26 354 läst ·
8 svar
26k läst
8 svar
Kabel i mark, rör eller markkabel?
Rör. Gult 50mm
Skyddsrör för elkabel d.v.s. gula 50 mm känns ju ganska rimligt. Du minskar ju risken för avgrävning i framtiden samt att det blir betydligt lättare om du skulle behöva ändra på något.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 068 inlägg
Hur länge håller en N1XV förlagd i marken, jag tror att stolplyktorna blir omoderna långt innan.
Jag tycker det verkar hysteriskt med alla dessa gula rör för kabel som tål att ligga direkt i mark.
Elbolagen plöjer ner sina kablar.
Serviskanel kan också ligga direkt men nu var det ju så att grävning på tomten gör att det läggs rör för att senare kunna dra i kabel men det är väl det enda som motiverar ett gulrör.
Protte
Jag tycker det verkar hysteriskt med alla dessa gula rör för kabel som tål att ligga direkt i mark.
Elbolagen plöjer ner sina kablar.
Serviskanel kan också ligga direkt men nu var det ju så att grävning på tomten gör att det läggs rör för att senare kunna dra i kabel men det är väl det enda som motiverar ett gulrör.
Protte
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
bättre med rör då man oftast kan byta kabeln eller laga den om det skulle bli ett fel utan att gräva upp hela tomten.
Passerar man en garageinfart eller väg eller liknande så är man bra snål och dum om man inte gräver ner ett rör.
Mellan stolparna tycker jag det kan kvitta men hade jag gjort jobbet hade jag onekligen kört på rör iaf.
Passerar man en garageinfart eller väg eller liknande så är man bra snål och dum om man inte gräver ner ett rör.
Mellan stolparna tycker jag det kan kvitta men hade jag gjort jobbet hade jag onekligen kört på rör iaf.
Jag skulle petat ner en N1XV rakt ner i marken, utan rör.
Gärna 35 cm djupt, om det bara går utan att anstränga ihjäl sig.
Märkband eller bräda ovanför.
Glöm ej JFB, och att ev sätta upp ett uttag på lämpligt ställe (lämpligt är förvisso svårt ute i trädgården).
Gärna 35 cm djupt, om det bara går utan att anstränga ihjäl sig.
Märkband eller bräda ovanför.
Glöm ej JFB, och att ev sätta upp ett uttag på lämpligt ställe (lämpligt är förvisso svårt ute i trädgården).
Jag hllåer med Mikael_L, ser inte riktigt nyttan med rör även om det kan känns "seriösare"... Skulle olyckan vara framme så finns godkända skarvar även för att gräva ner...
Märkband är dock väldigt bra att lägga! Kabeln på minst 30 cm, fyll på 10 cm och lägg på märkband och fyll helt.
Och planera in ett uttag eller två...
Märkband är dock väldigt bra att lägga! Kabeln på minst 30 cm, fyll på 10 cm och lägg på märkband och fyll helt.
Och planera in ett uttag eller två...
Klicka här för att svara