3 817 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Felsökning ELJO dimmer
Hej,
bytte ut en vanlig strömbrytare till en ELJO krondimmer (dubbeldimmer) i vardagsrummet men får det inte att fungera.
Först hände ingenting när jag slog på strömmen med dimmern. Jag fipplade sedan runt, bytte lampor och diverse annat och fick då lamporna på bägge utgångarna att flimra en stund (dock inte samtidigt). Nu händer ingenting. *suck*
Finns det ngt smidigt sätt att felsöka min dimmer på så att jag verkligen vet att den fungerar som den ska? Enligt specen ska den vara för 50-200 W/VA och jag kör nu med en 60W- och en 75W-glödlampa.
Jag köpte den på Tradera och den skulle enligt beskrivningen vara helt ny men jag kan ju hur som helst glömma allt vad garanti heter.
bytte ut en vanlig strömbrytare till en ELJO krondimmer (dubbeldimmer) i vardagsrummet men får det inte att fungera.
Först hände ingenting när jag slog på strömmen med dimmern. Jag fipplade sedan runt, bytte lampor och diverse annat och fick då lamporna på bägge utgångarna att flimra en stund (dock inte samtidigt). Nu händer ingenting. *suck*
Finns det ngt smidigt sätt att felsöka min dimmer på så att jag verkligen vet att den fungerar som den ska? Enligt specen ska den vara för 50-200 W/VA och jag kör nu med en 60W- och en 75W-glödlampa.
Jag köpte den på Tradera och den skulle enligt beskrivningen vara helt ny men jag kan ju hur som helst glömma allt vad garanti heter.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vad sjutton var det nu då... det är något speciellt med den där dimmern för att den ska fungera, har jag för mig.
Har du läst igenom installationsanvisningarna?
//Patrik
Har du läst igenom installationsanvisningarna?
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Exakt vad har du gjort med "fipplandet"?
Den här dimmern har en inbyggd automatik som känner av vilken typ av last du har. Dvs vanlig glödlampa (resistiv last), eller 12V hallogen efter traditionell järnkärnetrafo (induktiv last) eller efter elektronisk transformator (Ofta kapacitiv last).
Det innebär att om du ex. har haft en lågenergilampa först (som oftast inte går att dimma överhuvudtaget) och sedan byter till vanlig glödlampa. Då har du lurat dimmern. Du skall i så fall bryta spänningen till den en stund. Stäng av säkringen i centralen.
Vid första påslaget så kommer den att mäta upp vilken typ av lampa du har och anpassas ig till det. Mätningen gör att lampan flimrar lite en stund.
Men jag blir alltid lite orolig när någon skriver att de "fipplat" lite. Ha du kopplat om trådarna till den också? I så fall kan den mycket väl vara förstörd nu.
Den här dimmern har en inbyggd automatik som känner av vilken typ av last du har. Dvs vanlig glödlampa (resistiv last), eller 12V hallogen efter traditionell järnkärnetrafo (induktiv last) eller efter elektronisk transformator (Ofta kapacitiv last).
Det innebär att om du ex. har haft en lågenergilampa först (som oftast inte går att dimma överhuvudtaget) och sedan byter till vanlig glödlampa. Då har du lurat dimmern. Du skall i så fall bryta spänningen till den en stund. Stäng av säkringen i centralen.
Vid första påslaget så kommer den att mäta upp vilken typ av lampa du har och anpassas ig till det. Mätningen gör att lampan flimrar lite en stund.
Men jag blir alltid lite orolig när någon skriver att de "fipplat" lite. Ha du kopplat om trådarna till den också? I så fall kan den mycket väl vara förstörd nu.
Mitt fipplande sträckte sig till att byta glödlampor fram och tillbaka och bryta strömmen via säkring så jag tycker inte det borde påverkat funktionen.
Det slog mig nu att första gången jag fick en lampa att flimmra var på höger kanal (huvudkanalen?) och då varade det i ca 10 sek som det står i manualen att det ska göra vid lastigenkänningen. Men sedan blev det mörkt när egentligen lampan skulle lyst med full effekt. På vänster kanal flimrade det i säkert en minut tills jag tryckte på en av knapparna på dimmern. Sedan dess har det varit dött..
Det slog mig nu att första gången jag fick en lampa att flimmra var på höger kanal (huvudkanalen?) och då varade det i ca 10 sek som det står i manualen att det ska göra vid lastigenkänningen. Men sedan blev det mörkt när egentligen lampan skulle lyst med full effekt. På vänster kanal flimrade det i säkert en minut tills jag tryckte på en av knapparna på dimmern. Sedan dess har det varit dött..
Moderator
· Stockholm
· 57 816 inlägg
Hur ser inkopplingen ut? Fanns det något som du tvekade om? Har du full koll på hur den skall kopplas in?
Klicka här för att svara
