El
ansim: Kan du förklara varför behålla diazsäkringarna och inte byta mot 3-polig automatsäkring?
AndersS: Fungerar bra med vanlig mejsel, man ska bara våga knäcka/knäcka till bestämt. Det gör inget om knappen hamnar på golvet. Ätt segbryta kan ge märken.
petersv: Exxakt marknadsförs väl mest i norden av Schneider? Det är i alla fall vad de själva säger på sin intenrationella hemsida. I tyskland verkar de mest pusha sakerna under märket Mertens (samma insatser tror jag, men andra kåpor). I andra länder verkar de ha designer som skiljer sig mer åt.
13th Marine: Gick tyvärr inte att "bara trä på en skarvmuff" då jag fick tabort 2cm av röret, får man inte ihop dessa i mitten av muffen så får man två fina "skarvar" som sladden hemskt gärna fastnar i. Lösningen blev att bila upp ner till dosan och byta ut både rör och dosa (stussen till plåtdosan följde med röret). På så sätt får jag även egen matning till köket då jag drar en ny flex
Boan: nja, det var väl mest samma siffra/färg på märkningen, i båda kopplingspunkterna. det är inte KNX, det är tryckdimrar med signalingång
Anders Johansson: Jag skulle rekommendera LED-spottar som kan monteras i apparatdosor, tex Hide a lite. Då slipper man större ingrepp i taket och kan istället jobba underifrån. Man drar helt enkelt flexslang under det befintliga taket och monterar apparatdosorna med en hålsåg. Man behöver inte gå djupt eftersom stutsarna på dosorna ligger mot taket. Om man kör lite försiktigt brukar pappen/plasten
R Göran: Problemet löst! Det var fel på jordfelsprovaren! Beroende på om fasen låg till vänster eller höger i uttagen så fick man vända provaren rätt. Dvs man fick en massa luriga och enstaka träffar.
patrikjepp: kanske var så irriterad att du missade det Patrik_Hed ;)
yann: Ja, vanlig hane för vanliga vägguttag, gammal. Kanske ja, kommer gå in med kamera :-) Tack alla!
petersv: Länken du skickade handlar om att dra signalkabel i de vanliga elrören, där det normalt ligger enkelisolerade _ledare_. Elkabel (mantlad osv) är ok att samförlägga med signalkabel.
yxis: P.S. googla på transformer 110V site:co.uk
Bjornsson: Var ut och mätte men fick inget värde alls på mätaren. Skruvade i alla propparna igen och mätte och då fick jag 230v på alla tre faserna. Så nu funkar det iaf igen. Update: Kan ha varit och mätt precis när elbolaget var och fixade felet. För det var en säkring hos dom som hade gått och de var precis förbi och kolla om det funka.
yxis: [citat] Men det fixas ju enkelt med en sånhär + E27-sockel http://www.byggahus.se/forum/el/72959-adapter-uttag-e27-sockel.html#3 :wow::x:thumbdown:
olebull: För den som är intresserad kan jag meddela att den nya kondingen gjorde susen....:-)
Jsson83: Nu verkar det vara på gång med en enhet som endast agerar sändare: http://www.nexa.se/WBT-912-2-kanals-saendare.htm och kan styras av befintliga brytare, astro ur etc, ett par år för sent bara ;)
Alfredo: Glöm inte slang eller VP-rör, för att inte tala om fördraget eller icke...
GK100: Om skillnaden mellan några plintar för 150:- och sockerbitar för några tior visar nyrikedom har du nog en verkligt påver tillvaro yxis.:) Inte ska man väl behöva ta till sockerbitar vid planerad nyinstallation i en central.
elmont: Om du menar med lös kabel i vägg så är det knappast nått du får en elektriker att göra över huvud taget, det borde kanske säga lite om metodens "förträfflighet". ;)
yxis: Du ser INTE skillnad på vad som är nolla och vad som är skyddsjord. Det är farligt att blanda dem!
Nol: First of all, thank you Yxis for the explanation of the klämma of the picture. "sockerbit" @petersv The cable is VO-YMvKasmb - mb stands for difficult flamable confirm IEC 60332-3 Cat. C, NEN-50266 Insulation around the wire is made of XLPE
Kesomannen: Ok, då kan jag nog vara lugn. Ska kika igenom länkarna. Tack för svaren.
gromit42x: Man brukar väl kunna titta på färgerna och få en hyfsad uppfattning. Krav på gulgrön skyddsledare kom väl -68. Innan dess var kravet röd och gällde ifrån -60. Sen är det iofs inte säkert att man i denna installation följt standard. Men jag tycker att den i mångt och mycket liknar min kåks installation när jag flyttade in (byggår 1959) -h
yxis: Där är väl skillnaden hur mycket svagare de lyser när det är kallt, inte hur mycket långsammare de tänder, eller? (När det är -20 så undrar jag om inte en vanlig glödlampa ger mer ljus per märkeffekt än lysrör som egentligen inte är avsedda för kyla ;) )
momin: Bugar och bockar för informationen från er båda ! :) /momin
elmont: Jag påstår att man INTE behöver nätkoncession för ett spridningsnät inom samma fastighet. Däremot om nätet går över flera fastigheter. Det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända att nätägarna går in i tex nybyggen av bostäder och sätter upp fördelningar i dom olika husen och sedan drar sina ledningar ut till dom olika lägenheternas mätare. Eller om man på en bondgård
oleg: 150k med allt då är det nog det dyraste på alla fronter. vet att dom svarta glasramen till utagen där det är 3st ström it anten kostar 1600 ut. Styck har i alla rum t.o.m garage ;-) kan öpna garage portarna från köket onödigt men kul. kan rekomendera knx till prylgalna folk. man kan göra vad man vill var man vill!
Rikard Ågren: Det sitter en lapp på undersida kåpa med ett nummer på. Detta nummer återfinns på den nyckel som passar. Hör med någon firma som monterar eller grossist som säljer så kan de nog fixa fram en nyckel åt dig