Hej!
Jag har hittat flera gängsäkringscentraler i lägenheter som en elfirma har installerat en jordfelsbrytare på.
Inkopplingen av jordfelsbrytaren är rätt kopplad men det jag tycker är märkligt är att man separerat noll och jordplint(det ska man) och nollplinten hänger lös i centralen.
Är detta elriktigt???
MVH
Matte

O
Det är korrekt gjort att separera noll och jordplint. Att nollplinten hänger lös, känns inte helt korrekt.
På vilket sätt hänger nollplinten lös?

Man har helt enkelt delat dom gamla plintarna och jordplinten kvar fastsatt men nollplinten ligger högst upp i centralen och vilar i vissa fall bara på fkn i centralen.

matandr skrev:
Man har helt enkelt delat dom gamla plintarna och jordplinten kvar fastsatt men nollplinten ligger högst upp i centralen och vilar i vissa fall bara på fkn i centralen.
Jag har likadant i min central. Känns lite dumt, men samtidigt så lär den väl inte flytta på sig av sig självt.

jkarlberg skrev:
Jag har likadant i min central. Känns lite dumt, men samtidigt så lär den väl inte flytta på sig av sig självt.
Då har dom kanske gjort misstaget att inte lossa lite grann på nollskruven som sammanbinder noll- och jordskenorna utan istället tagit bort den helt.
Gjorde själv det misstaget när jag var ny och då låg nollskenan löst. Jordfelsbrytaren löste varje gång jag försökte sätta på centralkåpan... :p

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.