Hej!

Har ett gammalt 3-fasuttag (se nedan) där jag nyttjar en fas för en nyare tvättmaskin.

Ska nu även komplettera med en ny torktumlare.

När jag ändå pillar med detta tänkte jag ta bort den gamla brytaren.

Tänkte göra en fast installation dvs ej stickproppar. Har även jordfelsbrytare på centralen.

Vad behöver jag material?

3fas tvättmaskinen stängd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
En lämplig kopplingsdosa, tex:
Eljo IP56, eller kanske någon robustare i metall om du tror det behövs. Men det är väl ingen verkstad. ;)

Sen 2-3 st utanpåliggande vägguttag och/eller anslutningsdosor beroende på om du vill ha fast anslutning eller stickpropp.
En snutt EKK-kabel, EKLK, eller EXK ...

I centralen är det allra bäst om det blir en trepolig dvärgbrytare för detta:
119283-3.jpg
Så all ström är säkert frånkopplad till allt om någon ska till att pillra där. Men det är absolut inget måste.

Redigerat:
Varför vill du ta bort den befintliga Cewe-brytaren? Du får ju en naturlig och rejäl frånskiljare med denna. Det enda du behöver är en förskruvning med dragavlastning.
Alternativet är en anslutningsdosa som du kan montera direkt på befintlig kabel.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Varför vill du ta bort den befintliga Cewe-brytaren? Du får ju en naturlig och rejäl frånskiljare med denna. Det enda du behöver är en förskruvning med dragavlastning.
Alternativet är en anslutningsdosa som du kan montera direkt på befintlig kabel.
Ja brytaren i sig borde kunna agera kopplingsdosa, bara det finns plats för fler förskruvningar.
Billigare, och faktiskt bättre om det fungerar.

Det finns plats i den dosan.

Om man ändå vill ha en ny vit som smälter in, vad rekommenderas?

Måste man ha en sån där "tvättmaskinsbrytare"? De verkar onödigt dyra.

Redigerat:
Om det där med att smälta in har hög prioritet så är nog en anslutningsdosa det bästa alternativet. Det finns annars tvättmaskinsbrytare av olika modeller som kommer med två utgångar för anslutningskabel. Men det måste inte finnas en brytare i omedelbar närhet, speciellt inte om det finns separata säkringar i centralen.

Just att de brukar levereras med två dragavlastade utgångar för anslutningskabel. Det kan annars gå att pussla ihop med andra typer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.