21 211 läst ·
17 svar
21k läst
17 svar
Blanda 1.5 med 2.5?
Sida 1 av 2
Tjo, en snabb liten fråga. Kan man ha en 16A säkring (2,5kv kabel) med två 10A (1.5kv kabel ) om man har jord och nolla med 2.5 kv kabel?
16A ska va till motorvärmare och dom andra två till belysning.
16A ska va till motorvärmare och dom andra två till belysning.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Samma kvadrat ska det vara.
2.5mm hela vägen för att kunna ha 16A i uttag. Dock får man gärna köra på andra hållet att man har 2.5mm kabel men ändå bara säkrar den 10A.
2.5mm hela vägen för att kunna ha 16A i uttag. Dock får man gärna köra på andra hållet att man har 2.5mm kabel men ändå bara säkrar den 10A.
Så de går inte att ha L2 & L3 med 1,5kv kabel om man ha 10A, tillsammans med L1 som är 16A och har en 2,5kv kabel?
Då antar jag att man inte kan dra 5g2,5 till första knutpunkten, för att sen gå med 1,5kv till belysning och fortsätta med 3g2.5 till motorvärmare?
Då antar jag att man inte kan dra 5g2,5 till första knutpunkten, för att sen gå med 1,5kv till belysning och fortsätta med 3g2.5 till motorvärmare?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Om det är två bilar som ska ha motorvärmaruttag så är det bättre med varsin fas och 10 A. 16 A behövs normalt inte till endast en bil.
På bygget jag är på nu har dom ritat matningar till belysningsgrupper och VU grupper som 5x2,5. Där de dosas av fortsätter de ut som 3x1,5. Då jag ifrågasatte detta fick jag till svar att det var godkänt.... go figure.,.
Jag antar att det är ok om den grövre delen är uppdimensionerad i förhållande till säkringen pga kabelanhopning eller någon form av annan speciell förläggning vilken kräver grövre area. Exvis 10A säkring och 2,5 mm2 följt av 1,5 mm2.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är faktiskt ganska vanligt i större centraler att man går med 2,5 mm2 till första dosan då det blir mycket kablage och dålig kylning första biten ut från centralen. Dock säkras dessa 10A.
För övrigt har jag själv projekterat ett helt objekt med mycket trånga undertak där vi valde att dra 2,5mm2 överallt för 10A's grupper p.g.a. dålig kylning. Finns ju en massa förutsättning för att säkra 1,5mm2 med 10A också. Förlägger man på kabelstege så ska det t.ex. vara 300mm fritt ovan kabelstege även om detta tummas rätt bra på här och där...
För övrigt har jag själv projekterat ett helt objekt med mycket trånga undertak där vi valde att dra 2,5mm2 överallt för 10A's grupper p.g.a. dålig kylning. Finns ju en massa förutsättning för att säkra 1,5mm2 med 10A också. Förlägger man på kabelstege så ska det t.ex. vara 300mm fritt ovan kabelstege även om detta tummas rätt bra på här och där...
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Exakt. Men för att undvika felaktiga uppsäkringar föreskrives vanligtvis märkning med "max avsäkring" eller "max inställning"(för effektbrytare).Mikael_L skrev:
Att blanda areor förekommer ju för övrigt lite "här å varstans". För stora matningar till t.ex. fläktaggregat så drar man ofta aluminiumkabel fram för det är billigt och går över till kopparkabel med mindre area för att kunna ansluta i apparatskåp.
Men det är ett annat fall, där går man oftast över till en ekvivalent klenare kopparledare.Styrman_jansson skrev:
I bostäder är det OVANLIGT att man drar mer än 1,5mm2 om det ska säkras 10 A, så där kommer blandade areor utan tvivel att vålla huvudbry för dom som kommer in i ett senare skede. Så ska ni dra 2,5 så dra hela vägen/gruppen med samma area om inte annat för att minimera riskerna i framtiden.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fast vad hjälper det? Iofs inte blandade areor men tänkt om man har ett fall med ogynnsam förläggning (man kanske gjuter in flera rör tätt bredvid varandra i en bottenplatta fram till en elcentral) och ser att man bör ha 2,5mm2 för att kunna säkra 10A. Hur rätt blir det nästa gång någon "hemmapulare" säkrar upp det till 16A när han ser att "det är ju 2,5mm2"?elmont skrev:
Redigerat: