F
FlyHigh: En faktor som jag inte gillade med högtalarkabel iden från början är att den är svår att få tätt runt den i förskruvningar och membran, en rund kabel är betydligt enklare, eftersom trafon (och kopplingslådan tror jag) har Ipx4 vill jag även att genomföringarna är "täta". Högtalarkabel var alternativet om kabels kostade "för mycket", då hade jag fått fixa lite så det ändå
20 svar · 14,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Låter misstänkt likt en automatisk kattlucka :) Kolla med djuraffärerna i så fall...
6 svar · 5,6k läst
Wisentdual
Wisentdual: [citat] Haha, kom på det och skulle precis skriva det men du var snabbare :-)
10 svar · 10,0k läst
·
E
elmont: Att tillverkarens anvisningar ska är helt rätt men som alltid fins det undantag när andra "regler" väger tyngre, men det är inte helt lätt att veta när och hur man måste frångå anvisningarna. Så det är nått som en lekman knappast har "koll" på och det är inte ens säkert att alla yrkesmän har full koll.
22 svar · 13,1k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Koppla in en vattenkokare eller något annat effektkrävande så får du den säkert att lösa. Har du ingen last alls har du svårt att få några "felströmmar".
5 svar · 25,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag skulle sätta dubbeldosa och totalt fyra VP16-rör till varje dosa för data (LAN/WAN/IPTV) (fyra RJ45-uttag) och en enkeldosa med två(tre) VP16-rör för koax i vardagsrum/gillestuga. Två dosor med två(tre) VP16-rör till varje dosa i sovrum, lekrum, kontor, kök, mm för data och tv.
16 svar · 7,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: Satt en 230 dosa ovanpå som jag kopplat en fjärrstyrning till och från den kopplat transformatorn. En styrning till flera slingor
4 svar · 2,4k läst
·
D
Daniellinus: Precis därför jag rekommendera EKLK, då har mössen å gnaga på ett tag framöver. Den är lite dyrare men ett bra skydd. Om det nu mot förmodan inte är en elektriker som kopplar in allt senare så måste du jorda manteln i bägge ändar. Är du osäker så kontakta någon som är säker.Men är det så långa bitar så skulle jag faktiskt se till att få klammrat rör och dragit kabeln i
3 svar · 4,0k läst
Claesk
Claesk: Precis.
14 svar · 7,7k läst
E
elmont: Det var mycket vanligt att man jordade elementen i den i övrigt ojordade miljön, det var ett generalfel kan man säga. Jag tycker att du kan låta det vara som det är, för någon större fara innebär det inte med jordningen då elementen är fast monterade, både mekaniskt och elektriskt. Sämre är det om det är vanliga uttag där man kan sätta i stickproppar och skarvsladdar och ansluta
1 svar · 1,6k läst
F
FlyHigh: OK, jag tolkar det som om jag håller ett öga på isoleringen så är det ingen fara att ha det så någon månad? Om det drar ut på tiden (kommer nog ta en elektriker som får dra nytt från skåpet till all utomhus el, det börjar bli lite mycket på just den säkringen) så skaffar jag en riktig anslutnignskabel (antagligen 1,5mm2 även om 1mm2 räcker). /Erik S
3 svar · 1,2k läst
V
VikHe: Finns en kombikabel som går bra att använda, 3G1.5 + 2x2x0.8.
4 svar · 4,2k läst
S
stoorn: Det verkar som att clas olson har Eljo trend. Blir enklast att köpa där. Tack för tipsen! http://www.clasohlson.com/se/V%C3%A4gguttag-f%C3%B6r-inf%C3%A4llnad-Schneider-Trend/Pr363598000
3 svar · 3,6k läst
·
S
Slugge: Överlevde Powerponken kopplingen??
6 svar · 3,6k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Fast när jag läser 18st/50W på 700mA så kan man undra om det verkligen gäller för en enda utgång på drivdonet. Det skulle också kunna vara fördelat på två utgångar.
7 svar · 5,9k läst
H
hempularen: Som jämförelse. Föreningen där jag var ordf. för en massa år sedan. Vi hade nästan 800 lägenheter, utspridda på 7 kvarter. Det gjorde att vi hade 7 servisrum med 85A i varje (trefas). Det gör att drygt 100 lägenheter fick dela på 85A trefas. Vi hade dock inte elspisar, utan stadsgas. Kvarteren var dock olika stora, så det var nog bortåt 150 lägenheter på någon av serviserna. I
9 svar · 4,1k läst
snaggletooth
snaggletooth: Instämmer med föregående talare, har själv monterat några sådana hos en bekant och det var inte överdrivet mycket plats ens för en kabel.
4 svar · 3,0k läst
J
jarvi: Tackar för alla svar! Hmm.. låter som att det inte är att rekommendera då med downlights i bastutak. Har läst på lite om fiberoptik - verkar som en väldigt intressant lösning istället för downlights! Hittade en för 4300:- med 8st glasfibrer sådan blir det! Värmeljus blir det nog inte... det brukar resultera i en pannkaka av smält stearinljus - talar av egna erfarenheter! Fast mysigt
7 svar · 2,8k läst
A
andersj81: jo så mycket har ja koll på :D tack för hjälpen
8 svar · 2,1k läst
·
A
AndersS: Självklart en dosa med justerbar ring, inget annat krångel.
7 svar · 7,4k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: [citat] Blir väldigt svårt och tight och kräver att jag plockar ner gipsskivor inne och isolering + ny panel ute. Kommer skaffa en IP66-dosa, och mer väta än vad den klarar av tvivlar jag på att det kommer drygt 2m över marken.
9 svar · 2,8k läst
bjolo360
bjolo360: [citat] Jaja, det visste väl jag också. Ville bara kolla att ni var med :)
3 svar · 1,2k läst
·
F
f91jsw: [citat] Jag antar att det var det som var chillbergs poäng: om biledaren är ansluten i båda ändar kan det se ut som man har fullgod skyddsjord trots att det är avbrott på jordledaren.
9 svar · 2,0k läst
E
el_richard: Brandhållar magnet 24volt DC. Räcker nog.
10 svar · 4,9k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Förlägningdjupet av 230V-kabeln låter lite grunt, ner mot 50 cm skulle ju kännas tryggare. Tex E.ON förlägger aldrig grundare än 45. Det finns ju kabel som man kan förlägga i mark direkt utan gult skyddsrör men med ett kabelmarkeringsband över och då kan man göra kabelschakten lite smalare: Viktig om man av hänsyn till gräsmattan inte vill köra ut med en maskin och istället ska
1 svar · 1,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Fungerar den, vilket jag antar, håller jag inte med om rådet ovan. Gamla trefasmaskiner är ofta rätt snabba och kan med lite tur hålla många år, Maskinen kräver som sagt troligen trefas och du har bara en fas framdragit till dosan. Det kan gå att bygga ut matningen till dosan till trefas. Kolla med din elektriker. Välkommen till forumet för övrigt!
5 svar · 6,6k läst
·
O
Odjuret: [citat] Vi får se om du får rätt... men jag undrar hur du får ihop det med att dra kablar löst i vägen istället för rör/slang... Dessutom undrar jag hur stor besparing man gör om man använder kabel istället Efter att ha kollat lite snabbt på Ahlsell med "dåliga rabatter" så kostar fördragen slangen, ca 14.80/m +moms och Eqq kostar 21,20/m Så med andra ord.... Det blir inte
28 svar · 11,9k läst
LGG-01
LGG-01: Hör med stadsbygg.kontoret möjligen skall mätarskåpet ritas in/tas bort på/från fasadritningen.
3 svar · 1,8k läst
E
etten: tack för svaret Bo.Siltberg..
6 svar · 1,1k läst
LGG-01
LGG-01: [citat] Du vinner ! ! !
74 svar · 67,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.