Jag har alltid trott att en sådan här testmejsel:
skickar en liten ström genom fingret och resten av kroppen ner i elektrisk jord och att lampan därför lyser.
Denna artikel i Ny Teknik säger just detta:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article258709.ece
Nu slog det mig idag att det är ju märkligt att det kan flyta en tillräckligt stor ström genom ett plastgolv eller en trästol (om man står på en sådan). Jag roade mig därför med att stoppa in skruvmejseln i vägguttaget och hoppa jämfota.
Lampan slocknade inte! Så, hur fungerar detta egentligen?
skickar en liten ström genom fingret och resten av kroppen ner i elektrisk jord och att lampan därför lyser.
Denna artikel i Ny Teknik säger just detta:
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article258709.ece
Nu slog det mig idag att det är ju märkligt att det kan flyta en tillräckligt stor ström genom ett plastgolv eller en trästol (om man står på en sådan). Jag roade mig därför med att stoppa in skruvmejseln i vägguttaget och hoppa jämfota.
Lampan slocknade inte! Så, hur fungerar detta egentligen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 762 inlägg
Har en sådan mejsel men har aldrig vågat testa den på 230v. Men de borde ju inte få säljas om personfara föreligger, förstås. Jag litar dock mer på mina testkablar. http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872954789918.jpg
Det är växelström, då behövs inte galvanisk kontakt. Det räcker att elektronerna rör sig fram och tillbaka lite grann. Strömkretsen är sluten: fas <-> spets på mejsel <-> seriemotstånd i mejseln <-> glimlampa <-> människa <-> 100 pF kapacitans till jord <-> nollaAndreas_H skrev:
Tror man på att (växel)ström kan gå genom en kondensator så bör man acceptera att testmejseln fungerar även när man hoppar upp från golvet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Mejseln är utmärkt om man vill kolla vilket som är fas och vilket som är nolla i ett uttag.
Hur gör du det med testkablarna?
(Om du inte har jord förstås. Men då löser väl JFB ut.)
PS
Som svar till Imported_Benno naturligtvis
Hur gör du det med testkablarna?
(Om du inte har jord förstås. Men då löser väl JFB ut.)
PS
Som svar till Imported_Benno naturligtvis
Redigerat:
Testmejseln berör fasen och klarar sig därför utan batteri. Den beröringsfria som behöver batteri kan detektera fasen bara genom att vara nära den, alltså utan att ens beröra fasledaren (dock med viss risk för att man mäter fel eftersom den kan känna en fas som ligger nära det man tror att man mäter på, eller inte känner det man tror att man mäter på för att avståndet är lite för stort).svartöra skrev:
Redigerat:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 762 inlägg
Det kräver att jag testar mot jord och JFB löser inte ut av de här tespinnarna (som också visar spänningsområde, 12, 230 resp. 400 v samt polaritet vid likspänning). Men mejseln kostar förstås bara bråkdelen.KnockOnWood skrev:
Jag får väl prova med mejseln någon gång när jag har tråkigt och behöver lite spänning :wow:.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 354 inlägg
Fast det är på plats med en varning. Om man använder den för att försäkra sig om att något är spänningslöst och därför säkert att arbeta med så kan man åka på en propp. De är *inte* helt tillförlitliga när det gäller att försäkra sig om att något är spänningslöst. Och inte helt tillförlitliga när det gäller att kolla om något har spänning heller för den delen, men de är lite bättre där iaf.KnockOnWood skrev:
Som exv. en snabbkolla över vilka smältsäkringar som är hela och inte så är den svårslagen dock. ("Hel, hel, hel, hmm...")
Jag skulle väl kunna säga att dom är LÅNGT ifrån säkra, det är ungefär som med beröringsfria spänningsindikatorer. Lyser dom är det nästan säkert spänning, lyser dom inte har man ingen aning om det är spänningslöst eller ej.