7 242 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
transformator som " låter"
Hej Vi har en transformator till ett villalarm som brummar ,surrar irriterande. Den är från tidigt 90-tal och är märkt: AB Transform Svärdsjö Typ TR 31 Prim 220 V Sek 4 - 8 - 12 8,4 VA Det kanske finns ersättare idag som är ljudlösa ? Tacksam för tips. God Helg önskar Axelman
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Ganska typiskt för gamla järnkärnetransformatorer. Du bör kunna byta till valfri modern nätadapter som ger minst 8.4 VA, och förhoppningsvis en av de tre spänningarna 4, 8 eller 12 V. Det kanske går att se vilken spänning som larmet vill ha?
Tack Du kanske har en länk till sådana adaptrar ? AxelmanBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Det finns många att välja på.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc
Du behöver veta spänningen, dvs vid vilken spänning som man ska kunna ta ut minst 8.4 VA. Det finns t.ex nätadapters med ställbar utspänning som anger en max ström på t.ex 1000 mA. För 12 V är den ok, men skulle larmet vilja ha så låg spänning som 4 V räcker den inte till: 4 V * 1000 mA = 4 VA
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc
Du behöver veta spänningen, dvs vid vilken spänning som man ska kunna ta ut minst 8.4 VA. Det finns t.ex nätadapters med ställbar utspänning som anger en max ström på t.ex 1000 mA. För 12 V är den ok, men skulle larmet vilja ha så låg spänning som 4 V räcker den inte till: 4 V * 1000 mA = 4 VA
Blev den tyst när du tog av locket?
Eller blir den tyst om du klämmer på lådan?
Ljudet kommer i så fall inte direkt från transformatorn, utan från lådan.
En transformators "brum" är normalt för svagt för att höras en bit bort, men det kan överföras till lådan och förstärkas där. Testa i så fall att klämma fast något som hindrar lådan ytor från att vibrera, eller montera gummibussningar mellan transformator och låda. Klämmer du fast något inuti lådan så tänk på att inte försämra luftens rörelser runt transformatorn för mycket.
Eller blir den tyst om du klämmer på lådan?
Ljudet kommer i så fall inte direkt från transformatorn, utan från lådan.
En transformators "brum" är normalt för svagt för att höras en bit bort, men det kan överföras till lådan och förstärkas där. Testa i så fall att klämma fast något som hindrar lådan ytor från att vibrera, eller montera gummibussningar mellan transformator och låda. Klämmer du fast något inuti lådan så tänk på att inte försämra luftens rörelser runt transformatorn för mycket.
Om du ska byta trafo bör du även kolla om det ska vara AC eller DC.
Om du postar bilder på både in och utsida så kanske vi kan se det.
Om du postar bilder på både in och utsida så kanske vi kan se det.
Hej Jag har inte fått kontakt med fotografen. Jag har kollat batteriet som skall försörjas av transformatorn. Det heter FIAMM FG 20721 12V 72 Ah Det skall nog vara 7,2 När jag kollar batteriets spänning ( nu 12,62 V ) så har jag "multimetern " i läge likspänning / DC Går det av detta att sluta sig till vilken transfo som jag kan använda ? Gärna med länk Axelman
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det är inte uppenbart vilken transformator som behövs till det batteriet. Det beror på om den skall leverera rätt spänning direkt eller om larmet i sig konverterar till rätt nivå.
Har själv ett larm med ett batteri med dessa värden 12V 7,2Ah. Men den matande transformatorn i mitt fall ger 16V AC.
Har själv ett larm med ett batteri med dessa värden 12V 7,2Ah. Men den matande transformatorn i mitt fall ger 16V AC.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det batteriet är vanligt förekommande i tex UPS:er. Om du har växelspänning in på larmcentralens plint ersätter du transformatorn med en ny så får du slut på surret.
Tex denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/s...ac/ac-ac-transformator-18-v-ac-1000-ma-p44208
Tex denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/s...ac/ac-ac-transformator-18-v-ac-1000-ma-p44208
Redigerat:
Det borde framgå av din manual till larmet vad som krävs. Men det troliga är att du drar loss anslutningarna från ditt gamla batteri och sätter fast dem på det nya. Hur skulle du annars lyckas med att ha både det gamla och det nya anslutna samtidigt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden