30 048 läst ·
25 svar
30k läst
25 svar
Hur fungerar testmejseln?
Kan ju finnas enpoliga provare som både används och är tillåtna. Dessutom finns inget som hindrar att en testmejsel av typen i tråden kan användas för att konstatera spänningslöshet, bara en fråga om metodik. En enklare och fysikaliskt invändningsfriare spänningsindikator än glimlampan får man leta efter.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tur att man inte är elektriker dåelmont skrev:
Men jag använder den bara i två situationer:
1)
För att kolla vilken av två ledare till ett uttag eller en armatur som är fas.
Lyser den ena men inte den andra är det väl en säker indikering?
2)
För att kolla om en strömbrytare står i till- eller frånläge.
Käpp på, knäpp av lyser lyser inte. Klart.
Påminner om den gamla norgehistorien:
Du Truls, kan du se om blinkern fungerar där bak på højre side!
Visst!
Nå?
Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke...
Sorry för lördagstramset
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 352 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 352 inlägg
Njae, din koppling mot jord kan ju ändras bara genom att du ändrar kroppsställning eller tar ett nytt tag om mejseln, så jag håller nog med elmont, det finns anledning att vara försiktig. Att "mäta kolla den funkar" och sedan "mäta den lyser inte" behöver inte fungera lika bra som det gör med en "riktig" mätare, med en säkrare koppling mot jord. (Ja, jag vet man skall kolla att den funkar igen direkt efter, men har ännu inte mött någon elektriker som gör det. De flesta kollar inte ens att den funkar direkt innan heller).GK100 skrev:Kan ju finnas enpoliga provare som både används och är tillåtna. Dessutom finns inget som hindrar att en testmejsel av typen i tråden kan användas för att konstatera spänningslöshet, bara en fråga om metodik. En enklare och fysikaliskt invändningsfriare spänningsindikator än glimlampan får man leta efter.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 352 inlägg
Nej, vi var tillsagda att inte använda dem. Lik f-annat så kom den fram allt som oftast. Står man med en stillastående anläggning och åtföljande produktionsbortfall och har en 50-70 säkringar att kolla så är den onekligen smidig.elmont skrev:
Jag brukar använda "Phasen" som är ungefär lika tillförlitlig och helt säker att hantera och försöker att se till att alla propphuvar har testhål.
Sedan tycker jag att man ska ha så pass råg i ryggen att man inte faller till föga för påtryckningar när det gäller den personliga säkerheten, jag vet att det kan vara svårt, men skulle man skada sig får man än mera ovett för att man "genade".
Ingen tackar en för att man tar risker som kan ge skador, skulle man skadas är man en idiot som tog risken.
Sedan tycker jag att man ska ha så pass råg i ryggen att man inte faller till föga för påtryckningar när det gäller den personliga säkerheten, jag vet att det kan vara svårt, men skulle man skada sig får man än mera ovett för att man "genade".
Ingen tackar en för att man tar risker som kan ge skador, skulle man skadas är man en idiot som tog risken.
Testmejsel har jag, men aldrig använt, känns inte seriöst.
Phasen tycker jag bara duger till att kolla ledningsbrott och proppar, man SKA inte använda den för att kolla spänningslöshet pga att dom är lite otillförlitliga. Jag använder bara spänningsprovare på jobbet när jag monterar för att vara helt säker på vad jag har för spänningar.
Phasen tycker jag bara duger till att kolla ledningsbrott och proppar, man SKA inte använda den för att kolla spänningslöshet pga att dom är lite otillförlitliga. Jag använder bara spänningsprovare på jobbet när jag monterar för att vara helt säker på vad jag har för spänningar.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 352 inlägg
Ja. Jag håller alltså med om det inte framgick.elmont skrev:Jag brukar använda "Phasen" som är ungefär lika tillförlitlig och helt säker att hantera och försöker att se till att alla propphuvar har testhål.
Det som förvånar mig något är att det kan gå såpass energi över en så liten kapacitans vid så låga frekvenser att man faktiskt kan se glimlampan lysa. Men, det är kanske inte mer förvånande än att en kristallmottagare fungerar.b_hasse skrev:
En testmejsel tycker jag är mycket ingenjörsmässig. Sedan bör man förstås komplettera den med en beröringsfri spänningsprovare och en vanlig voltmeter. Men dessa funkar ju inte som skruvmejsel...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Testmejslar är för amatörer 

http://www.wiha.com/sweden/Onlineshop/Schraubendreher4/260P-Wiha-PicoFinish-Schlitz
Wihas plintmejslar funkar fintKnockOnWood skrev:
http://www.wiha.com/sweden/Onlineshop/Schraubendreher4/260P-Wiha-PicoFinish-Schlitz
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden