Fick en Bahco 10kW byggfläkt som jag hade tänkt ha i garaget. Den har två effektlägen 5kW och 10kW. Den fungerar på 5kW, men så fort man vrider över till 10kW löser jordfelsbrytaren ut.

Något tips på hur man felsöker?

Taskiga värmeslingor. Blir för hög läckström.
Kör på 5kW eller byt fläkt.

Nja, felsöka kan du göra, och du kommer troligen att finna att en av värmeelementen läcker till jord. Det är ingenting som går att laga, om det inte är öppna värmespiraler för då kan det finnas lort i dem någonstans som går att få bort.

Prova att köra den utan JFB(om du har möjlighet) en stund, det händer ibland att det hjälper. Förmodligen nått som "bränns bort" i värmeelementet när den kan köras.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Ja, som Rosti nämner så kan det eventuellt vara fukt i slingorna och genom att koppla bort jorden kan man köra den och trycka ut fukten. Men eftersom att det funkar att köra på 5 kw (inte alla slingor på) så är det nog troligare att det är som de andra säger, taskiga värmeslingor. Vore det fukt så borde väl det vara i samtliga värmeslingor, kan jag tycka i alla fall.

//Patrik

Redigerat:
Jo som min motorvärmare i bilen , fungerar utmärkt utan JFB, men löser direkt om sådan finns....lite svårt att veta om det är ett allvarligt fel eller inte... men i 30 graders kyla i norra norrland för några år sedan var min enda chans att koppla bort jorden i anslutningskabeln...( och allt gick bra)..

Ok, tack för svar.

PST skrev:
Jo som min motorvärmare i bilen , fungerar utmärkt utan JFB, men löser direkt om sådan finns....lite svårt att veta om det är ett allvarligt fel eller inte... men i 30 graders kyla i norra norrland för några år sedan var min enda chans att koppla bort jorden i anslutningskabeln...( och allt gick bra)..
Kan det trots det lyckade resultatet finnas skäl att tillägga:

Don't try this at home ?

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Det där att koppla bort jorden är direkt livsfarligt. Om du har en apparat som löser ut jordfelsbrytaren, då VET du att det finns överledning till jord. Utan skyddsjord så är apparaten spänningsförande på berörbara metalldelar.

OK så länge du kopplar in den på ett uttag som skyddas av jordfelsbrytare så kan man hoppas att jfb löser ut om du får en stöt.

Men antag att du råkar koppla in värmaren någon annanstans, där någon kanske löst samma problem, genom att koppla bort jordfelsbrytaren, Då blir risken för en dödsolycka överhängande. Att koppla bort skyddsjord gör man bara inte. Och alldeles speciellt så gör man inte det på en apparat som man VET har ett jordfel.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
På mitt jobb så monterar de bland annat byggfläktar och innan de monterar elslingorna så gör de en kontroll, de som inte går igenom får ligga någon dag i ett värmeskåp innan de provas på nytt. Anledningen är att slingorna drar åt sig fukt när de ligger på lager, när de förpackar byggfläktarna så läggs de i en plastpåse innan de stoppas ner i papplådan detta för att minimera risken för att de ska dra åt sig fukt när det lagras på diverse ställen innan de säljs.

Så man kan prova att plocka ut slingorna och lägga in de i en ungn på 50-60°C något dygn och se om det blir bättre.

Matarese skrev:
På mitt jobb så monterar de bland annat byggfläktar och innan de monterar elslingorna så gör de en kontroll, de som inte går igenom får ligga någon dag i ett värmeskåp innan de provas på nytt. Anledningen är att slingorna drar åt sig fukt när de ligger på lager, när de förpackar byggfläktarna så läggs de i en plastpåse innan de stoppas ner i papplådan detta för att minimera risken för att de ska dra åt sig fukt när det lagras på diverse ställen innan de säljs.

Så man kan prova att plocka ut slingorna och lägga in de i en ungn på 50-60°C något dygn och se om det blir bättre.
Det låter kusligt!

Skall värmarna alltså inte kunna stå i ett kallt förråd eller garage utan att bli farliga?

KnockOnWood skrev:
Det låter kusligt!

Skall värmarna alltså inte kunna stå i ett kallt förråd eller garage utan att bli farliga?
Njae, man tillåter viss läckström från utrustning (Bo har postat listan här någonstans), och JFBer kan vara olika "nervösa", så "farligt" är ett relativt begrepp i sammanhanget. Läckströmmen är typiskt låg. Kom ihåg att de är skyddsjordade av en anledning och att jordningen i så fall också måste gå sönder innan det kan bli farligt för användaren.

Det har flera gånger nämnts på detta forum att särskilt infravärmare drabbas av detta med fukt i elementen. Att köra dom utan jfb ett tag har botat dem. Det är väl samma typ av slingor i en byggfläkt?

mlkjhr skrev:
Det har flera gånger nämnts på detta forum att särskilt infravärmare drabbas av detta med fukt i elementen. Att köra dom utan jfb ett tag har botat dem. Det är väl samma typ av slingor i en byggfläkt?
Precis. Det är samma slingor och samma typ av problem. Men som andra sagt. Det är besvärande att den går på en lägre effekt men inte en högre. Det kan mycket väl vara så att ena elementet är kass. Men man/skall ju pröva att låta den stå på på en lägre effekt en längre stund och se om det fixar sig.

Om du har ett uttag utan jordfelsbrytare och en läckströmstång så kan du mäta hur stor läckströmmen är.
Testade det själv på ett värmeelement, men jag hade inte så hög läckström. När jag sedan hade kört värmeelementet ett tag så sjönk värdet på läckströmmen till 0.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.