3 671 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Mäter mellan 2 faser får 130v?
Medlem
· norrbotten
· 20 inlägg
Jag är tacksamt säker på att jag får 130v mellan 2st faser när jag ska byta element hemma. Vad kan detta bero på?
När jag tagit ur alla berörda säkringar har jag ändå lite ström mellan dessa faser typ 10v.
vad beror detta på?
När jag tagit ur alla berörda säkringar har jag ändå lite ström mellan dessa faser typ 10v.
vad beror detta på?
400 volt ska du ha mellan två faser.
Mäter du med ett högohmigt instrument typ digitalmultimeter belastas inte ledningarna någonting, så det räcker med att de ligger nära en annan spänningsförande ledning. Men för att kolla så det är spänningslöst ska du mäta till jord också och med en spänningsprovare.
Mäter du med ett högohmigt instrument typ digitalmultimeter belastas inte ledningarna någonting, så det räcker med att de ligger nära en annan spänningsförande ledning. Men för att kolla så det är spänningslöst ska du mäta till jord också och med en spänningsprovare.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Är du säker på att det är mellan tvåfaser du mäter. Risken finns att den enatråden används för nattsänkningsstyrning eller slavstyrning av "grannelementet". Det senare förekom i t.ex vardagsrum.
Medlem
· norrbotten
· 20 inlägg
Hur i hela friden kunde du veta det? Det var exakt det som var grejenTobbe_3 skrev:
Impad som tusan blev jag nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden