Hej.
vi har köpt hus och ska flytta in efter nyår.
Jag ska byta ut all el i huset.. eller jag och ja.
men jag ska iaf köpa alla saker och sen tar vi dit elis som fixar resten..
men hur ska jag tänka när jag ska välja el central?

[h=1]3-RADIG NORMCENTRAL 3X13[/h][h=1]2-RADIG NORMCENTRAL 2X13MOD ?[/h]
vad betyder 2 och 3 randig ?
jag kommer ha två stycken tror jag.. en på nedrevåningen och en på övre.. eller så har jag två på nedrevåningen..
men vad ska jag tänka på när jag beställer?

Jag ser starkt att du snackar med en Elektriker först innan du beställer något.

Vissa elektriker gillar ett fabrikat tex Hager centraler. Kostar kanske några kronor mer men det tjänas i i monteringstiden och dessutom är de redigt goa och jobba med och bland de snyggaste på marknaden enligt min mening.
Tänk på att allting som saknas är fel ligger på din sida om något går sönder etc. Det kostar även tid om Elektrikern får åka hem då du inte har material hemma.

Att de benäms 2x13 är just att det är två rader med 13 platser vadera. Kan mycket möjligt vara för litet för ditt hus. HB,Dubbla JFB och ett par 3 Fas säkringar sen är det inte mycket plats över.

• Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
kick3n skrev:
Jag ska byta ut all el i huset.. eller jag och ja.
men jag ska iaf köpa alla saker och sen tar vi dit elis som fixar resten..
men hur ska jag tänka när jag ska välja el central?
Jag skulle börja med att komma överens med din elis om vad och hur materialet ska köpas. Jag tror att chansen att du på egen hand lyckas köpa exakt det som behövs, och det som din elis tycker sig kunna använda är rätt låg.

kick3n skrev:
vad betyder 2 och 3 randig ?
Hur stora de är, dvs hur många "prylar" som får plats.

En sak att påpeka. Den djäveln som köper 16mm Slang på Biltema och alla andra "lågpris varuhus" är riktiga snålkukar.

Det finns så dålig slang att köpa så att risken är stor att man kör dragfjädern igenom slangen i någon skarp böj.
Dålig slang är stört omöjlig att få att fästa i Lås hakarna på Apparatdosor mm. Oftast slarvar Svensson duktigt både med klamringen och böjradien på slangen. Inte alls kul att bryta upp väggar för att rören har delat på sig så att det är omöjligt att få igenom kabel. Dålig fäst slang är en riktig mardröm.

Dvs det flexar något så in i Glödheta Hellvete om man inte klamrar typ 6 klammer per meter med billighets slang.
Det går märkbart trögare att dra i tråd och tål dessutom mindre. Riktig slang tex PM flex är Det enda Riktiga Elektriker kör med och inget annat!
Elektrikern kan sitt jobb bäst lika så som någon annan kan sitt eget jobb bättre än Elektrikern.

Dosor, kabel är för det mesta samma sak oavsett var man köper det. Finns givetvis skillnader men om någon ber mig använda Biltema slang så vänder jag fan direkt!

Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012 och 5 till
  • Laddar…
Det finns även andra fördelar med att prata med ett proffs innan. Han/hon kan ge tips om lösningar som du kanske aldrig skulle komma på själv och som både förbättrar och kanske förbilligar. Handlar du allt själv på egen hand innan så finns förutom risken för olämpligt material, risken för olämplig mängd material. Saknas något måste elektrikern komplettera i efterhand med strultid som följd. Snabbt kan materialbesparingen ätas upp av extra arbetskostnad, Köper du för mycket förlorar du även där.

Största problemet är att jag tror du får rätt svårt att finna en elektriker som vill ta jobbet om han bara presenteras för en mängd material med uppgiften att montera det. Så kom överens innan så kan ni säkert hitta en lösning som passar båda parter.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om det inte är av platsbrist så tycker jag att man aldrig ska titta på elcentraler med 12 eller 13 modulers bredd. 18 mod. är det enda rätta! Exempelvis Hager Gamma är en väldigt bra utanpåliggande kapsling som finns i både 13mod och 18mod bredd. Då kan man använda längre fasskenor för att sammanbinda dvärgbrytare och slipper koppla mellan med RK lika mycket (=tidsbesparande och estetiskt mycket bättre).

//Patrik

• Gilla
treert och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Om det inte är av platsbrist så tycker jag att man aldrig ska titta på elcentraler med 12 eller 13 modulers bredd. 18 mod. är det enda rätta! Exempelvis Hager Gamma är en väldigt bra utanpåliggande kapsling som finns i både 13mod och 18mod bredd. Då kan man använda längre fasskenor för att sammanbinda dvärgbrytare och slipper koppla mellan med RK lika mycket (=tidsbesparande och estetiskt mycket bättre).

//Patrik
Exakt så.
Har man tillräcklig bredd där det ska monteras är det bättre att köpa en 2x18 än en 3x13.
Det blir också en trevligare betjäningshöjd för alla apparater i centralen.

edit:
Själv har jag en 3x25. Här finns det plats över för elmätare och grejer ... ;)
(2x25 hade iofs räckt, men då hade det typ inte funnits någon reservplats kvar om jag kastar in en elmätare. Jag har också sektionerat lite väl frikostigt på säkringsgrupperna, kan jag nog tycka. Men bara två JFB.)
Ja allt är ju hela tiden en avvägning.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag tycker även att det är snyggare med en bredare och lite kortare central än en smal och lite längre, men det är ju en smaksak.

//Patrik

Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
En sak att påpeka. Den djäveln som köper 16mm Slang på Biltema och alla andra "lågpris varuhus" är riktiga snålkukar.

Det finns så dålig slang att köpa så att risken är stor att man kör dragfjädern igenom slangen i någon skarp böj.
Dålig slang är stört omöjlig att få att fästa i Lås hakarna på Apparatdosor mm. Oftast slarvar Svensson duktigt både med klamringen och böjradien på slangen. Inte alls kul att bryta upp väggar för att rören har delat på sig så att det är omöjligt att få igenom kabel. Dålig fäst slang är en riktig mardröm.

Dvs det flexar något så in i Glödheta Hellvete om man inte klamrar typ 6 klammer per meter med billighets slang.
Det går märkbart trögare att dra i tråd och tål dessutom mindre. Riktig slang tex PM flex är Det enda Riktiga Elektriker kör med och inget annat!
Elektrikern kan sitt jobb bäst lika så som någon annan kan sitt eget jobb bättre än Elektrikern.

Dosor, kabel är för det mesta samma sak oavsett var man köper det. Finns givetvis skillnader men om någon ber mig använda Biltema slang så vänder jag fan direkt!
Jag har böjt och klämt och känt på typ varenda slang som går att köpa i vanliga butiker i den här stan, Biltema, Jula, Clasohlson osv.
Och alla är av en bedrövligt sladdrig dålig modell.
Enda undantaget jag fann var på Bauhaus, dom hade två sorter hemma, en sladdrig typ, men även annan som faktiskt kändes rätt OK. Jag tyckte det var svårt att känna någon större skillnad på den och den vanliga PM-flex.
Så ska någon handla lokalt så tipsar jag om Bauhaus och att välja den sorten som är styvare.

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker även att det är snyggare med en bredare och lite kortare central än en smal och lite längre, men det är ju en smaksak.
Men en bred och lång Hager är väl ändå snyggast av allt. :)

Alfredo skrev:
Men en bred och lång Hager är väl ändå snyggast av allt. :)
Givetvis! Mer är alltid bättre! ;)

//Patrik

Mikael_L skrev:
Så ska någon handla lokalt så tipsar jag om Bauhaus och att välja den sorten som är styvare.
Eller spika VP-rör. Om man ändå gör det själv så sparar man ändå så stora summor att den extra tidsåtgången väl betalar sig (den behöver inte bli så stor ändå). Och det finns knappast några dåliga VP-rör på marknaden, även på biltema. OK de är lite mjukare än "riktiga", men knappast så det gör någon skillnad. Är en dröm att dra i och om man köper färdiga böjar (eller böjer med fjäder själv) så kan de knappast bli för snäva.

Tack för alla svaren..

en annan fråga.. hur många el-uttag får man max koppla på en säkring?

Jag har ett hus på 120m2 skulle de räcka med 1 central på 2x18 moduler
eller ska man sata på 2 st ?

Det är tjejens syrras kille som kommer göra el jobbet , han har den behörigheten.
så jag beställer och han jobbar.. därför jag frågar er som har koll...:)

Redigerat:
Det är nog bättre att du frågar tjejjens syrras kille, han bör ju ha bättre koll på vad han vill ha för grejjor och mängderna? Att du har 120 m2 säger inte så mycket, det beror mest på hur många rum det är och vilka krav du har. Ta hem killen på en fika och gör en enkel skiss.

• Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
kick3n skrev:
en annan fråga.. hur många el-uttag får man max koppla på en säkring?
En tumregel brukar vara max 10 st vägguttag och/eller lampor per säkringsgrupp.
Men det är en tumregel, det är ofta ingen katastrof om det blir t.ex. 9 uttag och 5 lampor på en grupp i vardagsrummet eller till några sovrum. Man har sällan några strömkrävande apparater där.
Men till köket bör man egentligen helst ha max 1-3 uttag / säkring. Och att olika säkringar matar lite taktisk utspridda uttag, så man får diskmaskin, micro, vattenkokare och uttag för allmänt bruk där det hamnar brödrost, våffeljärn osv på olika säkringar.
Köket är lite speciellt då man som regel har många maskiner som drar mycket ström igång, och ofta samtidigt.

Men för dimensionering kan det vara OK att räkna ihop hur många lampor och VU det kommer bli i huset och dela med ca 8.
Och sen lägga till 4-5 säkringar för VU i köket (1 till DM och kanske en egen för kyl/frys).
8 säkringsplatser till JFB
3 säkringsplatser till Spis.

Sen får man kolla om man behöver säkringar för VVB, värmepump, TM och TT

osv osv

Nu fick du kanske ett litet hum om behovet.

Om tjejens syrras kille har behörighet så borde han ha koll, och troligen även vissa önskemål, så glöm inte att kolla av med han att det blir som han vill.

Det låter kanske konstigt att man frågar här på forumet fast man har en elektriker man känner att fråga.
Men ni får tro vad ni vill, men själv har jag en elektriker bland mina bästa vänner, men jag frågar ändå väldigt mycket här.
Det har flera orsaker, dels lär jag mig själv mer. Men den samlade kompetensen här på forumet överstiger hans individuella kompetens med hästlängder - helt självklart förvisso ... ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.