Hej alla!

Jag undrar om någon kan säga till mig vad jag har för el. Jag misstänker starkt att det är en-fas. Ska köpa induktionshäll och ny ugn och behöver 3-fas och tänkte anlita elektriker men ville veta lite först. Mycket tacksam för svar! Bifogar bilder från nuvarande installation och spis.

2013-08-09 07.20.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-08-09 07.21.44.jpg
Skapa konto
2013-08-09 07.22.17.jpg
Skapa konto
2013-08-09 07.22.40.jpg
Skapa konto
2013-08-09 09.06.57.jpg
Skapa konto

Enfas, avsäkrad 20A om jag inte ser fel på bilden.

Redigerat:
Precis som sagts, 1-fas 20A. Rent teoretiskt så ska det kunna gå att få fram 3-fas då röret som matar ser rymligt ut samt att plats finns för 3 st säkringar i centralen. Däremot undrar jag om jordfelsbrytaren är smutsig eller om den har bränts på högersidan.

Är det här en lägenhetsinstallation? Jag tycker det ser misstänkt ut som en enfascentral (även om JFB ser fyrpolig ut).

Jag skulle tippa på att lägenheten haft en stam/elrenovering och fått nya stigare samt central men att 3-fas till spis varit ett svindyrt tillval eller så är centralen förberedd för 3-fas endast men att man får dra upp stigare själv också. HB är ju 3-polig. Hur som, det är nog ingen omöjlighet att få till, mer en kostnadsfråga.

Har nog aldrig satt 1pol HB utan endast 3pol- Brukar dra den 3 gånger igenom istället :P
JFB är ju 4pol. Är du stadig på handen så får du gärna ta loss kåpan på centralen försiktigt och ta ett par bilder så kan vi hjälpa dig bättre.

Spiskontakten är Enfas och säkringen säger det med.
Men centralen säger 3fas iaf förberätt för det. Därav 4pol JFB och 2 lediga platser för 3pol säkring till Spisen.

Finns det 3fas som stigare till centralen så är det 5st 2,5mm FK som behöver dras i och dit med ett nytt utanpåliggande perilex uttag till spisen. Även en ny 3polsäkring och lite omkopplande i centralen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.