9 845 läst ·
59 svar
10k läst
59 svar
Dolda energislukare sommartid?
Finns ju enkla mätare man kan koppla in i säkringsskåpet tex denna
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html (finns billigare på ebay. Jag gav 50€ för 2 stycken från Tyskland).
Då får jag ut hur mkt pannan drar och hur mkt som går till annat. Den visar både momentanförbrukning och totalförbrukning.
Vill man grotta ner sig ytterligare kan man koppla in en 1-wire räknare och få ut diverse fina grafer.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html (finns billigare på ebay. Jag gav 50€ för 2 stycken från Tyskland).
Då får jag ut hur mkt pannan drar och hur mkt som går till annat. Den visar både momentanförbrukning och totalförbrukning.
Vill man grotta ner sig ytterligare kan man koppla in en 1-wire räknare och få ut diverse fina grafer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Ja det är naturligtvis det rätta sättet för att få kontroll på varje enskild förbrukare. Jag har en 1-fas modell till min LLVP men skulle gärna satt i en 3-fas modell på LVVP+VVB, samt en 1-fas på de två golvvärmeslingor jag har i hall+badrum. Dock inte enkelt då säkringsskåpet är proppfulltmiksil skrev:
Enbart kompressorn....1 vuxen som gillar att duscha länge...gärna 2 ggr om dagen....två barn...dock inga tonåringar...hahalj skrev:
De ingår i den förbrukning jag angav för TV-apparaterna. Deras nätdel är på 60 W men den är ju anpassad för att även orka med att det sitter hårddisk i burken. Jag har mätt med TVn avslagen men det är inte med i mitt Excel-ark, Excel-arket var mer för att titta på "beteende" än enskilda förbrukar tyvärr.hahalj skrev:
Backend drar 55 W men då sitter det ju som sagt var två stycken DVB-kort i den också (de blir rätt varma så de drar nog en del) och det är en 2,4 GHz dual core med 4 GB RAM så den är ju lite saftigare än en NAS (men den ska ju som sagt var inte bara servera filer utan den ska ju spela in TV-program och markera reklam). Det burk jag kör som NAS (det är egentligen en router med en extern USB-disk) drar mellan 7 och 12 W eller nåt sånt (den spinner ner disken).
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Ok, nu har jag mätt på lite fler apparater, effekt standby:
- Hemmabio 44 W
- Boxer-box 4 W
- TV nr 1 0 W
- Viasat-box nr 1: 24 W
- Blueray/Mediaspelare: 4 W
- Subwoofer: 4 W
- Wifi AP/Switch 8W
- PC/arbetsplats 3: 30 W
- Ugn/micro standby: 25 W
- Spishäll standby: 5 W
- Viasat-box nr 2: 22 W
- TV nr 2: 0 W
- DVD-spelare 4 W
- Modem: 10 W
- Router: 10 W
- skrivare: 50 W
- PC/arbetsplats 1: 39 W
- PC/arbetsplats 2: 45 W
- Klockradio 1: 20 W
- Klockradio 2: 18 W
Total effekt / förbrukning alla apparater i standby:366 W / 8.8 kWh/dygn
Har tidigare räknat ut att ca 14 kWh/dygn saknades, så vi drar bort standbyförbrukningen från detta och får då att det återstår 5.2 kWh/dygn att leta reda på, vilket motsvarar en medeleffekt på 217 W. Har nu stängt av husvärmen och kör uppvärmning av varmvatten med VP, när denna inte är aktiv så har jag då en momentan total effektförbrukning på ca 850 W (ca 20 kWh/dygn). Räknar vi baklänges så hamnar vi på:
Momentan effekt: 850 W
- standbyeffekt 366 W
- NAS 50 W
- kyl & frysar medel 200 W
- avfuktare medel 167 W
- dricksvattenpump 30 W
Summa: 37 W dvs nära noll med felmarginaler
M.a.o, all effekt / förbrukning som överstiger 850 W motsv 20 kWh/dygn när vi inte är hemma är rimligen till varmvattenberedaren och husvärmen.
Är väl bara att konstatera att våra levnadsvanor och prylstandard sätter en hyfsat hög grundnivå på energiförbrukningen. Och att vi kan spara energi genom att sätta timers eller brytare på en del utrustning som drar standbyeffekt, sänka husvärmen och isolera mera.
- Hemmabio 44 W
- Boxer-box 4 W
- TV nr 1 0 W
- Viasat-box nr 1: 24 W
- Blueray/Mediaspelare: 4 W
- Subwoofer: 4 W
- Wifi AP/Switch 8W
- PC/arbetsplats 3: 30 W
- Ugn/micro standby: 25 W
- Spishäll standby: 5 W
- Viasat-box nr 2: 22 W
- TV nr 2: 0 W
- DVD-spelare 4 W
- Modem: 10 W
- Router: 10 W
- skrivare: 50 W
- PC/arbetsplats 1: 39 W
- PC/arbetsplats 2: 45 W
- Klockradio 1: 20 W
- Klockradio 2: 18 W
Total effekt / förbrukning alla apparater i standby:366 W / 8.8 kWh/dygn
Har tidigare räknat ut att ca 14 kWh/dygn saknades, så vi drar bort standbyförbrukningen från detta och får då att det återstår 5.2 kWh/dygn att leta reda på, vilket motsvarar en medeleffekt på 217 W. Har nu stängt av husvärmen och kör uppvärmning av varmvatten med VP, när denna inte är aktiv så har jag då en momentan total effektförbrukning på ca 850 W (ca 20 kWh/dygn). Räknar vi baklänges så hamnar vi på:
Momentan effekt: 850 W
- standbyeffekt 366 W
- NAS 50 W
- kyl & frysar medel 200 W
- avfuktare medel 167 W
- dricksvattenpump 30 W
Summa: 37 W dvs nära noll med felmarginaler
M.a.o, all effekt / förbrukning som överstiger 850 W motsv 20 kWh/dygn när vi inte är hemma är rimligen till varmvattenberedaren och husvärmen.
Är väl bara att konstatera att våra levnadsvanor och prylstandard sätter en hyfsat hög grundnivå på energiförbrukningen. Och att vi kan spara energi genom att sätta timers eller brytare på en del utrustning som drar standbyeffekt, sänka husvärmen och isolera mera.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Mycket intressant att vissa drog så mkt i standby. Kunde jag inte gissa. Har själv PS3, hemmbio, Wii på en Nexa brytare. Men ej dreamboxen som drar lika mkt SB som när den går.
Jag vet inte om det ändrar någon slutsats, men jag undrar ändå vad för elmätare du mätt med. De enkla elmätarna man sätter direkt i vägguttaget kan visa mångdubbelt för mycket när det gäller små standbyeffekter. Visar den 4W så kan det mycket väl vara 0,5W med en bättre elmätare. Det vet jag efter att ha provat med både enkel och lite dyrare elmätare hemma.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Skall själv inhandla volcraft energi monitor 3000 för detta ändamål.
Ljudgrejerna till vår TV har jag satt på ett sånt här grenuttag med master/slave så de slås av automatiskt när TVn är av. Jag mätte visserligen aldrig förbrukningen där men tyckte det var onödigt att de var på hela tiden.
När det gäller nätverket hemma så jag har fiberbox+router+en extra switch sitter på ett grenuttag och de drar 18 W tillsammans. Sen sitter det dock två extra switchar och en accesspunkt på annat ställe i huset, de drar dock bara 9 W tillsammans (då ingår dessutom basstationen för DECT-telefonerna). Men det är ju grejer som jag så att säga räknar in i "komforten", inget man orkar hålla på och stänga och slå på hela tiden.
Det är samma sak med standbyläget på TVn, visst skulle man kunna ha grenuttag med strömbrytare och slå av helt men man tappar en massa komfort på det och dagens TV-apparater drar ju knappt märkbar effekt i standby (3 W mätte jag sist, samma som glimlampan i strömbrytaren på ett grenuttag verkade dra). Det var värre med äldre prylar.
Datorer och bildskärmar klarar ju rätt bra själva att gå ner i viloläge när de inte används.
När det gäller nätverket hemma så jag har fiberbox+router+en extra switch sitter på ett grenuttag och de drar 18 W tillsammans. Sen sitter det dock två extra switchar och en accesspunkt på annat ställe i huset, de drar dock bara 9 W tillsammans (då ingår dessutom basstationen för DECT-telefonerna). Men det är ju grejer som jag så att säga räknar in i "komforten", inget man orkar hålla på och stänga och slå på hela tiden.
Det är samma sak med standbyläget på TVn, visst skulle man kunna ha grenuttag med strömbrytare och slå av helt men man tappar en massa komfort på det och dagens TV-apparater drar ju knappt märkbar effekt i standby (3 W mätte jag sist, samma som glimlampan i strömbrytaren på ett grenuttag verkade dra). Det var värre med äldre prylar.
Datorer och bildskärmar klarar ju rätt bra själva att gå ner i viloläge när de inte används.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Det är såklart ingen dyr sak, har en liknande denna: http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-4444Avemo skrev:Jag vet inte om det ändrar någon slutsats, men jag undrar ändå vad för elmätare du mätt med. De enkla elmätarna man sätter direkt i vägguttaget kan visa mångdubbelt för mycket när det gäller små standbyeffekter. Visar den 4W så kan det mycket väl vara 0,5W med en bättre elmätare. Det vet jag efter att ha provat med både enkel och lite dyrare elmätare hemma.
Är medveten om att noggrannheten vid små effektuttag inte är den bästa, men det spelar ingen större roll i sammanhanget om effekten är 0.5, 4 eller 10 W. Känns inte motiverat att inhandla ett proffsinstrument för dyra pengar.
Jag förstår att du inte vill handla dyra instrument men visst spelar det roll. Om du mäter upp runt 20 "små" standbyeffekter och ditt instrument visar 4 eller 10 W när det korrekta är exempelvis 0.5 W blir slutresultatet fullständigt felaktigt och missvisande.hahalj skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 830 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 830 inlägg
Vad jag menar är att det är inte mätresultatet i sig som är det intressanta för mig, förbrukningen är ju som den är oavsett hur jag mäter. Det jag behöver veta är om någon av alla förbrukare i mitt hem drar onormalt mycket och om jag i såfall kan göra något åt det. För att komma dit måste jag utesluta t.ex. standbyförbrukare, om det slår några tiotals W hit eller dit spelar ingen roll när jag har en grundförbrukning på över 800 W.Alfredo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden