El
mycke_nu: Dom kör ofta pulsbreddsmodulerad fyrkantsvåg för att få upp verkningsgraden. Då blir det ganska knattrigt.
yxis: Slugge: Om jag inte läst fel så framgår det inte vem som gjort elinstallationerna när mellanväggen byggdes, och därför förutsätter jag inte att det är helt säkert att en behörig installatör gjort jobbet. Är det t.ex. verkligen okej att koppla så att grön eller röd blir obruten fas vid ändring i befintlig installation? Jag inser absolut lockelsen att behålla befintliga FK men
yxis: [citat] Bra poäng. På med nån snäll last som drar mer än värsta mot-EMK'n som kan genereras. Med andra ord, dra på spisen före test-tryckande om man inte orkar dra ur alla förbrukare som står i standbyläge. Förutsätter "analog" spis med mekaniska omkopplare för varje platta. Fet lampa eller el-värmeelement är också bra laster för att "äta mot-EMK". (Spisen eller motsvarande
toker78: [citat] Har hittat en snygg lampa jag skulle kunna tänka mig men där sitter nämligen redan en fast sladd. Eftersom jag inte vill offra ett uttag i väggen för det så hade det varit bra om man kunde installerat den som fast installation istället.
yxis: När du mätt att du får 0V med det billiga instrumentet så kan du - som typ "fysikövning" - prova att istället strömmäta. Du får antagligen bara något fåtal mikroampere. OBS, om någon slår på strömbrytaren (eller strömmen på annat sätt inte är bruten) så blir det kortis när du strömmäter och det är dåligt på många sätt.
yxis: En grej som inte redan tagits upp i tråden är att på stället du tagit bilden på gamla strömbrytaren så går det inte att se vilken brun som är inkommande fas och vilken som är utgående ledning till lampan. Det är antagligen inte farligt att växla de två. Om du växlar dem så kommer tidurets klocka att stanna när utelampan släcks. Om du får det felet så är det alltså bara att
yxis: Jag har iaf sett att televerket använde sådana för 20+ år sen, fast deras kablar hade ju även då lite jämnare impedans. Fast att hitta en skruv som leder över till betongen är antagligen inte alls lätt med en sån, jag tänkte mer på fallet att jord och nolla sitter ihop på nåt ställe. Det där med att få snabbare och snabbare ackordtid påminner mig när Canal Plus (som kanske
Eyeball: Krympskarv e klart det bästa!! till båda. Och det går lika bra med varmluftspistol, faktiskt att föredra, lätt att man bränner med gasol.
acrophobic: Där ser man! Tackar för svar!
yxis: En avgörande faktor är hur stor "ytteryta" som är ytterväggar, hur mycket som är väggar mot grannar (som kan antas ha ungefär samma inomhustemperatur) och hur mycket yta som är golv respektive tak. Ingår sådana siffror i kalkylen/schablonen eller ingår bara antal kvadratmeter boyta? P.S. inte vad du vill ha svar på men spartips nummer ett som kan införas dagen efter hurköp är att
Bo.Siltberg: T.ex när det finns överspänningsskydd fast inkopplade, då dessa är inkopplade mellan L+N och PE. Ett annat exempel är, som jag nämnde, i brandfarliga utrymmen där man även skall mäta isolationen mellan fasledarna. Annars är det bara krav på att mäta mellan spänningsförande ledare (vilket inkluderar N) och PE. Jag ser inga problem för normala laster då L+N är sammankopplade i
Glufsglufs: Normalt ja men om tillverkaren påvisar något så ska det ju följas...du skrev ju det själv tidigare och få fram vad tillverkaren rekomenderar kan man få forska i men de flesta har en rekomendation, var det sen står är ju en annan sak. Sen finns det tillverkare som rekomenderar pottor av fabrikat som inte är deras egna, just för att de inte tillverkar själva. Vad dom sen kräver är ju
HannaMaria98: Skulle bli mycket tacksam för era erfarenheter och synpunkter på IKEA Framtid HINF4T, den är 71 cm bred. Antar att den är samma som HIN4T, nån som vet? Tacksam för snabba svar!
dahleri: Ok, tack ChrisW för tråden. När jag mätte 50V satt det en lysrörsarmatur monterad. När jag kopplade bort den så låg spänningen på ca 110V. Men felet kanske är att min multimeter är högohmig. Jag får leta redan på ngn gammal hederlig glödlampa och prova då.
Jobo123: Det hela slutade med att jag beställde en ny originalpump från england. Pumpen inklusive frakt till dörren gick på 2095kr! Har letat runt bland olika sidor på nätet, en ersättningspump i sverige kostar ca 6500kr. Hittade originalpumpen på olika sidor utomlands, allt från 1700-5000kr Nu sitter den nya på plats och jag har skurit bort det material som jag lagt under motorn som orsakade
mycke_nu: Använder dom till allt från taklampor till induktionshällen. Hur bekvämt som helst.
jeppeknaster: Tror det var den här. Vet inte exakt. Huvudsaken är att de är anpassade för led och att de klarar att regleras med en vanlig fjäderbrytare. http://www.elbutik.se/product.html/led-dimmer-converter-dc-jolly?category_id=15142 Den här funkar nog lika bra och är dessutom lite billigare. Den kan dock inte sammankopplas med andra drivare:
Alfredo: [citat] Ja kör med fotogenlampor och öppenspis istället. Då är det i alla fall ingen risk för brand på grund av el... :cool::o:eek:
i-balk: [citat] Helt riktigt så överlevde lampan i carporten och idag lös den i flera sekunder innan jordfelsbrytaren slog till! Testade till slut att koppla ur samtliga fyra glödlampor och stänga av strömställarna - efter ett par sekunder så bröt jordfelsbrytaren ändå:D Det är kanske fukt någonstans. Elektrikern ska komma ut och felsöka nästa vecka så vi får klara oss utan ljus i
yxis: För en apparat som drar >2,5A så är det "riktiga" 4,8mm-stift som gäller. Det dåliga i ett sånthär fall skulle väl vara anslutningen mellan själva kabeln och stiften i stickproppen, kanske?
Anders Johansson: Ett tips på bra och prisvärda (inte billiga...) solpaneler är www.awimex.se.
Belaruz: [citat] Matningen går åt motsatt håll åtminstone och sedan borde den inte få upp undertråden på rätt sätt heller då mekanisken som för tråden runt rullen till undertråden också går åt motsatt håll. Det är mina erfarenheter av de gånger då jag suttit vid små vanliga symaskiner och handvridit dem fram och tillbaka.
Eld: Här köpte det du letar efter för något år sedan: http://www.nackabyggnadsvard.se/ Jag kan dock inte hitta den på hemsidan.
Anders Johansson: Om jag inte minns fel så ligger Malmbergs på nästan exakt samma pris. Eller så kostar du på dig några kronor och kör PM-flex som är mycket lättarbetad, http://www.eldirekt.se/dosorror/pm-flex-flexrr-frdragen
andersmc: Jo, jag ska i alla fall kolla så att alla säkringar har någon funktion i lägenheten. Problemet är att mätaren sitter nere i källaren, så det kan finnas en grenkoppling var som helst och det är fullständigt omöjligt att spåra. Fast jag tror egentligen inte att det är så. Det känns för långsökt.
Robban66: Låter som att spåra i taket inte är ett så bra alternativ så jag skippar det. Lutar åt att sänka ner taket (glespanel eller 45x45, stålregel blir kanske lite överkurs?) och spåra in i väggar för brytare/uttag. Enda kruxet är att två ventiler och ev. något mer sitter längst upp vid taket, en kan jag sätta igen och den andra får jag flytta ner något på insidan men det borde inte
fredda_p: perfekt, tack för alla svar, jag skippar A-C röret - och "vänder" med fas+mellantrådar i C. /F
mycke_nu: Det finns massor att välja på så det blir nog inte så lätt, men de gröna jordledarna och skenan säger USA. Kanske något i stil med lådan nedan.
zamen: Sådärja - Då var det fixat. Nu sitter dimmern på plats i taket. Det blev lite trångt men det gick. Tack så mycket för all hjälpjag fick här på forumet. Moderator - close down this thread /Zamen.