Vill ha lite synpunkter på kabeldragning i vägg, 1.5 plans byggnad

1) Matarkabel

Ett 50 mm gult markrör kommer upp genom plattan in i nederkant på väggen.
Kabeln är en SE-N1XV 5G10. Det är ca 8 meter fram till centralen. Den kommer att förläggas i väggen, troligen i det extra 45 mm utrymmet som blir med liggande 45x45 för att bryta köldbryggan.

* Är det krav på att denna kabel ligger i rör i väggen?
Den är rätt otymplig och ett 50 mm rör får inte rum i 45x45 utrymmet.

2) Kabeldragning på kattvinden

Byggnaden har förhöjt väggliv och kommer att ha isolerade kattvindar på övervåningen, de ska användas till förvarning. I det förhöjda vägglivet mot yttervägg blir det 240 mm isolering + liggande 45x45 för extra 45 mm isolering. I den liggande delen 45x45 tänker jag dra elen. FK i rör samt EKK. Den inre väggen i förvarningsutrymmet kommer sedan att få OSB + GIPS.
Det kommer att gå ca fyra EKK3G1,5 på övervåningen där, som sedan går ner genom taket till varsin lysrörsgrupp i garagedelen. Gör så för att jag vill slippa trassla med brandtätade infällda dosor vid varje armatur i garagedelen, känns enklare att dra synlig EKK klamrad i taket mellan lysrörsarmaturerna istället.

* Behöver EKK'n ligga i rör i väggen på kattvinden?

3) Kabeldragning på takstolar

Jag har 400 mm takstolar/takbalkar av Kerto. Det finns alltså gott om utrymme för kabeldragning i mellanbjälklaget.
Kommer att dra både FK i rör samt klamra EKK (fram till luftvärmepump en bit bort) direkt på bjälkarna, från elcentralen.Utrymmet kommer troligen sedan att isoleras med lösull innan golvet läggs, så kablarna kan hamna "osylinga" i detta.

* Finns det någon anledning att lägga denna EKK i rör?

1: Min elektriker drog den i en 32mm slang eller om det var 25, minns inte, men det var inte 8m utan snarare 2m.
I installationsväggen alltså.

Det finns inget krav på att kablar ska gå att byta ut, men det är en stark tradition i Sverige att göra så som jag tycker du bör följa. Det kostar inte speciellt mycket mer, och det tillåter FK istället för EKK där det är lämpligt. Till huvudledningen finns t.ex 32 mm rör. Men den kan ju ändå bli lite besvärlig att byta om röret har krökar.

Hur som helst så ska rören/kablarna ligga närmast väggskivan - de bör inte läggas mitt i isoleringen.

Så det här med rör, handlar egentligen om möjligheten att kunna dra om kablarna?
I övrigt är det Ok att de ligger öppet klamrade bakom vägg (förutom FK etc då)
Om man skippar rör, krävs det borrskydd vid reglarna, eller är det bara "bra att ha"?

När det gäller huvudledningen, så kommer det att vara omöjligt att dra om den utan att öppna väggen, så rör eller ej gör varken till eller från tyvärr. Tolkar dig som att det är bra om den ligger i rör, men det är inte något krav?

Alla kablar kommer att ligga närmast väggskivan.

Dra EKK light eller något annat i rör i stället för att klamra direkt. Eller dra FK i rör in i en utanpåliggandedosa nära värmepumpen.

För att man ska kunna dra om kabeln vid senare tillfälle, eller av någon annan anledning? *vetgirig* =)

petersv skrev:
Dra EKK light eller något annat i rör i stället för att klamra direkt. Eller dra FK i rör in i en utanpåliggandedosa nära värmepumpen.

Ja, det handlar om att kunna byta ledningarna eller komplettera, vilket kan visa sig ytterst värdefullt i framtiden även om man inte tror det just nu.

Det där med spikskydd vid reglarna rekommenderas vid löst förlagd kabeln eller slang i väggarna som får gå kortaste vägen (t.ex diagonalt). Den främsta anledningen tror jag är att kablarna vid denna typ av förläggning passerar reglar på oväntade ställen. Normalt håller man sig i linje med rummets kanter, och oftast också nära dessa. Det går därmed att lista ut var rören går. Så det bästa skyddet mot genomspikning i framtiden är nog att dokumentera/fota var rören går.

Man behöver heller inte klamra så tätt med rör jämfört med lös kabel.

Bo.Siltberg skrev:
Det där med spikskydd vid reglarna rekommenderas vid löst förlagd kabeln eller slang i väggarna som får gå kortaste vägen (t.ex diagonalt). Den främsta anledningen tror jag är att kablarna vid denna typ av förläggning passerar reglar på oväntade ställen. Normalt håller man sig i linje med rummets kanter, och oftast också nära dessa. Det går därmed att lista ut var rören går. Så det bästa skyddet mot genomspikning i framtiden är nog att dokumentera/fota var rören går.
Antagligen är det få privatpersoner som känner till var man kan eller inte kan förvänta sig kablar i en vägg. Att lägga dem nära kanterna är givetvis bra, då risken för genomspikning minskar. Tänk bara på att golv- och taklister vanligen spikas!

Fotografera innan väggarna stängs eller liknande. Överlägset bäst när man försöker komma ihåg 10 år senare.

Bra tips. Jag fotodokumenterar var allt kablage ligger i väggarna.

När det nu gäller slang.. Jag kan tänka mig att istället dra en 50 mm gulslang mellan kattvindarna där jag egentligen hade tänkt spika EKK längs takstolen. Kan dra EKK'n i slangen istället. Men då får det också bli två inspektionsluckor för att kunna komma åt dessa i golvbjälklaget.

Jag har letat som en tok nu efter reduceringsmuffar mellan 50 och 40 mm rör.
Tänkte att det 50 mm markrör som innehåller data/tele/media kan vara bra att kunna dra om i...
Men 50 mm får inte rum i 45 utrymmet för installationselen, så tänkte dra 40 mm flexslang istället.
Någon som vet E-nr på en reducering 50 till 40 mm?

1. Har sett en lösning med en infälld dosa (av typen fyrkantig i plåt med lock) där markröret och kabeln kommer in. Från dosan är det draget FK/RK i rör till centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.