1 893 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hur kopplar jag in dessa armaturer? -länkar-
Har tänkt koppla in dessa 220v armaturer https://www.elbutik.se/product.html/xerolight-downlight-251-gu10-230v?category_id=859 och trycka i Ikeas gu10-led lampor http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20220039/.
Kan någon kunnig göra en enkel skiss på hur det ska kopplas och hur jag ska dra slangen?
Om det ens är möjligt.
Dom ska monteras i simsen/takfoten ca 30-40st på 2 st olika matningar.
Förklara för en 5åring!
Kan någon kunnig göra en enkel skiss på hur det ska kopplas och hur jag ska dra slangen?
Om det ens är möjligt.
Dom ska monteras i simsen/takfoten ca 30-40st på 2 st olika matningar.
Förklara för en 5åring!
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Finns en plint med 2 anslutningar till Fas och 2 till Nolla.
Bara skala upp kabeln typ 3cm och sen skala varje ledare lite. Sen trycker man i den i snabbfästerna eller skruvfästet Sen är det ett lock man fäller över för att få dragavlastningen. Brukar normalt skruvas med en skruv eller snäppas på plats. Det är viktigt att man skalar upp kabeln på rätt sätt. Det ter sig rätt fort när man väl har de i hand. Man ser i mellan armatur till armatur. 2 kablar in och 2 ut. De ligger parallellt i serie kan man säga.
Slang behöver du inte använda. lite överkurs enligt mig. Bara använda lämplig kabel med 2 ledare alt 3 ledare och klippa jorden i varje armatur. FK är direkt olämplig. RHH är lite olämplig om du inte kör slang då. Men kanske onödigt med värmetåligkabel och dessutom mister du ett skydd mellan slang och armatur. Dock kör jag den när det är pottor man sätter över. Vilket du inte behöver.
När jag har gjort mindre installationer på liknande sätt har jag nyttjat " SiHF 2x1,5 Värmetålig kabel etc " Finns andra fabrikat men även om det är led så vet man aldrig om nästa ägare trycker i 35W halogen och då kan det hända grejor.
Tänk bara på längden på sträckorna så att de inte blir allt för långa.
Bara skala upp kabeln typ 3cm och sen skala varje ledare lite. Sen trycker man i den i snabbfästerna eller skruvfästet Sen är det ett lock man fäller över för att få dragavlastningen. Brukar normalt skruvas med en skruv eller snäppas på plats. Det är viktigt att man skalar upp kabeln på rätt sätt. Det ter sig rätt fort när man väl har de i hand. Man ser i mellan armatur till armatur. 2 kablar in och 2 ut. De ligger parallellt i serie kan man säga.
Slang behöver du inte använda. lite överkurs enligt mig. Bara använda lämplig kabel med 2 ledare alt 3 ledare och klippa jorden i varje armatur. FK är direkt olämplig. RHH är lite olämplig om du inte kör slang då. Men kanske onödigt med värmetåligkabel och dessutom mister du ett skydd mellan slang och armatur. Dock kör jag den när det är pottor man sätter över. Vilket du inte behöver.
När jag har gjort mindre installationer på liknande sätt har jag nyttjat " SiHF 2x1,5 Värmetålig kabel etc " Finns andra fabrikat men även om det är led så vet man aldrig om nästa ägare trycker i 35W halogen och då kan det hända grejor.
Tänk bara på längden på sträckorna så att de inte blir allt för långa.
Redigerat:
Ska du ha dem ute?
jag ska alltså inte klippa av någon ledare utan bara skala och dra runt plinten och dra åt och gå vidare till nästa armatur.
Så det ska funka med dessa artiklar ihop?
Kan någon länka till en lämplig kabel till detta ändamål?
Så det ska funka med dessa artiklar ihop?
Kan någon länka till en lämplig kabel till detta ändamål?
Ja...alltså....som gammal elektriker så nojjar man alltid över vissa saker. IP-klassen man ska ha i takfot är ju egentligen IPX1 men jag själv rekommenderar inget under IPX4 utomhus. Men det är ju inget fel/olagligt att ha IPX1.
Hur som....när du har det som du ska ha så kan ju en kabel som EKK/EQQ 3G1,5 vara lämplig. Läggs med fördel i VP-rör.
Hur som....när du har det som du ska ha så kan ju en kabel som EKK/EQQ 3G1,5 vara lämplig. Läggs med fördel i VP-rör.
Klicka här för att svara