Mikael_L
Jag ska fälla in två sådana här armaturer i takfoten:
lampa_ekk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser den lilla gumminippeln som kabeln ska in i på delen nere till vänster.

Nu har jag dragit ut två VP-slang genom väggen ovanför den blivande takfotsinklädnaden.
Där tänker jag skala upp EKK och föra EK-ledarna i röret till dosan som är en bit bort i väggen.

Men sen känns det både OK men samtidigt lite lurigt att dra EKK direkt till armaturerna.
Som anslutningssladd och med ganska obefintlig klamring i slutet.

På sätt och vis känns det som att jag borde klamra fram till en anslutningdosa, och därifrån lägga en RKK helt löst som anslutningsladd.
Men samtidigt känns det oerhört överarbetat, och en onödig skarvpunkt extra.

Lägg du en EKK vi ska försöka hålla tyst.

• Gilla
VikHe och 3 till
  • Laddar…
Hmmm....nja...till en sån där armatur har man väl ingen anslutningssladd utan man går in med kabeln in i nippeln och uppskalat innan för. Du kommer inte så långt med rör/slang att den i princip når fram till armaturen. Man behöver ju inte fästa rör/slang lika tätt så att säga.

Mikael_L
Nu är det kopplat med EKK, som ligger löst sista dryga halvmetern fram till lampan.
Den är uppskalad inne i VP-slangen som börjar vid väggen, och bort till kopplingsdosan.
Sen är den klamrad inne i takfoten, nästan fram till lampan.

Men, när jag ska koppla in så inser jag att jag tycker detta verkar lite skumt.
Kan denna armatur verkligen vara en klass2 dubbelisolerad armatur?
takfotslampa-1.jpg
Skapa konto

takfotslampa-2.jpg
Skapa konto

takfotslampa-3.jpg

Jag tycker det ser ut att vara i sin ordning. Det finns inga ledare som kan komma i kontakt med metallhöljet. Mantlad kabel används fram och in i lampsockeln av plast. Inkopplingshuset är av plast. Antar att det sitter ett gummiskydd i genomföringen in till lamphuset. Men den ser ju allmänt lite rapplig ut,

Mikael_L
OK, jag känner mig lugnad.
Så att det är mantlad kabel samt att det är plast, helt utan metalldelar runt sockerbiten som är det magiska. :)
Känns bara lite märkligt att en armatur helt och hållet i metall saknar skyddsjord. ;)

Bo.Siltberg skrev:
Antar att det sitter ett gummiskydd i genomföringen in till lamphuset.
Japp.

Ser som Bo säger ut att vara helt ok på den punkten. Rappligheten får man på köpet med produkter via Kina - Gnosjö. :)

Den ska i detta utförande kunna liknas vid vad som helst annat som är ledande, t.ex hängrännan. Men det finns ju en viss närhet till ledande material, så jag skulle inte förvånas över att någon faktiskt jordar den ;). Det är dessutom lätt att förstöra denna dubbelisolering efter några år när plastlådans fästen går sönder och man drar i en plåtskruv där istället... :mad:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.