9 392 läst ·
12 svar
9k läst
12 svar
Hur dra 4mm2 12V kabel i marken
Jag skall dra en 12V kabel ca 30m under marken från en solpanel (50W-12V) till regulatorn.
Har tänkt använda mig av 4mm2-12v kabel men osäker om jag skall dra den genom Flexslang (känns super enklast, draglina å allt) eller VP-rör (känns som med pyssel att få till)
Kabeln kommer grävas ner ca 20cm hade jag tänkt (förlite?) Temperaturen når ner till -30 ibland (norrbotten)
Flexslang är ju godkänd för inngjutning så ser inte varför den inte skulle kunna fungera i marken för 12v.
Vad tror ni? Fråga om ni är osäker på min plan =)
Har tänkt använda mig av 4mm2-12v kabel men osäker om jag skall dra den genom Flexslang (känns super enklast, draglina å allt) eller VP-rör (känns som med pyssel att få till)
Kabeln kommer grävas ner ca 20cm hade jag tänkt (förlite?) Temperaturen når ner till -30 ibland (norrbotten)
Flexslang är ju godkänd för inngjutning så ser inte varför den inte skulle kunna fungera i marken för 12v.
Vad tror ni? Fråga om ni är osäker på min plan =)
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
För 12V slipper du ta hänsyn till de krav som finns för högre spänningar, däremot bör du ändå göra det hyfsat robust - om du av mekanisk åverkan får kortis lär du kortsluta ett bilbatteri eller mosvarande = mååånga ampere!
Normalt lägger man markrör 40 cm under mark och det finns skäl till det, men det viktigaste är nog att du inte har för hårda stenar intill. Lägg gärna röret i sand så håller det bättre.I ditt fall antar jag att du dessutom har enkelisolerade ledare, vilket man inte har när det gäller 400/230V.
Har du räknat på spänningsfallet? Med 60 m (2 x 30 m) är det inte försumbart! Du får väl prova och se hur mycket du tappar.
VP-rör med skarvar skulle jag inte rekommendera.
Normalt lägger man markrör 40 cm under mark och det finns skäl till det, men det viktigaste är nog att du inte har för hårda stenar intill. Lägg gärna röret i sand så håller det bättre.I ditt fall antar jag att du dessutom har enkelisolerade ledare, vilket man inte har när det gäller 400/230V.
Har du räknat på spänningsfallet? Med 60 m (2 x 30 m) är det inte försumbart! Du får väl prova och se hur mycket du tappar.
VP-rör med skarvar skulle jag inte rekommendera.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Vanliga enkelisolerade trådar bör man nog inte använda för 12V heller. Röret kommer förr eller senare att bli vattenfyllt, då gäller det att ha kablar som tål det.
Räknade som hastigast på förlusten och den blir inte märkbar för laddningen av batteriet.
40cm ner i backen är inga problem att gräva för mig del, och marken är ca 80% sand, så flexslang borde inte vara något problem alltså? (För det jag skall använda det till!)
40cm ner i backen är inga problem att gräva för mig del, och marken är ca 80% sand, så flexslang borde inte vara något problem alltså? (För det jag skall använda det till!)
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Om det är sand kanske du ska klämma till med ett markrör - 50 mm ger gott om plats för framtiden!
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Det är nog svårt att hitta annat än enkelisolerat för 12V. Det är kanske enklast och billigast att gå på en vanliga markkabel för 230/400V. Kolla vad som är billigast av en 4 mm2 treledare (du hittar inga tvåledare) eller 2,5 mm2 femledare där du parallellkopplar två och två.
Det billigaste man kan hitta är antagligen EKK 5G1,5.
Parallelkoppla tre ledare (brun//svart//grå känns logiskt) som "+" och två ledare (blå//gulgrön) som "-".
Areorna blir då 4,5 mm2 respektive 3 mm2 och den genomsnittliga arean för hela ledningen blir 3,75 mm2.
Alternativet är EKK 3G2,5 och då blir den genomsnittliga arean 3,25 mm2.
Det finns även EKK med fyra ledare, men den är vanligen betydligt dyrare.
Edit: EKK är inte godkänd för förläggning i mark när det gäller 230V, men för 12V är det inga problem.
Parallelkoppla tre ledare (brun//svart//grå känns logiskt) som "+" och två ledare (blå//gulgrön) som "-".
Areorna blir då 4,5 mm2 respektive 3 mm2 och den genomsnittliga arean för hela ledningen blir 3,75 mm2.
Edit: EKK är inte godkänd för förläggning i mark när det gäller 230V, men för 12V är det inga problem.
mycke_nu skrev:Det billigaste man kan hitta är antagligen EKK 5G1,5.
Hur mycket hjälper ett högre genomsnitt i kabelarea om man samtidigt har 30 meter tunnare kabel som "svagaste länk"? Eller kan man kompensera en klenare minusledare genom att jorda den i bägge ändar?
Annars kanske man kan paralellkoppla alla ledare i en 3X1,5 som plus och ha en ensam FK 4mm2 som minusledare.
Vet inte om jag förstår vad du skriver.. Men det är samma sak att ha 5 mm2 fram och 1 mm2 tillbaka, som 3 mm2 i båda riktningarna. Det är den totala resistansen som bestämmer spänningsfallet.
Moderator
· Stockholm
· 57 710 inlägg
Nej, det är inte samma sak. Du får ta hänsyn till parallellkopplingen.
tänk dig 5 st 1ohms motstånd parallellt plus ett i serie, det ger 1,2 ohm
3 parallella i serie med 3parallella ger 2/3 ohm
tänk dig 5 st 1ohms motstånd parallellt plus ett i serie, det ger 1,2 ohm
3 parallella i serie med 3parallella ger 2/3 ohm
En billig, hållbar och lätttillgänglig slangtyp är ju annars PEM-slang. Går utmärkt att dra kabel i. Håller även att förläggas över jord bitvis om det är nödvändigt.
Det finns en kabeltyp som påminner om SKX (alltså vanlig platt lampsladd 2x0,75), men med större areor och för lågspänning. 2x1,5 och 2x2,5 vet jag att det finns, borde finnas större också. Tyvärr brukar dessa vara ganska dyra, och jag tvivlar på att de mekaniskt är bättre än RK, även om de har mantel. Isoleringen är ju mycket tunnare eftersom det är för lågspänning.
Det finns en kabeltyp som påminner om SKX (alltså vanlig platt lampsladd 2x0,75), men med större areor och för lågspänning. 2x1,5 och 2x2,5 vet jag att det finns, borde finnas större också. Tyvärr brukar dessa vara ganska dyra, och jag tvivlar på att de mekaniskt är bättre än RK, även om de har mantel. Isoleringen är ju mycket tunnare eftersom det är för lågspänning.
Klicka här för att svara