Hej,

har några funderingar kring hemautomation, har läst några trådar här men inte kommit fram till något.

Det finns egentligen bara två viktiga parametrar och det är ett snyggt (och välfungerande) GUI, helst till både iOS och Android samt att priset inte springer iväg.

Jag vill kunna:

1. Styra belysning (av/på, men även timer), främst fönsterbelysning i "vanliga" uttag.
2. Ha koll på temperatur etc
3. Få notis skickat till mig om fukt/brandlarm går, om dörr öppnas som ska va stängd
4. Sätta en timer-funktion till eluttag till bilens motorvärmare
5. Eventuellt ha en kamera kopplad till systemet
6. I framtiden eventuellt styra en markis och kanske även persienner

Så, till frågorna.

1. Kan jag göra detta utan att bli ruinerad?
2. Går alla märken att köra med varandra? Läst att det kan vara lite klydd där?
3. Kan jag styra en Vera 3 centralenhet via Fibaros iOS app?
4. Hur fungerar Raspberry Pi (RaZberry) kontrollenheten? Hur styr man den?

Det allra lättaste hade antagligen varit att bara köra Fibaros HC2 och endast Fibaro prylar, men bara HC2:t kostar 5000kr så det är ej en möjlighet i dagsläget.

Redigerat:
Telldus.se och deras tellstick duo tillsammans med programvaran Switch king borde kunna fixa allt utom kameran.
Dock krävs det att du har en dator i gång hela tiden
Det är open source och man kan använda olika tillverkare, Nexa mfl. Prylarna man kan koppla till den är förvånadsvärt billiga. Har själv inte testat systemet än, diverse andra projekt har haft högre prio.

noone70 skrev:
Telldus.se och deras tellstick duo tillsammans med programvaran Switch king borde kunna fixa allt utom kameran.
Dock krävs det att du har en dator i gång hela tiden
Det är open source och man kan använda olika tillverkare, Nexa mfl. Prylarna man kan koppla till den är förvånadsvärt billiga. Har själv inte testat systemet än, diverse andra projekt har haft högre prio.
Som jag förstått det kan man använda en Telldus Net utan en dator, dvs bara koppla den rakt i routern. Prylarna är relativt billiga absolut.

Men som jag förstått det så får man ingen bekräftelse att lampan verkligen är släckt eller tänd, då programmet inte får nån feedback från den fjärrstyrda enheten (det får man med z-wave exv.)

Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh

De ska ju klara av att få feedback från enheter IOM att det finns rörelsesensorer och skymningsrelän. Så rent teoretiskt ska de ju även gå på lampor och strömbrytare, men om det finns implementerat det vet jag inte.

nejo skrev:
Som jag förstått det kan man använda en Telldus Net utan en dator, dvs bara koppla den rakt i routern. Prylarna är relativt billiga absolut.

Men som jag förstått det så får man ingen bekräftelse att lampan verkligen är släckt eller tänd, då programmet inte får nån feedback från den fjärrstyrda enheten (det får man med z-wave exv.)

Mvh
Men om du kör med net i routern så har du inte lika bra programmeringsmöjligheter som i switch king. Men som jag sa, jag har inte testat dessa produkter själv.

Varför är det så viktigt att veta om lampan är tänd eller inte?

nejo skrev:

Mvh
Tror du har blandat ihop de olika varianterna, den billigaste varianten av tellstick har inte möjlighet att få feedback fr sensorer, men duo och net har det.

nejo skrev:
Hej,

har några funderingar kring hemautomation, har läst några trådar här men inte kommit fram till något.

Det finns egentligen bara två viktiga parametrar och det är ett snyggt (och välfungerande) GUI, helst till både iOS och Android samt att priset inte springer iväg.

Jag vill kunna:

1. Styra belysning (av/på, men även timer), främst fönsterbelysning i "vanliga" uttag.
2. Ha koll på temperatur etc
3. Få notis skickat till mig om fukt/brandlarm går, om dörr öppnas som ska va stängd
4. Sätta en timer-funktion till eluttag till bilens motorvärmare
5. Eventuellt ha en kamera kopplad till systemet
6. I framtiden eventuellt styra en markis och kanske även persienner

Så, till frågorna.

1. Kan jag göra detta utan att bli ruinerad?
2. Går alla märken att köra med varandra? Läst att det kan vara lite klydd där?
3. Kan jag styra en Vera 3 centralenhet via Fibaros iOS app?
4. Hur fungerar Raspberry Pi (RaZberry) kontrollenheten? Hur styr man den?

Det allra lättaste hade antagligen varit att bara köra Fibaros HC2 och endast Fibaro prylar, men bara HC2:t kostar 5000kr så det är ej en möjlighet i dagsläget.

Tacksam för svar,

nejo
Jag är inne på ungefär samma linje som dig. Jag har siktet inställt på en Vera Lite samt fibros puckar för styrning, med det verkar man kunna göra i princip allt och till en vettig peng. Jag har tänkt börja smått med några få enheter för att sedan bygga ut allteftersom budgeten samt frun tillåter. :D

Edit: Fibaros puckar givetvis.

En hel del kör en Raspberry med en Razpberry och Domoticz (open source). Kan nog fixa allt du önskar.
Kolla in forumet på temperatur.nu

noone70: Möjligt att jag missförstått. Det jag vill ha är liksom ett OK att nu är lampan tänd och om så inte skulle vara fallet (dvs att mottagaren inte slått till strömmen) så vill jag vet det. Liksom man får en biljett av busschauffören.
Anledningen till att jag vill veta om det är tänt eller släckt är att jag inte vill ha på (eller av ibland) lampor när jag inte är hemma.
Jag har läst lite mer kring de olika Tellstick:arna och tycker att det är lite tråkigt att det inte finns en blandning av Duo och Net. Förstår inte varför man antingen måste vara beroende av en dator eller en nätverksuppkoppling. Borde väl kunnat lägga in ett litet minne och nån variant av deras webOS i Net varianten.

Swosh: Mm, har också kikat lite på Vera Lite, det verkar väl rätt bra, men problemet där är att alla Z-Wave grejer är mycket dyrare än Tellstick grejerna, i många fall dubbelt så dyra. Vet du om man kan köra Fibaros iPad app mot en Verde Lite?

mattias_sjogren: Kollade lite på det igår, men prismässigt hamnar man som en Verde Lite (om jag läst rätt) och dessutom måste man programmera sin egen app, eller?

Tillägg: Kan man, efter att ha aktiverat någon inställning i mjukvaran, styra en Tellstick Duo via internet/android/iOS?

Redigerat:
Tellstick-lösningen får ingen bekräftelse på att signalen gått fram. Det beror på den teknik som används. Vad jag vet ingen tillverkare som kombinerat mottagare och sändare "vid lampan" för att gå runt detta.

egge skrev:
Tellstick-lösningen får ingen bekräftelse på att signalen gått fram. Det beror på den teknik som används. Vad jag vet ingen tillverkare som kombinerat mottagare och sändare "vid lampan" för att gå runt detta.
Hmm, ok...
Det kan ju finnas workaround på det problemet. Släng upp en fråga på deras forum, det kanske är någon som har klurat ut någon bra lösning på just det problemet.

Sedan måste man ju väga kostnaderna för att välja ett system som har den tekniken och värdet/behovet för den funktionaliteten. Är det värt att lägga 2-3 ggr mer pengar på systemet bara för just den funktionaliteten?

noone70 skrev:
Hmm, ok...
Det kan ju finnas workaround på det problemet. Släng upp en fråga på deras forum, det kanske är någon som har klurat ut någon bra lösning på just det problemet.

Sedan måste man ju väga kostnaderna för att välja ett system som har den tekniken och värdet/behovet för den funktionaliteten. Är det värt att lägga 2-3 ggr mer pengar på systemet bara för just den funktionaliteten?
Nej det har du kanske rätt i.

Får inte helt rätt på några funderingar:

1. Tellstick Duo, kan jag använda mig en av iOS/Android app för att styra mina lampor etc när min dator är avstängd? (som jag läser Telldus hemsida tolkar jag det som att det inte går?)
2. Tellstick Net, kan jag göra scheman för på och avstängning med denna?

Mvh

nejo skrev:
Nej det har du kanske rätt i.

Får inte helt rätt på några funderingar:

1. Tellstick Duo, kan jag använda mig en av iOS/Android app för att styra mina lampor etc när min dator är avstängd? (som jag läser Telldus hemsida tolkar jag det som att det inte går?)

Mvh
När dator är avstängd är det lite svårt att fixa med Duon. Men kör du duon på en strömsnål dator är det väl inga problem att ha på den dygnet runt?

nejo skrev:

Mvh
Ja det går att sätta scheman, här är vårt schema som vi hade i vintras,
ImageUploadedByByggahus.se1377415943.535804.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

noone70: ingen av mina datorer är direkt strömsnål, och sen är jag inte så förtjust i att ha elektriska grejer igång när jag inte är hemma. Tror att det får bli till att köpa en Net.

Demmpa: Så bra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.