Halloj,

Vår 13 år gamla avloppspump har börjat lösa ut vår JFB. Efter litet sökningar så hittar jag på flera ställen att man inte ska ha dränkta pumpar på JFB. Vad gäller? Ska vi ta hit en elektriker som flyttar pumpen till innan JFB precis som värmepumpen och kyl/frys ligger?

/Ola

Är den fast ansluten så finns inget som säger att måste skyddas av en JFB.

Japp, fast ansluten nere i en pumpgrop. Någon nackdel egentligen med att ha en avloppspump utan JFB eller är det snarare mer rätt?

Du missar det extra skydd som en JFB ger. För själva pumpen nere i brunnen tillför kanske inte JFBn så mycket, utan mer för ledningen fram till brunnen. Men är det en separat kabel från centralen så spelar det inte så stor roll. Du kan ju också gå upp till en 300 mA-JFB. Avloppspumpar har normalt så stora läckströmmar att en 30 mA-JFBer inte funkar

Förutsättningen är givetvis att du har en frisk kabel och en frisk skyddsjordning av pumpen. När tittade du i anslutningsdosan i brunnen senast ;). Felet kanske ligger där.

Bo.Siltberg skrev:
Avloppspumpar har normalt så stora läckströmmar att en 30 mA-JFBer inte funkar
Låter ju som ett ganska starkt argument för att inte ha avloppspumpen på samma JFB som resten av huset...
Bo.Siltberg skrev:
När tittade du i anslutningsdosan i brunnen senast ;). Felet kanske ligger där.
Tja, det var inte så längesedan. En flottör hade trasslat in sig så att pumpen inte startade för några månader sedan så då var jag och kollade förstås. Något speciellt jag ska kolla efter?

Getingbon etc...eller annat klägg som kan skapa en överledning så att JFBn löser. Plus att anslutningsskruvar inte rostat och orsakat dålig kontakt etc.

Givetvis oförskämt rent och torrt i anslutningsskåpet. Svårt förstås att hitta ev. fel utan att mäta men det verkar inte bättre än att avloppspumpen måste bort från JFB. Lagom kul en lördag :(

Jag vet inte om det blir mer känsligt av att pumpen är en trefaspump utan nolla men med jord, eller om det inte spelar någon roll.

Trefasmotorer behöver och ska inte ha nolla ansluten, och det spelar ingen roll för ditt problem dvs en läckström fas(er) -> jord. Och som tidigare nämnts är det lämpligt att inte ha denna typ av utrustning på åtminstone samma JFB som övriga huset, går bra helt utan JFB också. Se bara till att allt är helt korrekt vad gäller skyddsjordningen så är det helt ok.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.