E
el_richard: Värmekablarna SKALL parallell kopplas. Annars får dom för lite spänning.
19 svar · 24,4k läst
Demmpa
Demmpa: Det som kan störa vanlig analog telefoni och xDSL är nl.a. elstängsel och elektrisk järnväg. För elstängsel är det oftast när det ligger parallellt minst 500 m. För järnväg så räcker det att teletråden korsar järnvägen. Dessa fel åkte jag några ggr under mina 8 månader som "kabeltattare" på Flextronics, 2005.
9 svar · 2,2k läst
S
slurppe99: Var kanske lite otydlig men eftersom bilden visar att vit kabel är ihoptvinnad så borde den inte röras till aktuellt element. Likaså bör han inte förändra om det är någon annan färg ihoptvinnad vid de andra elementen. Han skrev att han trodde att elementen fungerade tidigare. Så förhoppningsvis var det så. Eftersom det verkar så komplex så bör han anlita en elektriker som
43 svar · 30,1k läst
·
L
Lagerstrand Alexander: [citat] Jo de ligger nått i det..
38 svar · 8,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ringkabelsko. Men vad ska du använda dom till? Vi kan kanske ge lite mer tips. :)
8 svar · 1,9k läst
·
N
nets: Ok, tack!
5 svar · 954 läst
_bystrom_
_bystrom_: Oooh, känsligt! :cool: Det vågar jag inte säga till "en tjej som närmar sig 40"! :p
2 svar · 955 läst
E
elmont: Du måste ta kontakt med en behörig installatör om du ska få "elverket" att koppla in strömmen, den som ska göra mätaranmälan MÅSTE vara en behörig installatör. Så då tycker jag att du ska prata med den som ska göra jobbet om hur ni ska göra med skåp och centraler mm. Mätarskåpet kan du i princip sätta vart du vill bara nätägaren kommer åt sin elmätare utan att behöva
1 svar · 1,1k läst
HandySmurf
HandySmurf: Hittade inget pris på den där Bonablådan. Dyr? Den här använder jag i stugan: http://www.clasohlson.com/se/Pr362405000/Pr362405000 Har byggt in den i en inkapsling. Kan styras med Androidapp/SMS och kan även skicka temperaturen så man ser hur varmt det är i huset.
4 svar · 4,0k läst
·
Snailman
Snailman: tack, elen är inte dragen i det badrummet där torken ska vara, i andra badrummet är dosor och flex dragna men där är det en låda på torken där en kopplingsplint får plats (där sticker flexledning ut ur väggen) Ser att det visas en dosa i väggen på monteringsanvisningen och det är en gummitätning på torken som ska täta mot dosan, så det får monteras dosa där torken ska sitta.
6 svar · 3,0k läst
V
ViG: annars är ju kanske som tidigare svarare sagt; en armatur ett bra val i tvättstugan:)
13 svar · 3,6k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Haha....den är flera meter bred och detta har inget med utrymme att göra...... Jag återkommer när jag antingen löst eller släppt detta.....;)
17 svar · 2,6k läst
B
big mike: Tack för svaren!
4 svar · 1,6k läst
R
rgba: Ett tips om det är en tunn galvad lina så byt ut den mot flagglina eller liknande. Biltemas 251503 fungerar bra.. Har haft problem med kabelskyddsrör köpt på ByggMax där jag dragit av dragtråden. Sträckan var ca 15m och ganska rak.
19 svar · 11,2k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Ja det kan ju fungera också. ;) Om det sitter två (vanliga) JFB i serie så är en snabbare, och en löser vid lägre felström. Om det är samma JFB som är både snabbare och har lägre felströmsgräns så är det troligt att den löser först de flesta gånger. Är skillnaden i hastighet och ström dessutom stor så börjar sannolikheten stiga ordentligt. Men den ena kan vara snabbare och
14 svar · 21,4k läst
T
Tottomannen: Aha! Då har man lärt sig något idag också! Stoppar i dem i ett par dosor helt enkelt.
5 svar · 3,1k läst
·
F
-=fullmoon=-: Det är fullt lagligt. Bara man gör övergången från Infälld och utanpåliggande installation på rätt sätt. För att underlätta istället kanske det hade gått att slå på en liten regel på ena sidan innerväggen så att rör och dosor får plats? Ska du gipsa väggarna eller ska du ha de så att stockarna syns? Är bara att göra rör utsläpp precis intill väggen så att man kan gå
1 svar · 2,4k läst
fgo
fgo: du har inte lust att exakt speca vad det är jag behöver? Elfirman i stan hade ingen större koll på vad jag skulle ha.
4 svar · 1,3k läst
L
Lagerstrand Alexander: [citat] Jo tack de sa knack en gång sen gav jag upp för idag,har BARA 30 meter kvar att gräva ^^
64 svar · 10,7k läst
·
X
xdigger: Hehe.. Jag har jordat i hela huset.. Och JFB.. :)
28 svar · 11,2k läst
B
b_hasse: Det ser ut som inkommande matning skall anslutas till 15 (nolla) och 16,17,18 (3 faser). Det kanske räcker för att det ska fungera? Ta bort skruven som ligger lös längst upp i bilden.
3 svar · 8,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag skulle använda en kort anslutningskabel med stickpropp, ansluten till en dosa i närheten av GSM-donet. Ifrån dosan vanlig installationskabel till centralen. Denna kabel ska hållas isär från övrig installation, dvs endast mata reläet i centralen tvåpoligt.
1 svar · 3,7k läst
GK100
GK100: Det är ingen trefasmotor i enfas cirkulationspumpar av enklare slag med några valbara steg. Det är oftast en enfasmotor med kapacitiv hlälpfas, man ser kondingen som en utbuktning vid kopplingslådan. Det rör sig om att man kopplar in mer eller mindre av lindningarna så att man får mer eller mindre moment tillgängligt och därmed glider i pumpkurvans karaktäristik. Alltså ingen korrekt
2 svar · 3,6k läst
N
nets: >> Observera det "hempularen" skrev det krävs 5-ledar kabel till centralen i skjulet. Ja det har jag. Det är nyinstallation, och vad jag förstår är inte längre 4-ledare tillåtet. Ja, kanske en PSA är rätt för frysen. Jag har "hört att" kompressorn kan orsaka problem för JFB, men det är säkert inte helt korrekt, Helt klart är att jag vill att problem i huset inte skall slå ut
6 svar · 1,4k läst
A
Allmänobildad: Man ansluter biledarna med varandra i samtliga kopplngsställen, givetvis med en slang som absolut inte är gröngul, eftersom biledaren inte är skyddsjord. Biledaren ansluts mot jord i matande ände och friläggs i avslutande ände.
55 svar · 18,5k läst
·
D09
D09: [citat] Utebelysningen fungerar kanon på astro, men har inte fått pli på inneslingan. 15 spänn 😁😁😁 Då går jag under ;)
15 svar · 4,8k läst
·
T
Tobbe_3: Att huvudsäkringen på 16 A löser ut är helt naturligt vid kortslutning. Det finns ingen selektivetet mellan 10 A automat säkring och 16 A Diazed säkring i kortslutningsområdet (särskilt om det är en C 10 automat)
9 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Att mittledaren går av vid hacket är som sagt ganska stor risk, kanske dock inte i en f-kontakt, där blir inga böjande krafter. Men om man vill skala en koax, utan rätt verktyg så brukar det gå rätt bra med en sidavbitare, helst liten smidig. Man nyper då in i isoleringen, nyp in till kanske halva isoleringen, gör 4 eller 5 sådana nyp runt hela kabeln. Nyp hela tiden "utanför" pressa
4 svar · 1,2k läst
V
VikHe: Det beror på att dimmrar av tryckknappstyp alltid har en viss tomgångsförbrukning, som kan generera oljud i transformatorer. Enda sättet jag kan komma på för att slippa ljud är att antingen byta till två vanliga vriddimmrar, eller till två st tryckknappsdimmrar som använder nolla, dessa genererar ingen tomgångsström genom den anslutna lasten.
1 svar · 2,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag har sett siffror på 2000-5000 "operationer", men vet inte exakt vad som avses, manuella till- och frånslag, automatisk brytning vid (små) jordfel och vid normal belastningsström etc. Det borde inte ha någon betydelse. (Livslängden vid kortslutningsströmmar är dock en annan sak, men ska liksom för dvärgar inte vara något problem i bostäder med smältsäkringar på < 63 A före.)
11 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.