Hej
jag har en fundering om inverter till elsystem.
Jag har köpt en inverter till ett solcellselsystem som jag ska bygga i ett hus.
invertern som jag köpt har modifierad sinusvåg. Vi ska använda denna som enda källa till 220 v och jag funderar på om jag borde haft en med ren sinusvåg istället. Det kommer vara främst dator och skrivare som belastar.

tacksam för snabb respons då sakerna åker till afrika om en vecka.

Tack för hjälpen i förhand.
Martin

Elektroniska transformator (mobilladdare, bärbara datorer etc) hackar upp sinusvågen och transformerar den. För dem spelar det därför ingen roll om sinusvågen är ren eller inte. Jag tror att produkter med motor (som saknar transformator eller har järnkärnetransformator) kan må sämre av en dålig sinusvåg.

Redigerat:
Det är en fråga som verkar omöjlig att besvara generellt. Det enda man med säkerhet kan säga fungera bra med modifierad fyrkantsvåg är glödlampor och värmeelement av olika slag och liknande. Allt som innehåller transformatorer och likriktare är i gråzonen - t.ex motorer, nätaggregat, laddare, drivdon till spottar, lågenergilampor etc.

Jag skulle säga att modifierad fyrkantsvåg fungerar bra med elektronik upp till en viss effekt hos förbrukaren. Switchade nätaggregat ska gå bra upp till en viss effekt. Switchade nätaggregat har ofta en likriktare och glättningskondensator före transformatorn, i motsats till konventionella nätaggregat som först transformerar ned spänningen och därefter likriktar den. Lite kraftigare switchade nätaggregat orsakar därför en strömrusning genom kondensatorn vid varje uppflank som kan orsaka värme. Konventionella transformatorer är inte heller problemfria - det har problem med nedflanken istället.

Man får prova och se... Förhoppningsvis är varningssignalerna uppfattningsbara, som surr och värme. Har man otur lägger sig laptopladdaren på rygg utan ett knyst. Ett oscilloskop som visar strömmen borde vara inbyggt i varje inverter :thumbup:

Paradoxalt kan ett ökat effektuttag hos invertern sänka strömspikarna lite, t.ex om man kopplar in hårtorken samtidigt som laddaren, så länge som invertern orkar. Kanske skulle det fungera även med fler elektroniska prylar då det också tar udden lite ur inverterns strömspikar? Det första har jag provat men inte det andra.

För en massa år sedan satte jag en högtalardrossel på 8 mH i serie mellan inverter och kraftig batteriladdare, båda i storleksordningen 2 kW. Det förvandlade strömmen från två spikar på 28 A till en lite mer utdragen ström, fast med ringningar på både spänning och ström, ett par hundra Hz. Men framförallt slutade laddaren att studsa och föra oväsen!

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
En glödlampa i serie (ja i serie) med t.ex. en switchad laptopnätdel gör underverk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.