El
The Tor: [citat] Jag vill ha en strömbrytare som styr två lampor med två olika vippor och har köpt en kronomkopplare.
Nimajneb: Du hinner åka iväg o köpa ett vägguttag idag och montera på 10min.
Kloge: Har fått en gissning på 30 talet. Hur var elen på säg 30 talet? Ingen gemensam standard? Om den är omlindad senare? Den har luftintaget på remskivesidan om det kan vara till hjälp
lurman: [citat] Ja det antar jag. Dels har jag ganska ny central och dels var den gamla spisen inkopplad på 400v. Där var draget 3 faser o jord. Ingen nolla. Jag tänkte använda den gamla spisdragningen till min häll som ska kopplas på två faser. Det jag tänkte göra är att bara flytta om en fasen till nollan i centralen bara. Borde väl gå? 10A säkringarna ska bytas till 16A därför måste
Demmpa: Standardhöjd på uttagen till kyl/frys är 2000 mm över golv (om jag kommer ihåg rätt) i det utrymme (sidleds) där kyl/frys ska stå.
Workingclasshero: Det blev en kvalitetspump från Hayward från den lokala poolförsäljaren. Rätt kopplingar, samma gränssnitt(nästan), och duktig rabatt :-) Ny motorbrytare. Det svider och det stör att jag var tvungen att byta, men det svider bara idag, och kylen är full av öl. Tack för all hjälp och feedback i denna tråd!
Vbon: Inte helt korrekt att spänning och ström är i fas vid kraftverket. Det är en idealsituation men i själva verket kan en generator "dra på sig" reaktiv belastning vilket också mäts och kompenseras för.
Demmpa: [citat] Det där är typiskt för hus byggda runt 70-talet. När vi köpte vårt hus (byggd -69)så satt det en 6A säkring till hela garaget (två glödlampor och ett enkeluttag, riktig jordtråd var framdragen till första kopplingsplinten i garaget ifrån plinten till uttaget var det bara extremt tunn biledare som jordtråd). Mina föräldrars gamla hus från -71 hade bara enfas 10A till
hempularen: Frågan är väl hur det där fungerar om det ligger isolering i väggen (för att inte tala om reglar).
snaggletooth: Tyvärr, rörelsevakten kan inte kombineras med PUSH-funktionen på trafon. Då blir det som el_richard skrev.... Funktionen går att få med diverse hjälpreläer eller en mini-PLC.
-=fullmoon=-: Jag skulle vilja påstå att detta är för radio. Rätt "vanligt" i lite äldrelägenheter att det finns ett uttag eller iaf dosa med ett par trådar i. Användes förr som radio och jag tror även att på vissa håll så körde man porttelefon i dessa.
elmont: Dom brukar vara rätt förtjusta i giftet, jag har mycket goda erfarenheter av det.
el_richard: Vad har lampsladden för märkning?
b2b2: OBS Det går inte att koppla in detta. Du har ett återvinningssystem som är är byggt för en så kallad aliancekåpa. Skulle du montera in fläkten som du skriver, kommer du med största sannolikhet trycka matos in I badrummet. Använder du befintlig fläkt motor och skall använda styrningen i den nya fläkten kommer det att bli fel i luftflödet. Troligen kommer all frånluft från toaletten
Mikael_L: Ja du har så klart rätt. Men ändå, en brasklapp, om felet försvann iom bortkoppling av nollskruven så indikerar det att det inte finns något riktigt jordfel i anläggningen, utan att det berodde på den felaktiga bygeln. Som ju dessutom givetvis inte ska vara där. Men det är dock ingen 100% garanti på att jordningen mellan HC och UC är helt korrekt, då det som du påpekar kan vara
Tobbe_3: Det kan finnas fler oklarheter kring badrumsuttaget. Är det placerat i rätt zon (tillräckligt långt ifrån dusch eller badkar), föregås det av 30 mA jordfelsbrytare som är ett krav. Även kabelfärgerna väcker frågetecken, det kan t.ex finnas risk att en skyddsjordklämma spänningssätts när någon trycker på en strömbrytare
kysan: Conrad.se fanns en uppsjö av varianter, denna är bland dom billigaste...
elmont: ZeroX66, du har gjort ett fynd en dubbeltrapp brukar vara minst dubbelt så dyr som en kronbrytare :thumbup:
Vispen74: Personligen så föll valet lätt på Satellit. Med boxer hade vi störningar vid hård vind och vid klart väder, trots värstingantenn med dipolförstärkare (tror jag det hette). Körde Boxer eftersom jag trodde att det var kört med satellit eftersom vi har skog åt söder, men testade till sist då de lovade att man får bryta avtalet om man inte får en tilfredställande satellitsignal.
Mats: Det vart en Ted dosa. Kapar man stödringen på den så blir den nästan 30. En 3 mm förhöjningsring på det så (den fanns dock inte hemma naturligtvis) 10-15 meter sextiotals kulo är väck och ersatt med EKK. en millt sagt torr brytare är bytt mot en ny. Det enda som är kvar är att byta ett vägguttag men det behöver inte vara klart före advent (enbart adventstaken som använder det
tillbaks: Det där locket är väldigt litet och så ser man inte vad man gör om man ens får in handen. (: Ska se om lcmr:en kanske får plats i första lampan istället. Jag har öppnat alla kabelkanaler vid spottarna och följde kablarna - hittade den andra trafon! Men jag ska nog ta bort de här halogenspottarna ändå, någon har nog satt upp det mer för mysbelysning än arbetsbelysning. Om jag
dextrocell: Det är skit armaturer och en relativt kass ljuskälla! Något säger mig att armaturen är för låg/liten och att det blir väldigt varmt med 20W. Testa att sätta i en svagare och se ifall de håller längre. Jag har haft ett liknande problem med en IKEA möbel. Fick det att fungera bättre genom att böja ut benen något med en tång.
alphonsee: Det sitter trafo/likriktare monterad på varje spot. Alltså ingen extern driver. Därför skall dessa matas med 230v hela vägen fram till varje spot.
LARKRO: Tack för svaren. Då är spisen riktigt ansluten och som jag trodde men inte var riktigt säker på.