Har en extra frys stående i ett uthus där jag nu installerar en ny central med JFB.

Normalt lägger man givetvis frysen under JFBn eller en PSA, men risken finns att jag inte upptäcker om den löser ut eftersom det är ett uthus. Larm etc blir för komplext.

Att sätta upp ett uttag utan JFB känns inte bra, dessutom är det ju förbjudet.

Nu finns emellertid en gammal fin gjutjärnskapsling med en ledig Diazed intill centralen. Är det något i föreskrifterna som hindrar att jag ansluter frysen fast till denna säkring via en brytare?

CE och liknande kan vi bortse ifrån, frysen är från 70-talet.

Vore det inte i alla fall lämpligt med en brandskyddsautomat om det skulle bli fel på den?

/Kent

Sätt en hjälpkontakt på JFB som startar en saftblandare på taket då den löser ut istället ;)

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
För att svara på ursprungsfrågan så nej, det finns inget som hindrar dig från att koppla in frysen via en tvåpolig brytare så som jag tolkar det. Tvätt och torktumlare kan ju båda kopplas fast eller via uttag.
Jag hade dock satt en personskyddsautomat till frysen eftersom den verkligen borde skyddas med tanke på åldern. Vad är värst, en död människa/djur eller upptinad mat?

Müssli skrev:
Jag hade dock satt en personskyddsautomat till frysen eftersom den verkligen borde skyddas med tanke på åldern. Vad är värst, en död människa/djur eller upptinad mat?
Givetvis vad jag själv alltid brukar säga. Bra när man blir påmind.

Jag hänger den på den befintliga JFBn och hoppas på det bästa. En PSA kostar mer än innehållet i frysen.

En frys från 70-talet drar sjukt mycket ström jämfört med en ny. Byt frys, det lönar sig!

Jag vet, speciellt denna som har fastnat på -23C..

Om du vill slippa risken att nån kopplar t.ex. dammsugaren i ett uttag som inte är skyddat av JFB så kan du kanske använda 16A CEE enfasuttag och byta stickpropp på frysen. Risken att nån sätter fel torde vara nära noll då.

Om du redan har en central med diazed utan jordfelsbrytare så kan väl frysuttaget räknas som komplettering av befintlig installation?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.