3 209 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Riskbedömning gammal elanläggning
Jag felsökte en lampa som inte fungerade på svärföräldrarnas lantställe. Enligt uppgift slutade den fungera efter ett åskväderm men inget annat påverkades. Felet visade sig bero på att strömbrytaren, som är en gammal bakelitbrytare, inte fungerade. Samtidigt konstaterade jag att kabeln som går till lampan gav tydlig indikation på spänningsmätaren - trots att tändtråden alltså inte var strömsatt. En rundtur i huset med spänningsmätaren visade samma problem på åtminstånde en till kabel till en lampa.
Elinstallationen i huset verkar vara till stor del original sen 30-talet då huset byggdes. En stor del av kablarna är utanpåliggande kablar med metallhölje och ledare skyddade av tjärpapp eller liknande. Kulodosorna är av porslin, brytarna bakelit och kablarna ligger under ett eller två lager av gamla tapeter eller målarfärg.
Elcentralen är en normcentral med dvärgbytare, trefasström finns, jordfelsbrytare saknas.
Jag inser att man borde sätta in en jordfelsbrytare och låta en kvalificerad elektriker med bättre utrustning än en cotech spänningstestare besiktiga elanläggningen, Men jag skulle vilja ha lite hjälp med orsak- och riskbedömning för att bättre kunna motivera rekommendationen. (Hade det varit mitt hus hade jag börjat dra om allt kablage för länge sedan)
Min bedömning är att kablarna till lampan gav spänningsindikation eftersom ledarnas isolering skadats. Låter det korrekt?
Hur ser risken för brand och personskada ut?
Är det troligt att en nyinstallerad JFB slår ifrån direkt och tvingar fram en omedelbar felsökning av anläggningen?
En elektriker som var här för tiotalet år sedan bedömde det som onödigt att dra om kablaget. Kommentarer på det?
Elinstallationen i huset verkar vara till stor del original sen 30-talet då huset byggdes. En stor del av kablarna är utanpåliggande kablar med metallhölje och ledare skyddade av tjärpapp eller liknande. Kulodosorna är av porslin, brytarna bakelit och kablarna ligger under ett eller två lager av gamla tapeter eller målarfärg.
Elcentralen är en normcentral med dvärgbytare, trefasström finns, jordfelsbrytare saknas.
Jag inser att man borde sätta in en jordfelsbrytare och låta en kvalificerad elektriker med bättre utrustning än en cotech spänningstestare besiktiga elanläggningen, Men jag skulle vilja ha lite hjälp med orsak- och riskbedömning för att bättre kunna motivera rekommendationen. (Hade det varit mitt hus hade jag börjat dra om allt kablage för länge sedan)
Min bedömning är att kablarna till lampan gav spänningsindikation eftersom ledarnas isolering skadats. Låter det korrekt?
Hur ser risken för brand och personskada ut?
Är det troligt att en nyinstallerad JFB slår ifrån direkt och tvingar fram en omedelbar felsökning av anläggningen?
En elektriker som var här för tiotalet år sedan bedömde det som onödigt att dra om kablaget. Kommentarer på det?
Produkter som diskuteras: "spänningsmätaren"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Det är ett väldigt vanligt fenomen att du får ett utslag på instrumentet när du mäter på en bruten tråd. Det beror på kapacitiv koppling mellan trådarna. Det kan ge upphov till en ström på några mikroampere, helt ofarligt, normalt.
MEN du nämner gamla kablar, med tjärpapp osv, sådana kablar har ofta krypströmmar, som kan vara farliga.
Så det kan tänkas att det du mätt fram är ett farligt fel som måste åtgärdas, men det är troligt att det bara handlar om kapacitiv koppling. Det är ganska enkelt att mäta fram kablarnas skick med en "megger", isolationstestare.
MEN du nämner gamla kablar, med tjärpapp osv, sådana kablar har ofta krypströmmar, som kan vara farliga.
Så det kan tänkas att det du mätt fram är ett farligt fel som måste åtgärdas, men det är troligt att det bara handlar om kapacitiv koppling. Det är ganska enkelt att mäta fram kablarnas skick med en "megger", isolationstestare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Tror inte det. En högohmig multimeter brukar ge utslag pga kapacitiv koppling mellan ledarna. Det där med åska låter dock lite oroande för dessa gamla kablar.pelpet skrev:
Kablar från 30-talet har gummiisolering som faller sönder om man blåser på den. Det fungerar så länge som ingenting rörs, och rörts kan det ha gjort av åskan.pelpet skrev:
Ja.pelpet skrev:
Lugnande, men samtidigt lite förvånande.pelpet skrev:
En installation från 30-talet är att betrakta som förbrukad, isoleringen är knastertorr och faller i bitar bara man tittar på den. Dessutom inte självslocknande heller. Gamla brytare och dosor brukar vara vackra att se på och passar bättre in i gamla hus, gillar dem verkligen, men tyvärr är det bara att byta ut snarast.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden