Tänkte bygga mig en egen central i utbyte mot min gamla, någon som har några synpunkter
på kopplingarna.
Har tänkt mig en JFB till hela huset förutom elpannan som får en egen,
Till garaget avsäkras endast ledningarna med 16A(står utanför JFB )i garaget får centralen JFB.

NyCentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den har du byggt bra vad jag kan se i hastigheten :thumbup:

Eftersom du till och med infört en N-plint före JFBerna skulle jag rekommendera att du också använder den som matning till JFBerna i centralen, inte bara nollan till garaget.

Du kanske även kommer få synpunkter på att en enda JFB matar huset. Men dina uttag utomhus kanske matas från garaget? Då kanske det inte finns några nämnvärda risker kvar i huset.

...

Redigerat:
Den är för liten, tycker jag. Även som Bo säger att det är dumt att endast montera en JFB (frånsett den för BVP).
Sedan brukar jag föredra att man sätter dvärgbrytare (och jordfelsbrytare i detta fallet) för t.ex. BVP direkt efter huvudbrytaren. Då är det "ur vägen" och man kan sedan bygga på med resten. Då blir det ju fritt i slutet och då kan man ju t.ex. sätta ett astrour eller en ringledningstrafo där.
Men bra materialval! ;)

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur är det med 3-fas grupperna, exempelvis den till LVP/Elpanna och matningen till garaget, bör inte dom avsäkras med 3-poliga dvärgbrytare?

Redigerat:
NYCENTRAL.jpg
Skapa konto

Är medveten om att centralen är i minsta laget, men finns ej utrymme för någon större tyvärr.
Ser det bättre ut med placeringen nu?

byggabra skrev:
[bild]
Är medveten om att centralen är i minsta laget, men finns ej utrymme för någon större tyvärr.
Ser det bättre ut med placeringen nu?
Ah, okej. Jag hade en misstanke om att det kunde vara så. Beklagar!
Ja, nästan. Säkringarna för garaget ligger utanför jordfelsbrytare och dom borde då vara det som kommer absolut först (efter HB). :)

Behåll bygeln mellan N och PE. Men dra en MK i mellan för säkerhetsskull. Jag litar inte på den där bygeln...

el_richard skrev:
Behåll bygeln mellan N och PE. Men dra en MK i mellan för säkerhetsskull. Jag litar inte på den där bygeln...
Ja, tänkte på det också, om inte den bygeln gör sitt jobb kan den ställa till med trubbel

Ahm, det sket sig där... ja, då kanske du måste göra som du hade tänkt först (garagesäkringarna i slutet).

Tänk sen noga igenom hur du ska lägga in alla gruppledningar så att det blir jämnt fördelat över faserna. Inte tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin på L1 t.ex.
Jag brukar alltid skriva gruppförteckningen (en kladd) innan jag kör igång och kopplar. Då brukar jag skriva L1, L2, L3 på varje grupp beroende på vilken fas det kommer hamna på. Det är noga att då tänka på att börja om att skriva L1 när man byter rad i centralen osv.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nycentral2.jpg
Skapa konto

Får inte till det så det blir snyggt, nu blev det bara två platser kvar efter JFB2 där jag ville ha tre säkringar till spisen:confused:

Patrik_Hed skrev:
Ahm, det sket sig där... ja, då kanske du måste göra som du hade tänkt först (garagesäkringarna i slutet).

Tänk sen noga igenom hur du ska lägga in alla gruppledningar så att det blir jämnt fördelat över faserna. Inte tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin på L1 t.ex.
Jag brukar alltid skriva gruppförteckningen (en kladd) innan jag kör igång och kopplar. Då brukar jag skriva L1, L2, L3 på varje grupp beroende på vilken fas det kommer hamna på. Det är noga att då tänka på att börja om att skriva L1 när man byter rad i centralen osv.

//Patrik
Ja, har rett ut det redan. tomten som bodde här innan hade riktiga Åsa-nisse lösningar på elen,
bla låg torktumlare, diskmaskin och torkskåp inkopplat på samma säkring:|

Tack för hjälpen!

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Flytta fram allt två hack på nedre fasskenan, flytta dit de två spisäkringarna från övre raden o sätt täckbrickor där.

• Gilla
byggabra
  • Laddar…
om du inte har det så bör spis ha en 3pol automatsäkring. lika så LVP och garage säkringen för kabeln.

Bo.Siltberg skrev:
Den har du byggt bra vad jag kan se i hastigheten :thumbup:

Eftersom du till och med infört en N-plint före JFBerna skulle jag rekommendera att du också använder den som matning till JFBerna i centralen, inte bara nollan till garaget.

Du kanske även kommer få synpunkter på att en enda JFB matar huset. Men dina uttag utomhus kanske matas från garaget? Då kanske det inte finns några nämnvärda risker kvar i huset.
Den lilla nollplinten har dock bara en skruvanslutning, snabbkontakterna är max 4mm2 om jag inte är helt ute och cyklar. Om nämnda skruvplint är godkänt att lägga fler än en ledare i låter jag vara osagt :)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.