hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jag startar en ny tråd eftersom denna: http://www.byggahus.se/forum/el/218202-forbrukning-juli.html
inte längre handlar om elförbrukning sommartid.
Mitt sista inlägg i denna tråd var:
- Kyl/frys 2st, ca 1.5 kWh/dygn x 2 = 3 kWh/dygn
- Frysbox 2 kWh/dygn
- Avfuktare 4 kWh/dygn
- dricksvattenpump ca 0.7 kWh/dygn
- cirulationspump i värmepumpsystemet, ca 1.5 kWh
- övrigt (modem, routers, laddare etc) ca 0.2 kWh/dygn
När jag räknar ihop alla kända statiska förbrukare som alltså alltid förbrukar el oavsett om vi är hemma eller ej så hamnar jag högt räknat på ca 14 kWh/dygn. Från den uppmätta totala statiska förbrukningen på ca 35 kWh så återstår då 35 - 14 = 21 kWh/dygn som går upp i rök utan att jag vet till vad...dvs 60% av den statiska förbrukningen orsakas av okända förbrukare!?
Eller jo, följande potentiella förbrukare finns ju också:
- elvärmegolv i hall och badrum, inställt på 20°C men uppmätt golvtemp ligger på > 23°C nu under sommaren vilket betyder att de inte ska ha varit på, har heller inte vid något tillfälle sett att den skulle gått igång
- varmvattenberedaren, men eftersom ingen tappar varmvatten består ju förbrukningen endast av värmeläckage
Men kan verkligen en vv-beredare läcka värme för över 20 kWh/dygn? Motsvarar ju en medeleffekt på kontinuerligt 833 W!?
inte längre handlar om elförbrukning sommartid.
Mitt sista inlägg i denna tråd var:
Så, nu har jag mätt eller räknat ut flera av de tidigare okända förbrukarna:hahalj skrev [bild]
Ja jisses, 1515 kWh i juli... trots att ingen värme varit på .
Har en genomsnittsförbrukning på runt 55 kWh/dag när vi är hemma (2 vuxna + 2 tonårsbarn), den sjunker till ca 35 kWh/dag när vi är bortresta.
Har följande förbrukare, har angett ungefärlig förbrukning på de jag har koll på:
- 2 st kombinerade fullhöjd kyl/frys som alltid står på (1 år resp ca 10 år gammal),
- 1 frysbox på runt 400 liter ca 15 år gammal,
- några led- och lågenergilampor < 100W på timer ca 8 tim/dygn = 0.8 kWh/dygn,
- belysning övrigt inomhus och utomhus < 300 W ca 4 tim / dygn = 1.2 kWh/dygn
- en NAS-server alltid på, ca 50W = 1.2 kWh/dygn
- elektrisk varmvattenberedning slår på när det behövs,
- vattenpump för dricksvatten arbetar med syresättningen av vattnet,
- 2 enklare avfuktare i tvättstuga/källaren går kanske 50% av tiden... (motsv. ca 400W kontinuerligt = ca 10 kWh/dygn)
- när vi är hemma så är 3 PC-datorer igång i snitt 6 tim/dygn (ca 1000W/6 tim = 6 kWh/dygn)
- induktionsspis påslagen < 1 tim/dygn (ca 2000W/tim = 2 kWh/dygn)
- diskmaskin, i snitt 2 program/dygn (ECO-sparprogram ca 2 kWh/dygn)
- microvågsugn 1000W, körs i snitt 10 min/dygn (0.17 kWh/dygn)
- tvättmaskin i snitt 1 program / dag (ca 1.5 kWh/dygn)
- TV i snitt 5 tim/dygn, ca 300W = 1.5 kWh/dygn
Måste mäta de förbrukare jag inte har koll på, men vad tror ni är boven här?
....
Dags att gå till botten med vad det är som drar effekt här.
- Kyl/frys 2st, ca 1.5 kWh/dygn x 2 = 3 kWh/dygn
- Frysbox 2 kWh/dygn
- Avfuktare 4 kWh/dygn
- dricksvattenpump ca 0.7 kWh/dygn
- cirulationspump i värmepumpsystemet, ca 1.5 kWh
- övrigt (modem, routers, laddare etc) ca 0.2 kWh/dygn
När jag räknar ihop alla kända statiska förbrukare som alltså alltid förbrukar el oavsett om vi är hemma eller ej så hamnar jag högt räknat på ca 14 kWh/dygn. Från den uppmätta totala statiska förbrukningen på ca 35 kWh så återstår då 35 - 14 = 21 kWh/dygn som går upp i rök utan att jag vet till vad...dvs 60% av den statiska förbrukningen orsakas av okända förbrukare!?

Eller jo, följande potentiella förbrukare finns ju också:
- elvärmegolv i hall och badrum, inställt på 20°C men uppmätt golvtemp ligger på > 23°C nu under sommaren vilket betyder att de inte ska ha varit på, har heller inte vid något tillfälle sett att den skulle gått igång
- varmvattenberedaren, men eftersom ingen tappar varmvatten består ju förbrukningen endast av värmeläckage
Men kan verkligen en vv-beredare läcka värme för över 20 kWh/dygn? Motsvarar ju en medeleffekt på kontinuerligt 833 W!?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Avfuktaren..
På en del elmätare kan man läsa av momentanförbrukning. I annat fall finns på de flesta en blinkande diod som kan användas för att mäta effekten. Om det är något som ligger och drar kontinuerligt så kan du titta på effekten när alla kända laster i huset är avstängda. Sedan tar du ur säkring för säkring tills du ser på elmätaren att effekten sjunker. När du hittat den eller de grupper som har den okända förbrukningen så försöker du hitta vad som ligger på den/de grupperna.
En annan angreppspunkt är att titta om det finns några grupper som du inte vet vad de går till.
Det må vara personligt hur hög förbrukningen är, men 1500 kWh låter väldigt mycket för en sommarmånad.
En annan angreppspunkt är att titta om det finns några grupper som du inte vet vad de går till.
Det må vara personligt hur hög förbrukningen är, men 1500 kWh låter väldigt mycket för en sommarmånad.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ventilation- nej, har bara självdrag
Avfuktare- nej, den är uppmätt och inte med i den dolda förbrukningen
Vattenpump- nej samma sak där, uppmätt och ok
Momentan förbrukning- ja jag har en trådlös elmätare som samplar varje minut. Bra idé, ska testa att slå av säkring för säkring.
Avfuktare- nej, den är uppmätt och inte med i den dolda förbrukningen
Vattenpump- nej samma sak där, uppmätt och ok
Momentan förbrukning- ja jag har en trådlös elmätare som samplar varje minut. Bra idé, ska testa att slå av säkring för säkring.
Vi har en gammal 180L beredare med tveksam isolering. Jag har mätt upp att den i genomsnitt drar ca 200W när inget varmvatten förbrukas. Planen är att skrota den när vi skaffar värmepump.hahalj skrev:
833W måste vara något annat.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Vill man kan man kontakta sitt energibolag och få sin elräkning utdragen. Det går att se dag för dag och nu vet jag inte hur alla bolag gör men Det går att logga minut för minut.
Får jag undra vad du mäter för att se din förbrukning? Är det en kontakt du sätter mellan eluttaget och förbrukaren? Vissa av dessa är dåliga och mäter ej effekten på rätt sätt dvs för lite.
Får jag undra vad du mäter för att se din förbrukning? Är det en kontakt du sätter mellan eluttaget och förbrukaren? Vissa av dessa är dåliga och mäter ej effekten på rätt sätt dvs för lite.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Rätt vanligt att det byggs fortfarande faktiskt. Detta för att kunna gjuta under kallare perioder och för att plattan inte ska stelna för fort. Dock brukar dessa klippas av när plattan har brunnit klart. Att ha en värmekabel i en oisolerad platta är att elda för kråkorna.Mell skrev:
En utväg är att gå igenom och mäta samtliga grupper/säkringar direkt i centralen.
Förresten, du har ingen granne med hönshus? En riktig klassiker
http://www.byggahus.se/forum/el/134394-2812kwh-pa-en-manad-2.html#post985632
Förresten, du har ingen granne med hönshus? En riktig klassiker
http://www.byggahus.se/forum/el/134394-2812kwh-pa-en-manad-2.html#post985632
Vad jag förstår så PÅSKYNDAR värmekabel att betongen "brinner", dvs den "stelnar" FORTARE. Genom att öka cementhalten, använda varmt vatten, täcka med betongtäckmatta, tillsätta accelerator kan man utan värmekabel gjuta plattor ner till ca minus 20 grader. I alla fall här i norrland. Värmekabeln som tidigare lades runt i ytterkant på husen var till för att "stoppa" kylan från att krypa in i golvet. Man brukade då sätta en brytare vid centralen där man kunde stänga av värmeslingan. Den lösningen har jag inte sett i bruk sedan någon gång på 70 talet.
