Har en nedgrävd kabel i mark som matar 3st dränkbara pumpar. Känner inte till ledningens area, men har för mig att första 100m är 2,5 kvadrat och resterande 150m är 1,5 kvadrat.

Första pumpen sitter efter 100m, andra efter 200m och tredje efter 250m. Pumparna är på 250W - 350W styck och används för att hålla isfria vakar och syresätta vattnet om vintern.

Jag undrar om det kan vara problem att ha en så lång ledning till pumparna? Har haft det så i två års tid och det har fungerat bra, men har behövt byta ut en pump varje år pga. havererad kondensator. Det kan bero på undermålig kvalité (har en Gardema som hållit många många år, medans en Biltema gick sönder efter 1 år). Men jag undrar om det kan ha något med den långa (och ganska klena) ledningen att göra?

Kan ledningen ge upphov till något slags "resonans" eller störning som har sönder kondingarna? Vill minnas från elläran för 13 år sedan att en ledning fungerar som en kondensator..? Hur avhjälper man isåfall detta (och säg inte gräv ner grövre ledningar...)? Kan man koppla in någon form av "avstörningsfilter"?

Alla ledningar fungerar som en kondensator oavsett kabelarea. Men det inte det som gor sönder pumpen. Det är nog snarare dålig kvalitet på produkten

Om pumparna går kontinuerligt under vintersäsongen så är det nog deras kvalité som främst avgör. Kondensatorn i enfaspumpar får ju jobba hela tiden med att skapa den fiktiva fasen. Men störningar och överspänningar ska ju inte uteslutas. Om pumparna ansluts med stickpropp längst ut är det enkelt att plugga i ett portabelt överspänningsskydd, http://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd/36-3390
Det finns även störfilter, http://www.clasohlson.com/se/Nätavstörningsfilter/36-4512

Om man försöker hastighetsreglera med en dimmer så kan kondensatorn paja efter kort tid.

Med lång klen ledning så får man spänningsfall
Motorn vill iaf gå med sitt varvtal och när spänningen går ner så går strömmen upp för att ge samma effekt.

MEN jag tror också på dålig kvalitet på pumparna.

Protte

Om vi räknar med en minskande belastning på 4 till 2 A så ligger spänningsfallet visserligen på gränsen men inte mer. Kanske kan dock spänningsfallet pga startströmmen påverka negativt. Är det pumpar som startar och stoppar ofta?

Dålig kvalitet.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.