8 697 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Dimmern ger flimmer i lamporna
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
OSRAM Classic Eco 230V 46W Made in France
Dom är i badrummet, men strömbrytaren är utanför. Har testat lite mer nu och nu har lamporna varit på i en timme och inte flimrat. Så verkar vara väldigt oregelbundet. Men i morse när jag stod i duschen började det flimra väldigt kraftigt.
Dom är i badrummet, men strömbrytaren är utanför. Har testat lite mer nu och nu har lamporna varit på i en timme och inte flimrat. Så verkar vara väldigt oregelbundet. Men i morse när jag stod i duschen började det flimra väldigt kraftigt.
RS dimmer 300GLI/8A R kombi fv - E13 630 77

[TABLE="class: productInfo"]
[TR]
[TD="class: label"]E-nummer:[/TD]
[TD]E13 630 77[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Art.nr:[/TD]
[TD]6599[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]EAN:[/TD]
[TD]7020160659903[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Enhet:[/TD]
[TD]STK[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Färg:[/TD]
[TD]Fjällvit[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Dokumentation:
[TD="class: firstCol"][/TD]
[TD="class: secondCol"]Välj alla[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Bruksanvisning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] FDVdok6599.fo [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Produktblad [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] Kopplingsschema [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Måttritning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] Miljödokument [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Streckteckning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]

Produktbeskrivning:
Kombidimmer. Reglerar glödljus, 230V halogenlampor och lågvolts halogen med konventionell transformator. Triacdimmer med framkantsstyrning. Softstart. Består av 2st knappar som styr dimmer respektive brytare. Knappen för dimmer tänder belysningen vid korta tryck och dimmrar upp och ner vid långa tryck. Båda enheterna kan styras av separat impulsbrytare. Levereras komplett med kombiram, två knappar och centrumlock av halogenfri termoplast, ej fästklor. Passar i standarddosor med 60 mm fästskruvavstånd. Avsedda även för kombinationsmontage.
OBS!! Dimmersidan måste ha last ansluten för att brytaren skall fungera
Teknisk specifikation:
DIMMER.
Ohmsk last: 60-300W.
230V halogen: 60-150W.
Konv trafo: 60-300VA.
IP-klass: 20.
Spänning: 230V/50-60Hz.
Säkring: F2A.
Brytare: Tryck, 1-pol.

[TABLE="class: productInfo"]
[TR]
[TD="class: label"]E-nummer:[/TD]
[TD]E13 630 77[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Art.nr:[/TD]
[TD]6599[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]EAN:[/TD]
[TD]7020160659903[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Enhet:[/TD]
[TD]STK[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: label"]Färg:[/TD]
[TD]Fjällvit[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Dokumentation:
| Qr |
[TD="class: firstCol"][/TD]
[TD="class: secondCol"]Välj alla[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Bruksanvisning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] FDVdok6599.fo [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Produktblad [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] Kopplingsschema [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Måttritning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check odd, bgcolor: #F7F7F7"][/TD]
[TD="class: secondCol odd, bgcolor: #F7F7F7"] Miljödokument [/TD]
[TD="class: odd qr, bgcolor: #F7F7F7"]Visa[/TD]
[TD="class: firstCol check even"][/TD]
[TD="class: secondCol even"] Streckteckning [/TD]
[TD="class: even qr"]Visa[/TD]

Produktbeskrivning:
Kombidimmer. Reglerar glödljus, 230V halogenlampor och lågvolts halogen med konventionell transformator. Triacdimmer med framkantsstyrning. Softstart. Består av 2st knappar som styr dimmer respektive brytare. Knappen för dimmer tänder belysningen vid korta tryck och dimmrar upp och ner vid långa tryck. Båda enheterna kan styras av separat impulsbrytare. Levereras komplett med kombiram, två knappar och centrumlock av halogenfri termoplast, ej fästklor. Passar i standarddosor med 60 mm fästskruvavstånd. Avsedda även för kombinationsmontage.
OBS!! Dimmersidan måste ha last ansluten för att brytaren skall fungera
Teknisk specifikation:
DIMMER.
Ohmsk last: 60-300W.
230V halogen: 60-150W.
Konv trafo: 60-300VA.
IP-klass: 20.
Spänning: 230V/50-60Hz.
Säkring: F2A.
Brytare: Tryck, 1-pol.
Det enda möjlighet jag spontant ser är att du har dålig kontakt någonstans. Felaktigt ansluten kabel i dimmern, i lamphållaren, eller någon annanstans, exempelvis i en kopplingsdosa. Man kan ju tänka sig dålig kontakt mellan lampa och lamphållare så att det är precis på gränsen. Med strömmen avslagen, prova att böja upp "flärpen" i botten på lamphållaren lite (om nu konstruktionen medger detta) för att få säkrare kontakt.
Naturligtvis kan det även vara så att du råkat få en trasig/dålig dimmer.
Naturligtvis kan det även vara så att du råkat få en trasig/dålig dimmer.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är märkligt, för jag har precis också installerat två dimrar för två andra lampor. Alltså bara en dimmer per lampa. Men dom krånglar inte alls, men det är exakt samma märke på dimmer som den här senaste. Alltså Elko RS 300GLI. Därför jag funderar på om det har att göra med att det är två lampor som gör att det spökar.
Men som Alfredo säger, det är möjligt att det är dålig kontakt någonstans. Jag kanske skruvade fast ledarna för hårt eller något. Eller att det har med flärpen i botten på lampan att göra. Ska pröva vidga den lite.
Men som Alfredo säger, det är möjligt att det är dålig kontakt någonstans. Jag kanske skruvade fast ledarna för hårt eller något. Eller att det har med flärpen i botten på lampan att göra. Ska pröva vidga den lite.
För att ringa in felet lite kan du ju tillfälligtvis koppla bort dimmern och "tvångsköra" lamporna genom att förbinda fas/tändtråd med lämplig ubåt/Wago/sockerbit. Funkar allt flimmerfritt en längre tid borde problemet rimligen finnas hos dimmern eller möjligen vid anslutningen till dimmern. Flimrar det ändå är det knappast dimmern som är problemet.peterwesterlund skrev:
Du hör inga ljud från något håll i samband med att det flimrar?
Moderator
· Stockholm
· 57 813 inlägg
Flimrar det vid "alla" nivåer, eller bara på max eller min? Fortsätter det att flimra även om du ändrar nivån, när det flimrar?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Har lamporna på nu i badrummet. Inget flimmer än. Så det har alltså bara förekommit en enda gång, i morse när jag duschade. Funderar på om det kan ha något med duschandet att göra. Om det råkat komma in vattenånga i lamp-"kupan" som sitter ovanpå lampan, och att det stört på något sätt. Å andra sidan har detta inte förekommit innan jag installerade dimmern.
Det där med att "tvångsköra" lamporna förstod jag tyvärr inte. Låter som det behövs proffsutrustning?
Jag hörde inget ljud i samband med flimret i morse. Å andra sidan stod jag som sagt i duschen och skyndade mig sedan snabbt ut för att stänga av lamporna. Så ljudet kan ha gått mig förbi om det var något.
Det där med att "tvångsköra" lamporna förstod jag tyvärr inte. Låter som det behövs proffsutrustning?
Jag hörde inget ljud i samband med flimret i morse. Å andra sidan stod jag som sagt i duschen och skyndade mig sedan snabbt ut för att stänga av lamporna. Så ljudet kan ha gått mig förbi om det var något.
Nej inte alls. Det jag menad var att du skulle koppla bort dimmern helt och köra lamporna för fullt genom att koppla ihop de två "tåtar" som går till dimmern. Det kan du ju även göra genom att tillfälligt byta dimmern mot den gamla strömbrytaren. Om allt flimmer försvinner då så är det ju högst sannolikt att dimmern orsakar problemet. Flimrar det fortfarande trots att dimmern är bortkopplad så finns problemet någon annanstans.peterwesterlund skrev:
Nu har du väl i och för sig redan gjort detta i och med att du skriver "Å andra sidan har detta inte förekommit innan jag installerade dimmern.", så det mesta tyder väl på att det är bytet till dimmer som ställer till det. Om jag fattar rätt har du flera dimrar av samma typ. Varför inte byta plats på två av dessa för att se om flimret "följer med" den dimmer som nu sitter i badrummet?
Klicka här för att svara
