Mikael_L
davidgp skrev:
Rör blir knepigt. Är EKL light ok? Har en stump liggandes.
Ja det är helt OK.

Ärligt talat, är det hål mellan två dosor tvärs genom väggen och det inte är något vasst som skadar kabel och inget av metall där som kan leda ström så är det ju i princip helt ofarligt med bara lösa FK-ledare mellan dosorna.
Strikt paragrafrytteri säger ju dock att det är fel.

Tejpar man ett tiotal varv eltape över FK'n eller tar krympslang över eller trär en liten bit kabelhölje från EKK över FK'n har man ju nått det som man praktiskt vill uppnå med regeln, att det finns två elektriska barriärer samt ett förstärkt mekaniskt skydd.
Den rene regelryttaren tycker givetvis fortfarande att det föreligger fel, ty "kabeln" är nu egentillverkad, det uppfyller inga leverentörsanvisningar, SS 4364000 anger inte detta explicit som godkänt utförande osv osv.
Men nu börjar det i alla fall helt klart bli lite mer krystat att leda i bevis vad som är så väldigt fel.
Och därför finns det många pragmatiskt lagda elektriker som glatt trär ett EKK-skal eller en slang över enkelledare i diverse liknande situationer.

Nästa steg är att sätta en liten kort stump VP-rör mellan dosorna eller byta FK'n mot EKK. Och det senaste känns ju faktiskt lite löjligt, att 1-4 cm kabelhölje kvar på en i huvudsak helt uppskalad EKK skulle vara så fantastiskt mycket bättre än 1-4 cm EKK-hölje trätt över 3 FK enkelledare och sen säkrat med lite eltape ... :)

Men i vilket fall, med en kort stump VP-rör eller en bit EKK mellan dosorna så må ju även de värsta paragrafryttarna tystna.

Vore det hemma hos mig så skulle jag antagligen:
Vid nyinstallation, borra genom med 16mm borr, sätta in en mycket kort bit VP-rör eller VP-slang och limma fast denna med smältlim.

Vid en befintligt dragning, skala jag upp någon cm EKK slitsa den på längden, trä över kablarna och låsa med lite bra eltape och/eller buntband.

Och så skulle jag nog också överväga att ta beslutet att jag "inget sett" och inte bry mig mer. Men då ska det vara fritt från metall och vassa kanter i hålet.

Och sen Nik 206.
Det är inte speciellt vettigt att försöka jämföra detaljhandel med tjänsteförsäljning.
"vi" har försökt påtala detta för "hantverkarna" många gånger när det börjar jämföras påslaget på mjölk hos ICA-handlaren med hantverkarnas materialpåslag.
Men detta feltänk i jämförelse gäller även åt motsatt håll. "Vi konsumenter" gör oss lika löjliga om vi försöker oss på det när det gynnar vår åsikt.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Och sen Nik 206.
Det är inte speciellt vettigt att försöka jämföra detaljhandel med tjänsteförsäljning.
"vi" har försökt påtala detta för "hantverkarna" många gånger när det börjar jämföras påslaget på mjölk hos ICA-handlaren med hantverkarnas materialpåslag.
Men detta feltänk i jämförelse gäller även åt motsatt håll. "Vi konsumenter" gör oss lika löjliga om vi försöker oss på det när det gynnar vår åsikt.
Jag är inte ute efter att gynna någon specifik åsikt utan ville bara ställa saker på sin spets för att få klarhet i en sak jag funderat på och det har jag fått så jag är nöjd :)

Om jag var ditkallad för att ge pris på jobbet hade jag nog kollat vilken typ av rör/slang/kabel jag råkat ha i bilen och fixat en bubbel isolering på stumpen uppmanat kunden att ringa när det är dax för nästa förändring och avrundat tiden till 0

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
lassaserik skrev:
Om jag var ditkallad för att ge pris på jobbet hade jag nog kollat vilken typ av rör/slang/kabel jag råkat ha i bilen och fixat en bubbel isolering på stumpen uppmanat kunden att ringa när det är dax för nästa förändring och avrundat tiden till 0
Då hade det inte varit svårt att välja elektriker nästa gång man hade behövt en! Det är sådant som kallas service och service är något som många hantverkare idag inte vet vad det är!
All ´heder åt dig!

elmont skrev:
Men tidigare i "karriären" har jag alltid ansett att det var bättre att "sitta på lådan" och inte få in några pengar än att jobba och göra en förlust för så kul är det inte att jobba.
Hur kan man göra en förlust om man jobbar istf sitter på lådan o glor?

Nu kanske en elektriker gör mindre förlust att jobba eller sitta på lådan, Men tänk stora åkerier. De kan tjäna pengar på att stå still än att köra körningar som inte går ihop sig.

Sen att sitta på lådan idag och förr kan variera lite. Vissa företag kan vilja ha kvar folket i dåliga tider. Sen att jag kan tro att det är svårt att ta betalt för en gubbe även om de kanske kan hjälpa till. Sen att sitta på lådan är hur man ser pengaflödet. Städa lagret och "förlora" x kr i inkomst för att sedan tjäna y kr i inkomst då man kan sälja material som man sitter på och dessutom snabba upp arbetet då man vet vad man har och var.

Hmm... Funderar på att låta det vara ändå. Det "ser bra ut" i hålet och jag tänker ändå plocka ner väggen om typ fyra år...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.