Vi har precis köpt vårt första hus, har en fråga angående el.

Enligt lagen är man ju som husägare också anläggningsinnehavare för sin elanläggning som det så fint heter. Som anläggningsinnehavare har man ju ett ansvar över anläggningens riktighet.

Bör vi göra en besiktning av elanläggningen? Om föregående ägare gjort någon obehörig installation, och nån person eller djur skadas, eller om det blir en brand. Vem är då ansvarig?

Som du själv säger så är det anläggningens innehavare som är ansvarig att se till att den är säker.

Som köpare har du undersökningsplikt, så det kan dessutom vara svårt att få föregående ägare att stå för något (eftersom du skulle ha upptäckt detta innan du skrev på papperet). Jag har dock varit med om flera gånger då en ny ägare har fått föregående ägare att betala hela eller delar av elektrikerkostnaderna för att åtgärda tokigheter, så det är helt klart värt ett försök!

Att anlita en elektriker för att testa anläggningen är inte speciellt dyrt (ofta billigare än en Anticimex-besiktning tex) och då får du svart på vitt vad som är fel och behöver åtgärdas.

Fast i andra hand är väl förra fuskaren i sin tur ansvarig för att en gång i tiden ha brutit mot reglerna också, så man går inte fri bara för att man säljer av elände man är skyldig till. Eller?

Du blir ju inte ställd till ansvar i efterhand. Det är då att OM någon kan bevisa vem som gjort ett hempul så kan den personen rent teoretiskt ställas till ansvar för obehörigt elarbete, även efter att huset sålts. Men det verkar ju inte som någon blivit dömd för det någonsin.

Jag tolkar frågan som att TS är i besiktningstagen, dvs att frågan är om man skall ta in en elbesiktning också inom tiden i en villkorsklausul?

Jag tror att det är ganska ovanligt att folk gör det. Men det borde vara vanligare.

hempularen skrev:
Du blir ju inte ställd till ansvar i efterhand. Det är då att OM någon kan bevisa vem som gjort ett hempul så kan den personen rent teoretiskt ställas till ansvar för obehörigt elarbete, även efter att huset sålts. Men det verkar ju inte som någon blivit dömd för det någonsin.
Ytterligare en teoretisk möjlighet är ju att man lämnar efter sig ett farligt hempul, då man säljer ett hus. Sedan går tiden och efter låt säga 30 år, så dör någon i en elolycka som beror det farliga hempulet. I detta fall så är den olovliga elinstallationen, i sig själv, preskriberad för länge sedan. Men vad gäller "vållande till annans död", så börjar preskriptionstiden att räknas, först då dödsfallet inträffar. Detta är i vart fall min tolkning utav prekriptionsreglerna i Brottsbalken 35 kap. 4§: "4 § De i 1 § bestämda tiderna ska räknas från den dag brottet begicks. Om det förutsätts att en viss verkan av handlingen ska ha inträtt innan en påföljd får dömas ut, ska tiden räknas från den dag då sådan verkan inträdde..."

Hejsan!
Slänger in en fråga i denna tråden eftersom det hör till ämnet.
Vi står i begrepp att köpa vårt första och förhoppningsvis blivande drömhus.
Huset är från tidigt 1900-tal, tillbyggt i början av 1970.
Säljare är ett dödsbo, varför det givetvis säljs med friskrivningsklausul.
Vad ingår i en normal besikting av elanläggningar?
Skall vi be elektrikern om extra noggrann besiktning iochmed att tidigare ägare inte längre är i livet och kan svara på frågor?

I en gammal anläggning bör väl första steget vara att ta en snabb titt och avgöra det allmänna skicket. Det kanske räcker med fem minuter för en elektriker att avgöra att hela systemet behöver renoveras. Då finns det ju ingen mening att göra en noggrann besiktning. Rent allmänt, det är inte jättedyrt att byta elen i en villa (jämfört med att byta tak, dränera om etc). Därför är det väl heller inte i allmänhet värt att kosta på många tusenlappar på en besiktning. Det kan räcka att man konstaterar att elen är gammal och förmodligen behöver bytas, så budgeterar man för det.

Precis som f91jsw säger. Ibland är det inte värt att göra en elbesiktning. Om jag kommer till ett hus där elen är original från 1950 med tjärledning och central/uttag inte utbytta så kan man direkt säga att all el bör bytas ut. Ingen idé att lägga ner några tusen på en besiktning då.

En elbesiktning/eltest tycker jag ger mest att göra på nyare anläggningar där man misstänker att någon utan tillräcklig kunskap varit och kopplat.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för svar. Nu vet jag! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.