Ska vi röra till det ännu mer så är det ju inte ovanligt (Enligt min elektriker som skiftade min central för ett par veckor sedan) att man nu för tiden säkrar upp till 13A på 1.5mm2 kabel areal. :|

Bra eller dåligt?

Styrman_jansson, man får aldrig problem med så stora lasten i vanliga bostäder om man inte begått nått misstag i projekteringen, så i bostadssvängen är det bara ett teoretisk resonemang.
slacker, det att man kan säkra 1,5 mm2 med 13 A KAN vara ok men man kan inte rent generellt säga att det är rätt.
Det är flera olika saker som spelar in och man måste räkna på vart driftfall för sig. Så NORMALT ska det vara 10 A på 1,5mm2. Så att man nu säkrar 1,5mm2 med 13 A är fel. 13 A säkringar har funnits så länge jag kan minnas (och jag är gammal) men använts ytterst sparsamt pga att man då är på eller över "gränsen".

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag tycker inte 13 A diazed borde vara godkända att tillverka och CE märka eftersom dom "förstör" hela diazed tanken med passkontaktens håldiameter. Däremot är automatsäkringar helt OK eftersom dom skall monteras av en elektriker.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.