FKK är väl lite ovanligare. Finns den ens i 1,5mm2?
Nej, inte RKK. EXK kan du använda om du vill ha kabel, men jag hade kört på FK. Kör man kabel blir man ju begränsad i antalet trådar och färger.

//Patrik

En kabel som FKK eller FQQ skulle annars vara ett bättre val då rören egentligen behöver skyddsjordas om man drar i FK. Men det kan vara rejält besvärligt att dra i kabel.

Bo.Siltberg skrev:
En kabel som FKK eller FQQ skulle annars vara ett bättre val då rören egentligen behöver skyddsjordas om man drar i FK. Men det kan vara rejält besvärligt att dra i kabel.
Jag skulle tom avråda från att försöka (om det inte är en uppenbart rak kort bit rör). Risk för att man lyckas halvvägs och dra fast kabeln och sedan varken får i eller ur den. Bättre då att megga sin fk-installation om man är osäker. (Jag har själv dragit om fk utan problem).

S
Funderar lite här på inkoppling av lamp kontakt och lampa.
Har jag tänkt rätt nu? Kan förvisso använda vilken färg som helst men vore ju trevligt om det blev efter konstens alla regler.
Bör man dra en jord även till strömbrytaren?
kabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Simba83 skrev:
Funderar lite här på inkoppling av lamp kontakt och lampa.
Har jag tänkt rätt nu? Kan förvisso använda vilken färg som helst men vore ju trevligt om det blev efter konstens alla regler.
Bör man dra en jord även till strömbrytaren?
[bild]
Färgvalet ser bra ut förutom tändtråden mellan brytare och lampa den kan t.ex. vara vit eller svart.

Att dra skyddsjord till strömställaren är helt onödigt eftersom det ändå behövs en nolledare om man vill koppla vidare till ett vägguttag

Redigerat:
Mikael_L
Jag håller med tobbe-3 om färgvalet.
Vid infällt.

Är det utanpåliggande kabelinst så sätter man ofta brun för fas till strömbrytaren, och blå tillbaka till koppl.dosan som tändtråd. Sen byter den blå tändtråden färg där till brun till lampan.

Bara som en liten parentes då ...

• Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.