El
Mick13: Om det inte är jätte tjock lager med kutterspån skulle jag dra flexrör (slang) med färdig kabel på vinden och ansluta till dosor i tak höjd i rummen som jag skulle dra en kulo i från till uttag skulle även lägga belysning i flexrör på vinden med genomgående takdosor med uttag och krok så minimerar man utan på liggande kabel. Näp jag skulle undvika o dra ledningar utom hus risk
yxis: Det är ju en gloria till prästen i Emacskyrkan! ;) ;) ;) http://www.youtube.com/watch?v=8Rux0hbrwPM
petersv: Motverkar "felströmmen" eller "summaströmmen" från "felströmmen på fas 3" hade kanske varit mer korrekt av mig att skriva. Sådana peritetrar vi är här. :-D Lysrörsarmaturer kan läcka en hel del också, har jag märkt.
Bo.Siltberg: Det är inte enbart skillnaden i märkutlösningsströmmen (I∆n) som ger selektivitet, utan huvudsakligen tidsfördröjningen (typ S). En allmän (icke tidsfördröjd) JFB ska lösa inom ≤ 300 ms vid I∆n, och inom ≤ 40 ms vid 5I∆n. En tidsfördröjd ska lösa inom 130 - 500 ms vid I∆n, och inom 50 - 150 ms vid 5I∆n. Det finns också en typ av JFB som
petersv: Jorden bör du någ dra om så den går rätt väg. Ytterligare en anledning till kravet på att jord ska följa fas är att om man har sönder kabeln/röret så ska man inte kunna ha sönder bara jorden och inte fasen.
yxis: Den lär iofs sitta mellan fas och nolla. Plus finns inte när det är växelspänning och jord är endast till för skydd, inte för att dra ström genom. ;)
gizmo007: Det låter intressant med eibport.. Har du någon erfarenhet av det???
savio: Åkte till en lokal butik som säljer Kartell. De hade en lampa i samma storlek som var dimbar, kostade 89kr så det löste sig väldigt smidigt!
fuselage: Tack för tipsen alla! När jag har vägarna förbi en elbutik så ska jag skaffa en sådan, var ju en riktigt billig peng det handlade om. När jag sedan pillar dit den ska jag även passa på att klippa till rätt längder på kablarna, som du föreslog PST. Igen, tack för de goda råden!
elmont: Några av dom fall som jag läst om har berott på skador på golvvärmeslingorna. Någon annan orsak vet inte jag om i Sverige, utomlands vet jag att bla. spänningssatta vattenledningsnät vållat dödsolyckor i badrum.
FRS05: Stege har jag redan en lång variant av men när jag sa att det var högt så menade jag HÖGT. Källare, 1-plan, 2-plan och till sist vinden. Det blir nog ändå till att köpa en pistol till det hela, den kostar bara kring en hundralapp på Jula/Biltema. Vanliga klammers är rätt tydliga så det blir snyggare montage med en pistol.
PST: Iskruvning av säkringar är inte bra stömbrytare(Eller vad heter motsatsen "strömpåsättare":D:D...) Det "zappar" gärna litet under last..... Smålaster på några 10-tals amperé klarar man väl men högre upp kan det bli "sotigt"... Är det månne därför som knivsäkringscentraler alltid har text på burken om att det krävs utbildad/instruerad personal för att byta dem (De börjar väl
PST: Eller tänk så här: Det går lika mycket ström i nollan som i fasen/ summan av faserna. Före JFB är nolla och skyddsjord (vattenledningsröret) samma sak. Lägger man nollan mot skyddsjord etablerar man en parallell väg för nollan att föra summan av fasströmmarna till "jordpunkten", i normalfallet kommer då minst hälften av nollströmmen att gå via "vattenledningen"/skyddsledaren till
yxis: Har du jordade eller ojordade vägguttag i det där rummet? Om du har jordade uttag så ska lamputtagen också vara jordade. Förr var det vanligt att göra som på bilden, alltså låta de lösa ledarna gå in i sladdmonterade lamputtag. När man installerar nytt så ska man inte göra sådär, fast det här får väl räknas som komplettering. Egentligen så vore det bäst om du skruvar upp
PST: TS Fråga var väl inte vad som orsakade felet, utan hur det blir så "märkliga effekter": Ger en liten förklaring: Om en fas bryts och det finns två-(Typiskt exempel en VVB) eller trefasiga laster (Spis, elpatron etc etc) i anläggningen kan de enfasiga lasterna kopplade till den bortfallna fasen, att matas "baklänges" genom två och trefaslasterna, därav "morotsfärgen" på lampan. Likaså
mickelinoe: Ja varför inte. Ur brand- och elsäkerhetssynpunkt hade det ju varit bra. Men då måste nog belysningarna komma ner i strömförbrukning en del.
Kattvovven: Huset. I allmänhet. Måste erkänna att det är en konstig känsla av intresse för vad idioten gjort, och en förtvivlan för dig! *skäms lite*
yxis: Tänk ändå vilken förbättring jämfört med tidigare då det var metalldosor och metallrör men vad jag förstått inget krav på att ansluta dosor och rör till skyddsjord... I bästa fall nån tunn pappskiva som isolering mellan kopplingspunkterna och rören, och då oftast dessutom sämre kabeltyper än de moderna PVC-isolerade kablarna.
petersv: Vad gäller matning frånmer än ett håll: det är väl inte helt ovanligt med 230V manöverspänningar till kontaktorer från främmande centraler? Jag har sett det på en del centraler. Med rejäl varningstext utanpå centralerna: "Främmande matning från central ABC förekommer i skåpet". Helt klart trevligare med att inte göra så om man inte absolut måste.
Lars-Erik: [citat] Elsäkerhetsverket har nog uppmärksammat detta eftersom man måste märka här och där "Apparaten är spänningssatt från två håll. Vid arbete på apparat bryt först växelströmssidan sedan likströmssidan". Ljusbågen slocknade av sej själv efter några sekunder. Brytaren fungerade efteråt, men jag böt ut den för ev spänningsfall (och effektutveckling) över kontaktytorna.
yxis: Med andra ord så kan det vara läge att dimensionera kabeln för mer än de 20A som säkringen är på.
yxis: [citat] OBS att om man råkat felköpa en lampa som ska ha skyddsjord så får man använda den utan skyddsjord i ett annat rum som bara har ojordade uttag. Det är väl sällan man vill ha en badrumslampa i ett annat rum, men man kanske t.ex. vill ha en sminkningsplats i sovrummet eller liknande. D.v.s. det är inte säkert att det bara är att kasta/sälja lampan, huvudsaken är att den inte
uno83: Det finns en takdosa längre ner, med separat strömbrytare, bredvid en ytterligare dörr som är "nedanför" vänstra kökssidan. Har inte ritat in den eftersom den inte påverkar resten. Tyvärr är det bara enfas. Strömbrytaren hamnar ovanför bänkskåpet, så det ska vara lugnt.
yxis: När den bara används som strömbrytare med bara två trådar anslutna så kvittar det egentligen vad som är in och vad som är ut. Det finns ingen egentlig elsäkerhetsanledning att hålla reda på vad som är vad, även om det "ser snyggt ut" med fas in på "1" och tändfas ut på "1 pil". Som kribban säger så är det en växlande funktion. För en trappomkopplare och vissa andra
yxis: Den där enfasjordfelsbrytaren eller personskyddsautomaten blir inte alls över om du senare byter till en bättre matning. Den blir ihop med en huvudbrytare en fin "pyttecentral" i förrådet den dagen då 10A-enfas-matningen byts till trefas 16A. Dessutom borde väl en personskyddsautomat vara en såpass bra-att-ha-grej att de knappast kan bli över. Ytterligare ett argument att välja en sån
yxis: Om du har tur så sitter det en dosa invid taket i skrubben, troligtvis ovanför strömbrytaren. Även om det blir en "konstig" installation så går det snabbt för en elektriker och är vad jag förstått fullt lagligt att montera ett vägguttag direkt i kopplingsdosan i takhöjd. En elektriker lär också rätt snabbt fixa det hempularen föreslår, att borra rakt genom väggen från dosan
ansim: Kan du förklara varför behålla diazsäkringarna och inte byta mot 3-polig automatsäkring?
AndersS: Fungerar bra med vanlig mejsel, man ska bara våga knäcka/knäcka till bestämt. Det gör inget om knappen hamnar på golvet. Ätt segbryta kan ge märken.