Jag bygger en liten stuga själv på 80m2. Började med det i vintras så jag har ett elskåp med bygg-el vid tomtgränsen. Nu har även grannen börjt bygga och där ska det slås upp ett rejält sommarresidens på 300m2. Han har bygglag på 5-6 gubbar där, grävmaskiner och allt därtill. Vi spelar inte i samma bollpark så att säga.
Nu till frågan: Dom har också ett elskåp framkört, men det står ouppkopplat vid sidan av deras byggplats. Istället har jag vid flera tillfällen hittat att de tar ström ur samma skåp som jag. Det sitter en 3-fas handske i sidan på mitt skåp där jag tar ström till min byggcentral. Ovanpå handsken sitter ett 220v uttag med lock. Där tar dom sin kabel.
Eftersom jag inte kan el så ringde jag elfirman som satt dit min bygg-el. Deras svar var att bygg-elen satt innan min mätare och jag behövde inte vara orolig att jag får räkning för grannens bygge. Är det verkligen så?
Jag vill inte vara småsint, och kanske det inte förbrukas så mycket el i kronor på en byggplasts? Men principen känns olustig om det nu är så att jag får betala elräkningen på grannens miljonbygge när jag själv står och småsnickrar för att få ekonomin att gå ihop.
Nu till frågan: Dom har också ett elskåp framkört, men det står ouppkopplat vid sidan av deras byggplats. Istället har jag vid flera tillfällen hittat att de tar ström ur samma skåp som jag. Det sitter en 3-fas handske i sidan på mitt skåp där jag tar ström till min byggcentral. Ovanpå handsken sitter ett 220v uttag med lock. Där tar dom sin kabel.
Eftersom jag inte kan el så ringde jag elfirman som satt dit min bygg-el. Deras svar var att bygg-elen satt innan min mätare och jag behövde inte vara orolig att jag får räkning för grannens bygge. Är det verkligen så?
Jag vill inte vara småsint, och kanske det inte förbrukas så mycket el i kronor på en byggplasts? Men principen känns olustig om det nu är så att jag får betala elräkningen på grannens miljonbygge när jag själv står och småsnickrar för att få ekonomin att gå ihop.
Nu är ju inte jag så otroligt haj på land elen. Men om dom kört fram ett elskåp med 3-fas uttag så bör ju varje uttag vara säkrade på mer än vad dina huvudsäkringar är på (finns mindre naturligtvis). Så det låter lite osannolikt att dom är inkopplade efter din mätare.
Däremot så kanske dom har ett eget räkneverk i elskåpet som dom läser av när de kör bort den efter bygget och du får betala ett KW pris efter detta. Annars kan du ju kolla i ditt elskåp där din elmätare sitter (husets) ifall det går in en extra kabel. Men det låter väldigt osannolikt.
Du råkar inte ha skrivit på något avtal där det står ifall elen ingår i hyran för elskåpet eller ifall den betalas extra?
Däremot så kanske dom har ett eget räkneverk i elskåpet som dom läser av när de kör bort den efter bygget och du får betala ett KW pris efter detta. Annars kan du ju kolla i ditt elskåp där din elmätare sitter (husets) ifall det går in en extra kabel. Men det låter väldigt osannolikt.
Du råkar inte ha skrivit på något avtal där det står ifall elen ingår i hyran för elskåpet eller ifall den betalas extra?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
I normalfallet så debiteras du för förbrukningen, jag tror att det sitter en mätare i skåpet. Om de bara kör lite maskiner så blir det iofs. inga stora pengar, byggfläktar och stora strålkastare däremot kan lätt äta upp 10 - 20 000 på kort tid.
Nu är det tydligen en enfasinkoppling de kör, det kan fortfarande bli dyrt, men inte så dramtiskt.
Nu är det tydligen en enfasinkoppling de kör, det kan fortfarande bli dyrt, men inte så dramtiskt.
10 000 - 20 000 lät ju lite extremt för en elräkning för ett litet bygge. För att förbruka 15 000kr el på 1,5kr/ kwh så krävs det en konstant max belastning på en 64 amperes säkring i 10 veckor. Då med 8 timmars arbete 5 dagar i veckan.
Redigerat:
Det är likaså olagligt att leecha el från grannen också. Olaglig kraftavledning heter visst brottet.
Oavsett lagar så är det lusfräckt att bara koppla in sig på TS elskåp utan att fråga. Och att TS på något sätt skulle få elen gratis tror jag inte ett ögonblick på. Han kommer att få betala, och byggel brukar dessutom gå på den allra högsta taxan.
Kan du inte plocka bort säkringarna och låsa skåpet?
Oavsett lagar så är det lusfräckt att bara koppla in sig på TS elskåp utan att fråga. Och att TS på något sätt skulle få elen gratis tror jag inte ett ögonblick på. Han kommer att få betala, och byggel brukar dessutom gå på den allra högsta taxan.
Kan du inte plocka bort säkringarna och låsa skåpet?
har pratat med eon nu och dom bekräftar att det bara finns min bygg-el på plats. såg dessutom idag att bygglaget släpat dit en bensindriven elcentral så dom anade nog ugglor i mossen när jag stod vid elskåpet och kliade mig i huvudet. dom tog nog en rövare och tänkte att det inte skulle dyka upp någon, sedan blev det pinsamt så dom sa inget.
Jag tycker inte alls att du är småsint. Hade dom frågat innan om det var OK att "låna" lite el ett par dagar hade det kanske varit OK, men nu verkar det faktiskt som om dom stjäl något från dig. Själv hade jag blivit urförbannad.garet skrev:
speciellt med tanke på inkomstskillnaden så känns det ännu mer fel att miljonärerna snor från vanligt folk, sätt dit honom!Pepparkaka skrev:
Jag har extremt svårt tro att "miljonärerna" skulle sagt till byggbolaget att sno el från grannen istället för att sätta upp en egen.electrocuted skrev:
De s.k "miljonärerna" har väl beställt ett jobb och är knappast insyltade i frågan var elen kommer ifrån utan det är byggbolaget som sköter den biten, och som uppenbarligen kört en rövare eller missat i planeringen. Det kanske tog längre tid än beräknat att få egen kraftkälla och då har de lånat lite under tiden. Någon byggare på eget bevåg som gjort det.