4 152 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Rkk-s till häll?
Enl instruktionen till min induktionshäll ska jag ha en RKK-S (H05V2V2-F) som tål 90grader. Dels en kabel som jag inte hittar att köpa någonstans samtidigt som att den ska tåla 90 grader låter lite väl i överkant. Räcker det inte med en vanlig RKK som tål 70 grader. Alternativt säljer Elbutik en silikonkabel SiHF som tål 180grader.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Köp ett färdigt sladdställ med perilexkontakt eller en gummikabel 5G1,5mm2 (RKK 5G1,5 går lika bra).
Inga konstigheter.
//Patrik
Inga konstigheter.
//Patrik
Vanlig gummikabel REV, REVE, RDO, RDOE enl den gamla svenska nomenklaturen brukar tåla uppåt 90-95 grader.
Nä, men för att underlätta montering sitter anslutningen mitt på ovansidan. 😄Rrrrr skrev:
Hällen är IKEAs breda ( tror Whirpool el Elux). Tycker det är lite fegt och kundovänligt att först speca att det ska vara en speciell kabel som tål 90 grader och sedan leverera utan någon kabel. Men den var ju billig.
Tack för era svar det blir en RKK
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Det är inte bara hällar som har detta krav på "värmebeständig" anslutningskabel - har sett det i många brux för spisar också. Och det är intressant då jag inte finner något stöd för detta i standarden IEC 60335-2-6 - den har inga speciella krav på anslutningskabeln för spisar, hällar och ugnar. Det står att den kan vara värmebeständig, och det riktigt intressanta följer: Den ska i så fall vara medlevererad, och helst också ansluten från fabrik - den är inte avsedd att bytas annat än på serviceverkstad.
Ni börjar väl inte vackla från denna forumdels 11:e bud, dvs tillverkarens anvisningar. Ofta när något är lite luddigt, halvt felaktigt, ologiskt, brukar många här ropa på dessa anvisningar osv istället för att tänka själv och göra ett rimligt antagande. Men bara när det passar de egna syftena tydligen. 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Jo, det är ledstjärnan, men det är ju bra om dessa anvisningar är både korrekta och begripliga. Jag skulle inte vilja ha en spis som det kan bli 90 °C varmt bakom/under. Skulle Ikea mena allvar med detta skulle de dessutom ha skickat med en sladd.
Klicka här för att svara