Ska sätta upp stolplyktor i trädgården och behöver dra kabel.
Har rör ut från centralen i huset och nu är frågan om jag ska gräva ner rör eller lägga markkabel utan rör?

Tips?

/Dea

Rör. Gult 50mm

• Gilla
Kristoffer_J
  • Laddar…
Skyddsrör för elkabel d.v.s. gula 50 mm känns ju ganska rimligt. Du minskar ju risken för avgrävning i framtiden samt att det blir betydligt lättare om du skulle behöva ändra på något.

Är det framförallt risk för avgrävning som är fördelen?
Den ska gå till 6 stolplyktor så risken för ändring är låg.

Hade hoppats nån skulle tycka N1XV skulle vara OK...... Blir så enkelt då :-)

• Gilla
thehinder
  • Laddar…
O
Det är okej... men varför inte gräva ner ett rör samtidigt? kostnaden är ganska liten och du slipper framtidsproblem.

Hur länge håller en N1XV förlagd i marken, jag tror att stolplyktorna blir omoderna långt innan.
Jag tycker det verkar hysteriskt med alla dessa gula rör för kabel som tål att ligga direkt i mark.
Elbolagen plöjer ner sina kablar.
Serviskanel kan också ligga direkt men nu var det ju så att grävning på tomten gör att det läggs rör för att senare kunna dra i kabel men det är väl det enda som motiverar ett gulrör.

Protte

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
bättre med rör då man oftast kan byta kabeln eller laga den om det skulle bli ett fel utan att gräva upp hela tomten.

Passerar man en garageinfart eller väg eller liknande så är man bra snål och dum om man inte gräver ner ett rör.
Mellan stolparna tycker jag det kan kvitta men hade jag gjort jobbet hade jag onekligen kört på rör iaf.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle petat ner en N1XV rakt ner i marken, utan rör.

Gärna 35 cm djupt, om det bara går utan att anstränga ihjäl sig.
Märkband eller bräda ovanför.
Glöm ej JFB, och att ev sätta upp ett uttag på lämpligt ställe (lämpligt är förvisso svårt ute i trädgården).

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Jag hllåer med Mikael_L, ser inte riktigt nyttan med rör även om det kan känns "seriösare"... Skulle olyckan vara framme så finns godkända skarvar även för att gräva ner...
Märkband är dock väldigt bra att lägga! Kabeln på minst 30 cm, fyll på 10 cm och lägg på märkband och fyll helt.
Och planera in ett uttag eller två... :)

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.