8 390 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
kostnad dra uttag?
Sida 1 av 2
Ett förråd på 4kvm det finns fönster och element samt gruppcentralen men inga eluttag. Vad kan det kosta att dra ett 2 vägsuttag från gruppcentralen och 1 meter rakt ned? Men när man ändå håller på så känns det lika bra att det dras 2 meter till och sätter upp ytterligare uttag. Tror att det finns lediga automatsäkringar.
Bör ju inte ta mer än en debiterad timme+utkörning & material för en bra elektriker.
800-1000:-?
800-1000:-?
Tyckte du 1000 :- var dyrt?
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
Nu framgårdet inte om det finns jordfelsbrytare i centralen. Men finns det inte det så skulle jag tro att det är obligatoriskt om man sätter nya uttag i en byggnad som tidigare saknat uttag.
Moderator
· Stockholm
· 57 954 inlägg
OK, jag uppfattade det som ett förråd, typ uthus. Om det är i en lägenhet/hus, där det finns uttga i andra rum, så tror jag att det kanske är OK att se det som en utökning att sätta nya uttag, även om rummet varit befriat från uttag innan.
Nu är det oftat ganska enkelt att komplettera centralen med en jordfelsbrytare, och det ger en väldig höjning av säkerheten, så det är absolut inget man skall försöka slingra sig undan.
Nu är det oftat ganska enkelt att komplettera centralen med en jordfelsbrytare, och det ger en väldig höjning av säkerheten, så det är absolut inget man skall försöka slingra sig undan.
Det är ett förråd i en lägenhet, då det ej finns källar vindsförråd, dock sitter det fönster och element och lampa i taket, men de drog inte ett enda uttag konstig nog, gryppcenralen precis innanför dörren och nu har det hamnat ett nätverksuttag där så det kan vara trevligt med minst 1 uttag.
För billigt. Om det skall göras av en elektriker som fakturerar och betalar skatter..
Jag antar att du är elektriker, så du menar att du tar 1000kr för att dra 60cm kabel och ett uttag från grubbcentralen, hur lång tid tar det för dig att göra det?el_richard skrev:
Nu menade jag inte att jag skulle söka en annan random elektriker utan komma undan billigare än listpris pga kontakter.
Redigerat:
Se det så här iställetAndy78 skrev:
Du får inte bara ett vägguttag, även om det ser så ut. Du får en liten projektering, materialinköp, lite skruvande och spikande och slutligen verifiering innehållande en funktions o säkerhetskontroll. Detta sker innan elektrikern "lämnar över " vägguttaget för drift hos kunden
"Se det såhär istället"Tobbe_3 skrev:Se det så här istället
Du får inte bara ett vägguttag, även om det ser så ut. Du får en liten projektering, materialinköp, lite skruvande och spikande och slutligen verifiering innehållande en funktions o säkerhetskontroll. Detta sker innan elektrikern "lämnar över " vägguttaget för drift hos kunden
Se det istället för vad?