Har en fråga som nån kanske kan hjälpa mig med.
När jag byggde nytt hus så hjälpte en vän mig med elen.
Nu visar det sig att han inte hade den behörighet som behövdes(han sa säkert det till mig,lyssnade bara inte på det örat då)och nu undrar jag om man kan få det besiktat av någon behörig elektriker så man kan få nåt intyg på att det är korrekt gjort eller hur man gör?
tänker mest ur försäkrings synpunkt ifall det händer nåt.
Min vän har BB1.
Mvh/sebbe

Om du söker på forumet så hittar du hundratals inlägg om allt vad behörighet, lagen, försäkringar osv. säger. Men i korthet. Det är ingen som vet om det bara är försäkringen du är rädd för. Anläggningen är inte "olaglig", men din vän (och du om du hjälpte till) har begått ett brott. INGEN vad vi vet har någonsin blivit åtalad för detta brottet under dessa förutsättningar (dvs om allt är rimligt rätt gjort). Du kan få den "besiktigad", men det ändrar inte på något sätt anläggningen status, och ingen vet hur detta skulle påverka ett eventuellt försäkringsärende. Det är ditt ansvar som ägare av anläggningen att se till att den är i skick, så visst, är du det minsta osäker på kompetensen hos din kompis så kan du ju alltid på ett andra utlåtande av en annan elektriker, men frågan är vad det är värt. Elbranschen säljer "besiktningar", men det är också frågan vad de är värda, iaf vad pappret du får är värt.

Missade jag något... :)

Det finns kilometerlånga trådar här i ämnet (och vi vill helst inte att denna tråd skall bli på typ 1000 inlägg).

Men man måste skilja på två saker:

1 om anläggningen utförs av en obehörig (och vem som helst är behörig om h*n arbetar för en behörig installatör, de större firmorna kan ha typ 2000 obehöriga som jobbar under en persons behörighet). Om en obehörig (som alltså INTE utför arbetet under en behörig) gör en installation så¨det en olaglig handling, som teoretiskt kan ge 12 mån. fängelse. Men det är en lag som i princip aldrig någon dömts efter.

Anläggningen som sådan blir inte "underkänd" bara för att en obehörig har utfört arbetet, det är själva arbetet som är olagligt.

Om en person med korrekt behörighet har utfört arbetet, men gjort något fel så är det i princip lika illa som om en obehörig hade utfört samma fel. Sedan kan man givetvis spekulera över skillnaden i sannolikhet för ett fel i ena eller andra fallet.

När det gäller själva anläggningen så är du som fastighetsägare ytterst ansvarig för hur den fungerar, oavsett om det är en behörig installatör, eller en riktigt dålig hempulare som utfört anlöggningen. Men OM en person har gjort ett grovt fel som resulterar i en olycka, då är det i första hand den installatören och ev. hans chef som polisen kommer att prata med. Du som fastighetsägare kan troligen dömas till ansvar om du vet att en obehörig har utfört arbetet. Men det är lite mer långsökt.

Ditt personliga ansvar ligger framförallt praktikst i att säkerställa att anläggningen underhålls bra. Dvs. se till att fel som du som lekman kan se, fixas (typ spruckna uttag, doslock som ramlar av, det luktar bränt). Och genom att med någon sorts mellanrum anlita en behörig firma för en kontroll av anläggningen. Vilket kontrollintervall man är skyldig att hålla kan ingen säga. Men jag har svårt att tro att någon skulle hålla dig ansvarig om du ex. låter någon titta över anläggningen va 30e år eller så, plus givetvis underhåll vid synbart behov.

Har du däremot idag en anläggning som utförts ex. 1930, så är du troligen ansvarig för ev. olyckor, en sååå gammal anläggning som inte underhållits är per definition farlig.

Nu har du en anledning att misstänka att det kan finnas fel i din anläggning, då ligger det i ditt ansvar att försöka kontrollera om misstanken stämmer.

En elfirma kan göra en s.k EIO test, det är ett test med ett stanrdiserat protokoll.

En efterhandstest kan aldrig hitta alla tänkbara fel som kan ha utförts vid installationen. Det går att kontrollera mycket, men vissa rena "idiotfel" som ex. att skarva kablar löst i en vägg går, går inte att upptäcka i efterhand. Men om din kompis har gjort ett rimligt OK jobb så tror jag att en EIO test bör hitta vad han ev. har missat.

Om du har ett protokoll från en EIO test (och ser till att åtgärda det som förordas) så har jag svårt att se att någon skulle kunna hålla dig ansvarig för ev. olyckor som händer senare. Däremot så är det mycket möjligt att förs. bolaget efter en brand ställer krav mot din kompis. Du har då vidtagit de försiktighetsåtgärder som är rimliga.

Så du tycker att om man övertalar en kompis att göra eljobbet som han förklarar att han inte har behörigt att utföra så ska han som tack för hjälpen åka fast om han har gjort nått fel?
Är det några som helt "karlatag" så talar TS aldrig om för någon vem som utfört arbetet och tar på sig ansvaret.

• Gilla
Pierre1981 och 1 till
  • Laddar…
Visst. Men det är (väl) rent hypotetiskt. Vet vi *något* fall där det har hänt? Eller ens något liknande?

Mikael_L
Vill du hemskt gärna få bättre koll på anläggningens skick kan du antingen beställa ett eio-test eller anlita en elektriker någon/några timmar för att kolla upp det hela lite.
För att kontrollera skicket i rimlig omfattning bör det göras de mätningar som normalt görs vid idrifttagande av en ny anläggning. Isolationstest, testa JFB'er, mäta kontinuitet på jorden på några väl valda uttag, samt kanske kontrollera slingimpedans. Ursäkta all teknisk grekiska här, men jag orkar inte beskriva hur alla dessa tester går till.
Men allt detta undersöks med ett mätinstrument, och kan möjligen hinnas med på en timme eller två. Men räkna kanske på 2-3 timmar för säkerhets skull.
Sen kan elektrikern även gå runt och öppna lite dosor och sånt här och var och därmed bedöma det övergripande skicket.

Jag tror egentligen att du behöver vara så orolig för f-bolaget egentligen. I alla fall om elektrikern du anlitade kan sin sak, bara saknade den formella behörigheten. För då ser all el förmodligen ut som förväntat, och därmed är det inget problem.

Men känner du dig osäker och vill veta (och i viss mån skydda dig lite extra) så kan du alltid köpa ett eio-test eller få dit en elektriker som testar och kollar lite och sen skriver något slags intyg att det han sett på verkar OK, eller ger dig lite mätprotokoll eller vad han nu vill ge dig.
Och just detta sista kanske blir lite problematiskt, det finns kanske inte någon som vill intyga något, många elektriker tror att dom därmed drar på sig allt möjligt ansvar, för all framtid. :)
Men eio-testet ska väl vara någon standardiserad sak, som man borde hitta någon som vill utföra.
(Men dock är det eio-anslutna företag som gäller.)

Vad som än händer måste du ju vara rakryggad nog att aldrig nämna din kompis namn.
Det kan varit någon elektriker som visade dig något slags behörighetsbevis, tja du vet ju inte riktigt hur sådana ser ut osv. Och fakturan har tyvärr ramlat bort någonstans osv.
*

f-bolaget har t.ex. inget med detta att göra, dom har bara att bedöma hur anläggningen faktiskt såg ut, inte vem som gjort den.

edit:
* eller säger att man gjort det själv ...

Redigerat:
Tack för svaren.
Lite luddigt verkar det som,men jag kan alltså känna mig rätt lugn.
Litar till 99% på att polarn har gjort allt korrekt,va med o hjälpte till o drog slang o satte pottor så jag såg vad han styrde med.Men man vet aldrig om det kan hända en olycka o ville mest kolla vad försäkrings bolaget säger om det.vill helst inte ringa o kolla med dom:)
Och jag vet inte om det är nåt "karlatag" i mig men jag sätter inte ditt polarn;)

Sen gör inte elektiker som arbetar under behörighet allt rätt heller. Flera av de gånger jag har haft elektriker hemma har jag själv fixat till felen som de lämnade.

Du behöver bestämma dig för om du är orolig eller inte. Om du anser att jobbet är fackmannamässigt utfört så blir det inga försäkringsärenden att vara orolig över. Skulle det trots allt ske en olycka där man misstänker ett elfel så kan allt hända i vilket fall då försäkringsbolagen är sin egen domstol...

Det är ju även tämligen svårt att på papper bevisa att en behörig elektriker gjort installationen.
Jag har haft en elfirma som gjort alla el i mitt nybygge, jag har 2st bevis på detta.
1st papper "egenkontroll" som vem som hellst kan göra i närmsta office program, en kråka längst ner på pappret som är helt omöjlig att läsa ut.
Sen har jag en faktura, som troligen skulle ta några minuter för den datorkunnige att komponera ihop själv.

Vad kostar ett eio-test för en normal villa på säg 150 m2.

När väl branden är framme har ju alla papper brunnit upp ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.