El
ViG: Vad sitter dosan i för vägg, betong, gips m.m? vad är det för rum (om något) på baksidan av väggen där dosan sitter? lekte med tanken om man kan öppna upp därifrån och skarva om röret till dosan och sätta en muff+ slang som man sedan borrar igenom? Men det kanske skiter sej med fuktspärren? Man kommer ju isåfall åt att smeta dit silikon på både in och utsida i väggen.
ChrisseE: [citat] Jo det får dom! Men det är därför jag vill göra det innan jag sätter upp skivorna!
JOW: [citat] Stryp flödet till övervåningen med ett don eller spjäll.
zingo: [citat] Ja, så tänkte jag. Behöver ju inte riva upp nåt. Allt är blottat. Så allt går att göra rätt hyfsat enkelt. Stämmer också att proppskåpsväggarna är gjorda av trä. Snyggt!:thumbup:
Tobbe_3: Fråga 1: Om kabelns Gul/Gröna ledare och Blå ledare båda kopplas till propp-säkrings-skåpets (ute) sammankopplade Jord och Nolla (PEN) och andra änden av kabeln (vid nya centralen) Gul/Grön till PE-skenan och Blå till JFB (N), sedan ut från JFB till N-skenan. Uppfyller detta kravet för tillräckligt stor PEN area? Svaret är att den lösningen som du beskriver inte är en PEN ledare.
Bo.Siltberg: Addera vektorerna i visardiagrammet! (x1+x2, y1+y2) Exempel för 10 och 5 A i två faser, med 10 A som riktfas (α=0): (10*cos(0) + 5*cos(radians(-120)), 10*sin(0) + 5*sin(radians(-120))) = (7.5, -4.33) I = sqrt((10*cos(0) + 5*cos(radians(-120)))**2 + (10*sin(0) + 5*sin(radians(-120)))**2) = 8.66 A
Roland112: [citat] Hej! Igår fick jag leveransen från elbutiken med 4-fackram och dimmrar och en brytare, tillverkaren är Schneider. Allt satt som en smäck och passade direkt så jag är mycket nöjd. Tack för hjälpen Mikael_L och er andra!
Bo.Siltberg: För IP30 gäller att det är torrt, inte ens kondensdroppar från taket. Så det beror på. Förutom kapslingsklassen ska den även tåla mekanisk åverkan mm som kan förekomma i ett uthus. IP44 kan tåla lite mer stryk. Osett hade jag nog bekänt färg och satt en IP44...;)
trikarn85: Jag har varit elektriker och jag har jobbat hos en elgrossist. Det är väl för bövelen ingen elektriker som lyckas ta listpriser för materialet. I så fall borde de ju bara sälja material och inget annat. Jag läste bara till sidan 12 innan jag skriver det här så jag ber om ursäkt ifall jag upprepar något. Det bästa för kund är väl att gå igenom vad olika material kostar, det går
S.Machnow: Näe, det är lite kul draget. Matarkabeln till mätarskåpet kommer in i botten på mätarskåpet, som sitter på väggen. Sedan går kabeln ut ur skåpet ned i backen ca en meter i sidled sedan upp på väggen 2,5 meter och sedan in. Det är kabeln från mätarskåpet och in jag vill dölja. Kablarna in och ut ur mätarskåpet få ligga kvar utanpå
KnockOnWood: [citat] Väntar bara på repliken: Stöter min herre på mig :cool:
DjAlbert: Tänkte säga att de finns laddare avsedda för fordon till både dator o mobil men 24v diton ä ja osäker på hur utbudet ser ut för.
b_hasse: [citat] Då måste kabeln vara lättare än vatten, dvs den flyter. Jag undrar om det finns någon tanke bakom det, eller om det bara blev så?
bravia: Hej, har under en tid undersökt möjligheterna till strömövervakning och såg Vattenfalls Smart Plug när jag skulle beställa min Energy Watch, så blev att jag köpte en Smart Plug med. Kopplade in den nu ikväll, sätter på, stänger av gör den (om än med viss tidsfördröjning) men strömövervakningen känns inte helt 100. Efter att jag haft appen igång en liten stund stod det att
111111: Suveränt :thumbup: Det var tänd elementet. Kopplade bort det , tände brännaren manuellt, så nu får vi varm i stugan igen.
nets: >> Ang 16 A, är det huvudsäkringens storlek Jag har 25A huvudsäkring. >> "större" belastningar El-värme? ex. Det är bara bergvärme, 14kw. Hade 9kw vattenburen el tidigare.
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, OVIR är för mig en annan kabeltyp, men länken på fluxio till en bra genomgång av historiska kabeltyper verkar ha dött... Men det spelar som du säger mindre roll vad den heter. Den måste ut omedelbums i vilket fall.
Mell: [citat] Jo, det var två 2x0,75...men det var jordat. :thumbup: Inte som belysningen i bastun och duschen, där var jorden inte ansluten i en dosa utanför rummet, men i övrigt såg det bra ut. :what: Det var nog en miss från då huset byggdes och inte hemmapuleri. Huset är byggt -69 med röd både som tändtråd och jord. Gäller att mäta noga och dubbelkolla allt.
el_richard: [ Läs svar #6. QUOTE=mlkjhr;1829044]Är det någon lös front av plåt som ska monteras dit så gissar jag att det är tänkt att den lösa änden ska sitta i den för i andra änden är det ju redan anslutet till inkommande jord om jag förstår dig rätt. Kjell[/QUOTE]
el_richard: Vit-blå gul-brun Det är min chansning. Självklart grön/gul-grön/gul Då det är 400v. Kan den inte kopplas fel. :) Men mät innan!!!
elmont: Har du en "propp" till spisen ska det normalt vara en 20 A ellerom man har tre proppar ska dom normalt vara 16 A. En spis drar ca 10 000W om man belastar den fullt så det är omöjligt att belasta den fullt på en 10A säkring. Man kan ju ha flera plattor på men på låg effekt och då kan säkringen hålla rätt bra. En häll brukar som max dra ca 7 - 8000W vilket är ca 30 A om allt är på
hempularen: Njoo.. Kabeln var spröd, gummiisoleringen sprack och smulades sönder om man rörde kabeln, iallafall på den del som låg på utsidan. Men självklart var förläggningen dålig oavsett vilken kabel som hade använts.
Kopparkullen: Se till att gropen är bra dränerad! Ett betongrör funkar för ändamålet.
svartöra: Jag provade nu att borra först med enbart ett 8mm borr. Hålet blev en aning avlångt när borrspetsen halkade ner i insatsens styrning. Sedan gick jag efter med hålsågen och lyckades träffa ganska bra. Men det bästa är nog en hålsåg med lite längre spets.
RichiB: Var kan man köpa en fläktmotor till en läskkyl? Dvs en riktig butik i skåne, gärna helsingborg :-)