Hej. Jag är ute efter ett mätverktyg
Vad jag vill göra är att jag vill mäta elförbrukningen på varje grupp i huset.(på elskåpet) Det finns mätare för att mäta på uttag av följande modell (Instrument). Men jag har inte lust att sätta upp en sådan i varenda uttag. Med rätt instrument skulle man kunna samla alla mätvärden i en databas och se hur mycket el man kan spara varje dag genom att byta olika komponenter till energisnålare varianter. Kilowattjägare som de flesta villaägare är skulle ha grymm användning av detta. Någon som har tipps på en bra mätutrustning?

Jag ser en del problem med ett sådant projekt, men om vi bortser från det så skulle jag först titta på strömtransformatorer liknande dem man använder till effektvakter. Man får då automatiskt galvanisk isolation mellan elsystemet och mätutrustningen.

/Hasse

Ja det låter som ett instrument man skulle önska sig.
Den svenskbyggda temperaturloggen som kan kan köpa på Värmepumpsforum borde rimligtvis kunna kompletteras med strömtransformatorer för ändamålet.
Själv har jag nyligen köpte en EcoEye trådlös effektmätare. Den är grymt trevlig. Nu kan man ställa elmätaren på soffbordet och visa famlijen hur mycket de slösar - i realtid!
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php

Jag har en bra drös med strömtrafos liggande (50..100st ser ut att vara nya, svårt att räkna när allt ligger i en låda) Toroid TR5020-S och TR3025-S (Har varit till Myresjöhus husdator Luxor ML01), TR5020-S har en omsättning på 500:1 (enligt några högst ovetenskaplig mätningar gjorda av mig för evigheter sedan), TR3025-S ej mätt. Kan tänka mig att sälja av ett gäng, de kanske kan vara något för den händige? Har själv inte hittat någon användning för dom (än!).

känns som att det kommer ta måååånga år för dig att spara nåt på detta, lev gott och bekymra dig inte så mycket om en lampa tar 15 eller 50w, det blir inte så stor skillnad i slutändan..

Nikolai skrev:
Själv har jag nyligen köpte en EcoEye trådlös effektmätare. Den är grymt trevlig. Nu kan man ställa elmätaren på soffbordet och visa famlijen hur mycket de slösar - i realtid!
[länk]
Den där var ju klockren. Synd jag inte såg den igår och slapp bygga om och utöka en hel central för att mecka in en ODIN mätare....

Står dock väldigt knapphändig information om den på sidan. Har du några tekniska specar på den?

De som får sin uppvärming från el, antingen direkt eller via värmepump, skulle kanske ha nytta av en mätare som visade medeleffekten under de senaste 24 timmarna.
Då får man bort variationer pga natt/dag, termostatstyrd varmvattenberedare etc.
Man skulle lätt kunna se vad man sparar på att sänka innetemperaturen en grad.
Man ser också enkelt vad uteklimatet har för inverkan på elförbrukningen.

Den momentana förbrukningen har nog för stora variationer för att man enkelt ska kunna dra några slutsatser.

Att mäta individuellt på alla grupper låter lite väl ambitiöst ...

/Hasse

Hej
Ser att du nämner Luxor ML01 i en kommentar för några år sedan. Jag är ute efter ett kretskort för displayen för min husdator. Är det något du har kvar till den?

// Jörgen

snaggletooth skrev:
Jag har en bra drös med strömtrafos liggande (50..100st ser ut att vara nya, svårt att räkna när allt ligger i en låda) Toroid TR5020-S och TR3025-S (Har varit till Myresjöhus husdator Luxor ML01), TR5020-S har en omsättning på 500:1 (enligt några högst ovetenskaplig mätningar gjorda av mig för evigheter sedan), TR3025-S ej mätt. Kan tänka mig att sälja av ett gäng, de kanske kan vara något för den händige? Har själv inte hittat någon användning för dom (än!).

Jag hade en kartong full med displayer, men tyvärr har jag nog slängt dom, var tvungen att rensa ut en massa bråte efter en översvämning i somras. Men jag ska titta efter för säkerhets skull om jag har något kvar.

Hittar inte kartongen, så de åkte garanterat med till tippen, tyvärr.

ändrat

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.