4 675 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Digital TV antenn
Jag har 2 st hus på min tomt. Det ena huset har en gammal analog TV antenn som får in alla "grattis" kanaler via Sagem digitalbox, såsom 1,2,4,6. Det andra huset har en nyinköpt antenn från Jula http://www.jula.se/digitalantenn-928040. Via denna "digitalantenn" så får jag bara in 1+2 (med mycket stark signal 95%).!? Sänder TV4 och kanal 6 på ett annat frekvensområde som denna digtalantenn inte fångar upp.? (Frekvensomfång: 470-862 MHz. Kanaler: 21-69)
Den antennen fungerar med alla kanaler, 21-69. Det är nog någon annanstans i kedjan du har problem.
Har du testat med samma box? Hur lång antennsladd är det. Har du förstärkning på vägen fram till boxen från antennen? Har du fått alla anslutningar korrekta mellan sladd och antenn?
Har du testat med samma box? Hur lång antennsladd är det. Har du förstärkning på vägen fram till boxen från antennen? Har du fått alla anslutningar korrekta mellan sladd och antenn?
Moderator
· Stockholm
· 57 995 inlägg
Hur ser förhållandena ut, bor du långt från sändaren? Hinder som träd, bergknallar osv i närheten?
Vad kan du få ut för information av din digitalbox? Ofta kan man få in en sida där det dels stå vilken kanal det sänds på, ofta är de gratis kanalerna uppdelade på 2 eller 3 olika frekvenser.
Om du sedan går in i ngn. manuell mode på den "dåliga" boxen så borde du kunna ställa den på den frekvens som gäller och se om du får någon signal överhuvudtaget.
Vi har här i Stockholm alltid haft lite problem, jag har en bergknalle som sticker upp ungefär 100m från huset i riktning mot nackasändaren. P sistonde blev problemen större så att TV3 TV5 och några till aldrig gick att ta emot. Kunde se på infon på TVn att de hade låg signalstyrka, typ 8 - 10%. TV1 och några till gick in med 96 - 100%
Jag hade tidigare en antenn från Clasolsson och förstärkare uppe vid antennen (förstärkaren skall sitta så när antennen som möjligt), De var snart 15 år gamla.
Jag handlade häromveckan ny antenn och förstärkare på Kjell o company (Televés dat 75 hd). Nu har jag kanon bra signal på alla kanaler. Min TV visar även signal / brus som nu ligger på 65 db.
Vad kan du få ut för information av din digitalbox? Ofta kan man få in en sida där det dels stå vilken kanal det sänds på, ofta är de gratis kanalerna uppdelade på 2 eller 3 olika frekvenser.
Om du sedan går in i ngn. manuell mode på den "dåliga" boxen så borde du kunna ställa den på den frekvens som gäller och se om du får någon signal överhuvudtaget.
Vi har här i Stockholm alltid haft lite problem, jag har en bergknalle som sticker upp ungefär 100m från huset i riktning mot nackasändaren. P sistonde blev problemen större så att TV3 TV5 och några till aldrig gick att ta emot. Kunde se på infon på TVn att de hade låg signalstyrka, typ 8 - 10%. TV1 och några till gick in med 96 - 100%
Jag hade tidigare en antenn från Clasolsson och förstärkare uppe vid antennen (förstärkaren skall sitta så när antennen som möjligt), De var snart 15 år gamla.
Jag handlade häromveckan ny antenn och förstärkare på Kjell o company (Televés dat 75 hd). Nu har jag kanon bra signal på alla kanaler. Min TV visar även signal / brus som nu ligger på 65 db.
Kanalerna ligger i paket, s k muxar på olika frekvenser inom bandet. Lägre frekveser har bättre täckning och därför har man lagt SVT och TV4 på muxar i den lägre delen av frekvensbandet.
Beronde på antennplaceringen på det andra huset och kvalitén på digitalboxen kan det mycket väl vara så att det funkar i det ena huset men inte i det andra.
Tyvärr är digital-TV väldigt känsligt för signalkavalité. Antingen fungerar det eller så ser man inget alls.
Beronde på antennplaceringen på det andra huset och kvalitén på digitalboxen kan det mycket väl vara så att det funkar i det ena huset men inte i det andra.
Tyvärr är digital-TV väldigt känsligt för signalkavalité. Antingen fungerar det eller så ser man inget alls.
Gör som Müssli skriver det är inte säkert att det är antennen förutsatt att dom är riktade mot samma mast.
Det kan skilja rätt mycket mellan boxarna hur dom "låser" signalen den box jag har nu en gammal sagem är en katastrof om man gör en kanalsökning fel dag så plockar den fel mast och det går inte att välja vilka muxar jag vill använda med resultat att kanalerna hamnar lite hursom helst eller att det fattas kanaler tills jag kan göra en ny sökning när vädret ändrats lite och det då blir rätt.
Det kan skilja rätt mycket mellan boxarna hur dom "låser" signalen den box jag har nu en gammal sagem är en katastrof om man gör en kanalsökning fel dag så plockar den fel mast och det går inte att välja vilka muxar jag vill använda med resultat att kanalerna hamnar lite hursom helst eller att det fattas kanaler tills jag kan göra en ny sökning när vädret ändrats lite och det då blir rätt.
Är den gamla antennen också en riktantenn? Annars är det antagligen det som är felet, att du valt en gitterantenn istället för en riktantenn.
Med en gitterantenn (den nya) så bör man inte bo mer än 2-2,5 mil från masten. En riktantenn funkar upp till ca 9 mil från masten.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/tv-antenner
Med en gitterantenn (den nya) så bör man inte bo mer än 2-2,5 mil från masten. En riktantenn funkar upp till ca 9 mil från masten.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/antenner-tillbehor/tv-antenner
Om det är en riktantenn eller gitterantenn som är bäst beror på hur omgivningen ser ut, finns det flervägsutbredning pga studsar i byggnader, berg etc (Det som syntes som "spökbilder" i det gamla analoga VSB/ "stympade sidband AM systemet") kan det vara fördel med en gitterantenn som s.a.s. "tittar i sidled" , eftersom det digitala TV systemet kan utnyttja dessa "reflexer" för att "förbättra" signalen. Flervägsutbredningen beror dock på frekvensen så vissa kanaler kan går fram starkt, medans om man har otur andra frekvenser kan "släckas ut" av reflexerna. Det kan vara en orsak till att gitterantennen bara fungerar för vissa kanaler.
Annars är det som ovan skrivits att gitterantennen är ett val när man är nära sändaren och gärna då i en stadsmiljö med mycket signalstudsar.
Annars är det som ovan skrivits att gitterantennen är ett val när man är nära sändaren och gärna då i en stadsmiljö med mycket signalstudsar.
Har inte sett något svar på din sista fråga ännu - TV4 och Kanal 6 sänder aldrig på frekvenser utanför kanal 21-69. Däremot ligger just nu Canal+ HD, MTV Live och National Geographic HD utanför det banden på vissa orter (där de sänds på VHF, kanal 5-9). Man kan kolla exakt på http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/ om man är nyfiken - just nu är SVT "Nät 1" medan 4+6 ligger i "Nät 2".
Klicka här för att svara