El
Grottan: Genom hög omgivningstemperatur torde du får materialutvidgning i sockerbiten som ger sämre kontakt då "ringen" torde växa mer i diameter än vad skruven växer i längd
Patrik_Hed: Nej, du har fått fel. EQQ är en halogenfri variant av EKK som ej avger svart, farlig rök vid brand. Returnera och köp EXLQ Xtra eller EQLQ easy istället. EKLK är en stenålderskabel. //Patrik
-=fullmoon=-: Längd och uttag behöver man sällan räkna på faktiskt. Det är givetvis bra om man gör det. Men ett uttag mer eller10m kabel mer dämpar marginellt. Nu har jag inte mina papper framför mig annars hade jag kunnat ge lite sätt att räkna ut det via. Dra du kabeln och sätt ett uttag. var noga med att genomföringen in i huset ska vara gjord på ett sådant sätt att vatten ej kan ta sig in
Anders Johansson: På tex ELFA finns det små plastkapslingar för montage på DIN-skena. Ett par mottagare för dosmontage i en sådan borde väl funka!?
Anders Johansson: Malmbergs har prisvärd gel som borde kunna användas, se http://www.malmbergs.com/m_item.aspx?item=0718887
sven s: Det ser ut som ett Elvestad/Isotherm-rör, vet inte om det finns fler fabrikat. I ena enden ska ledningarna kopplas samman, i den andra monteras en omkopplare med 3 lägen, Avstängt-normal drift-upptining. Är ganska säker på att det finns automatikskåp med omkopplare och möjlighet att koppla in en utomhustermostat.
Claesk: Bra att det blev bra. Bara undrar är kabeln 2.5 mm?
Patrik_Hed: [citat] Nej, bara vid utanpåliggande installation det är mot föreskrifterna annars. //Patrik
Patrik_Hed: [citat] Det är väl egentligen en sanning med modifikation, men ja i jämförelse med halogen så blir dom inte varma och behöver inte så stort utrymme.
Claesk: Tror det är minst 3x10/10 som är serviskabel. Ska kolla i morgon. Har 25 amper huvudsäkring.
henlin431: Ja...det var ingen otrolig investering så jag kör på. Beställde lite ledlampor från Kina fast då med E27 sockel. Anpassade för 12 volt. Är det samma uppbyggnad av dessa måntro? De skulle vara på 3 W men mättes upp till 2,4 W (Det vill säga rätt håll med Wattdifferensen för min del).
hempularen: Skall bara förtydliga. En dimmer för trappkoppling kan sättas istället för en trappomkopplare. Vid en "normal" trappkoppling har man en sådan i respektive ände. Men om man har en trappkoppling med mer än 2 manövreringsställen, då sitter det s.k "korskopplare" på ställena som är mellan de två ytterpunkterna med trappomkopplare. Och en korskopplare kan inte bytas mot en dimmer.
flittiditt: Ja, jag tror den nya panelen har DLNA-funktion bland annat, så man kan streama också. Funderat på Sonos innan, men Elkos är lättare att få med i byggkreditivet bland allt annat elmaterial :) Lite frukostradio och schysst musik medan man brassar käk borde den ju vara tillräcklig för!
VikHe: [citat] Underlättar felsökning enormt när det blir kortis i ett don, samt man slipper att en hel lokal blir helt mörk på grund av ett enda fel.. :) Men visst, det är samma faror som tidigare nämnts..
Tobbe_3: En variant kan vara att ansluta ett 2 kw värmefläkt till ett vägguttaget och köra en stund, då blir aktuella 10 A diazeden "lagom varm". så att man kan känna det
Akzid: Håller med dodger... Hagers 2 poliga är snordyra... Väljer också annat fabrikat då...
Bo.Siltberg: Den officiella källan: http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/40/424_17_01.pdf Denna har dock ändrats genom åren. Har sett många varianter.
Bo.Siltberg: Exakt vad detta beror på kan jag inte svara på. Eftersom dimmer matar glödljus borde inte högfrekventa störningar påverka den. Men på något sätt uppfattar den t.ex som att lasten är för hög, eller kanske att spänningen är oren. Man borde kunna anta att Eljo har gjort en rimligt störsäker dimmer, men man vet aldrig... Hur som helst, normalt är det störningskällan som ska
Nerre: [citat] Grejen är att gummikabel och installationskabel är två helt olika saker. En gummikabel får inte användas för fast installation på det viset som du beskrev att det såg ut, det var därför jag blev fundersam. Hade det varit en gummikabel så hade installationen alltså varit rejält felaktigt utförd.
Mikael_L: Dosan på bilden är såvitt jag kan bedöma en U56. Sitter grejerna sen under en takfot, inte alltför långt ner på fasaden? Isåfall är det jättelugnt att använda dom. Sitter dom tillräckligt väl skyddade av takfoten är det godkänt med IP21. Även om jag tycker att man även då kan välja lite bättre.
elmont: Hos Elektroskandia, Ahlsell, kostar dom från ca 2 - 250:-
GK100: Finns inget att säga om den lösningen och utförandet, mycket överskådligt, rymligt, rejält och prydligt
Bo.Siltberg: Eftersom det är glödljus som ska styras så kan du välja dimmer fritt - alla typer kommer att fungera. Det är bara effekten du behöver ta hänsyn till.
Alfredo: [citat] Därför att moderator anser att det bryter mot forumreglerna. Nu hittar jag i och för sig inte detta i hastigheten så reglerna kanske har ändrats sedan ovanstående skrevs.