1 279 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
fenomen?
Tjena! har varit och kopplat in ett garage fr mätarskåp i veckan efter konstens alla regler. Aceflex 5-led matning fr plint. Nollan direkt in på jfb. Allt var frid och fröjd till jag skulle mäta och var för snabb i tanken och råkade mäta fas-nollskena ist fas-jfb (ink nolla) och men hade 230 volt trots att HB och JFB var FRÅN! Alla andra mätningar stämmer och jfbn bryter som den ska. lossade alla gruppnollor en efter en och tillslut allainkl noll fr jfb och hade 15V. Aja tänkte jag och anslöt gruppnolla och fick direkt 180 volt. Anslöt resten och hade då 230. Observera att det är ink fas mot nollan EFTER en HB och JFB som icke är tillslagna. Jag mäter ju egentligen mot ingenting och fick ju i princip samma värde om jag nöp ena mätstickan i handen och således mäter mot kroppens resistans.. ingen på firman hade något vettigt svar eftersom alla andra mätningar är korrekta. Ngn som har någon ide om denna "spökmätning"?:x kan inte tänka mg att det skulle kunna induceras fr någonstans
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 990 inlägg
Vad mäter du med? En högohmig DMM eller en "riktigt" spänningsprovare som mäter med last?
Du mäter alltså 230 V mellan inkommande fas före HB mot bruten nolla efter JFB?
Hur ser anläggningen ut, vilka laster är (fast) inkopplade? Finns något som har jordkontakt, dvs kontakt mellan PE och sann jord?
Små läckströmmar mellan L/N - PE skulle kunna orsaka dessa mätvärden. Kanske en avstörningskondensator i någon apparat?
Du mäter alltså 230 V mellan inkommande fas före HB mot bruten nolla efter JFB?
Hur ser anläggningen ut, vilka laster är (fast) inkopplade? Finns något som har jordkontakt, dvs kontakt mellan PE och sann jord?
Små läckströmmar mellan L/N - PE skulle kunna orsaka dessa mätvärden. Kanske en avstörningskondensator i någon apparat?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Högohmig DMM. Exakt vad jag mäter. När jag gjorde mina mätningar fanns ingen fast last ansluten annat än bel. I garaget fanns några uttag, belysning samt motor till garageport, ej ansluten stickpropp. Strömtången säger 0.00A när jag mätte 230v på bruten nolla
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
OK, om jag förtår rätt så mäter du från en spänningssatt fas, mot en nolla som är bruten i jfb? Nollan bryts ju inte av HB.
Visst kan det vara ett fenomen med högohmig mätare, men det kan också betyda att du har överledning mellan nolla och jord. Då får ju nollan sin potential via överledningen.
Om du inte gjort det så kanske du borde megga, eller åtminstonde mäta resistans mellan den brutna nollan och jord.
Visserligen kan man tycka att jfb borde lösa ut ifall det finns en överledning nolla-jord, men det gör den bara om du har en stor belastning inkopplad, dvs. om strömmen i nollan är hög.
Visst kan det vara ett fenomen med högohmig mätare, men det kan också betyda att du har överledning mellan nolla och jord. Då får ju nollan sin potential via överledningen.
Om du inte gjort det så kanske du borde megga, eller åtminstonde mäta resistans mellan den brutna nollan och jord.
Visserligen kan man tycka att jfb borde lösa ut ifall det finns en överledning nolla-jord, men det gör den bara om du har en stor belastning inkopplad, dvs. om strömmen i nollan är hög.
Som sagt är övriga mätningar okej. Jo jag skulle megga men mätproberna till eurotestern var på vift, så det fick bli resistansmätn. Jag spänningssatte anläggningen och lade på last, men inget fel på jfb. Strömtången visade lika på tillförd last som återledn. Den löser som den ska, inkl med testknappen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden