Har ett litet annorlunda problem skulle jag tro. Bor i ett område som är byggt av Skanska i början på 70-talet. Tyvärr så har det varit rätt kraftiga marksättningar här sen området byggdes, delvis fortgår det fortfarande om än i långsam takt. Huset är pålat och står således still, problemet är anslutningar som går ner i marken under huset (krypgrund). Inkommande vatten och avlopp rättade vi till förra året. Inkommande telefon är skarvad före vi köpte huset (skarvat med fiskögon). Problemet är inkommande el. För 3 år sen när vi köpte huset så var kabeln relativt sträckt men det fanns ändå ett visst spel i den mellan marken och huset. När jag var nere sist så märkte jag att den var ordentligt sträckt, inte som en fiolsträng, men tillräckligt för att jag inser att något måste göras innan den lossnar inne i fasadskåpet. Marken sjunker i dagsläget ca 1cm per år (ungefär) så det är kanske ingen panik men något behöver göras.

Kan man skarva en sådan kabel direkt under huset (antar det)? Vem bekostar det, jag eller nätägaren? Vem utför det? Antar att nätägaren på något sätt måste vara inblandad då strömmen måste brytas före huset.

Fasadskåp tolkar jag som att elmätaren sitter där? Då torde det vara nätägaren du kontaktar.

Ja, fram till mätarskåpet ansvarar nätägaren.

Ok, nätägarens ansvar, got it! Men är det fortfarande jag som får stå för kostnaden?

vectrex skrev:
Ok, nätägarens ansvar, got it! Men är det fortfarande jag som får stå för kostnaden?
Kolla med nätägaren om dom tänker lösa det innan det går sönder eller efteråt....i ert avtal står det väl bara att du ska betala för det som dom levererar...om dom inte kan levererar är det väl deras fel och då ett avtalsbrott?

Jag hade försökt få nätägaren att stå för kostnaden. Jag hade argumenterat för att det är deras kabel som måste flyttas och anpassning av anläggningen efter markrörelser är något som ingår i deras normala underhåll. Går de inte med på det så kan ju alltid försöka förhandla bort en del av kostnaden.

Det är nätägarens kabel och nätägarens problem, tala om läget för dom så kan dom åtgärda betydligt lättare än om du ska vänta till det är avbrott och dom måste åka ut med någon servisegubbe på julafton.

Går det inte att gräva upp en del av kabeln och låta den "gena" i någon böj. Protte

prototypen skrev:
Går det inte att gräva upp en del av kabeln och låta den "gena" i någon böj. Protte
Går o går, antagligen går det men kabeln ligger direkt i marken, alltså inget skyddsrör och troligen ganska djupt dessutom. Djupt är det med all säkerhet utanför husgrunden eftersom det är uppfyllt där för att kompensera för den sjunkande marken.

Finns säkert lite slack invid huset i marken så det behövs kanske ingen skarv. Bara lite grävning och gena som protte skrev. Kostnaden är säkert inte stor och du kan ju även kolla lite själv.

Det slack som eventuellt finns gissar jag är borta nu, men jag kan ju såklart ha fel. Marken har sjunkit en bra bit över 1 meter sen huset byggdes. På sina ställen är det nästan 2 meter.

Pratade med nätägaren precis. Verkade inte som att det var något problem. Dom satte upp det på sin "Todo-lista" och skulle höra av sig innan dom kom ut och fixade det, innan det blev kallt och tjäle sa han. Dom tog den kostnaden men eventuellt så skulle jag få gräva upp lite kring kabeln så att skarven skulle hamna under mark (varför vill man ha den under mark om man kan välja?).

leta upp ditt kopplingsskåp. flesta fastigheter har eget. men ditt fall. gjorde du ingen markanalys. innan köpet. är fastigheten inte pålad. fastighetsägaren är annsvarig från säkringsskåp om allt är rätt kopplat, därutöver är det nätlevrantör ansvarig.
Men vidtyp skred är det nog eget ansvar att byggt på undermålig mark. så som beskrivs här . mitt råd är ring din advokat omgående. mvh. big bula

bigbula skrev:
leta upp ditt kopplingsskåp. flesta fastigheter har eget. men ditt fall. gjorde du ingen markanalys. innan köpet. är fastigheten inte pålad. fastighetsägaren är annsvarig från säkringsskåp om allt är rätt kopplat, därutöver är det nätlevrantör ansvarig.
Men vidtyp skred är det nog eget ansvar att byggt på undermålig mark. så som beskrivs här . mitt råd är ring din advokat omgående. mvh. big bula
Om du läser första posten så framgår svaret på de flesta av dina frågor. Nej, jag gjorde ingen markanalys, varför ska jag göra det vid köp av ett 40 år gammalt hus? Vad ska jag ha en advokat till?

Det är omätt ström i den kabeln och då vill man inte montera en dosa som är lätt att öppna och tjuva ström ur. Då gör man en gjutskarv som inte går att öppna och dom måste ligga i mark.

Henrik A skrev:
Det är omätt ström i den kabeln och då vill man inte montera en dosa som är lätt att öppna och tjuva ström ur. Då gör man en gjutskarv som inte går att öppna och dom måste ligga i mark.

Varför skulle den behöva ligga nedgrävd? Varken gel, gjut eller krympslangsskarvar måste väl vara nedgrävda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.