4 029 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Koppla eluttag innan strömbrytare
Jag vill koppla ett eluttag i ett rum där den enda strömmen går till taklampan via strömbrytaren.
Nuvarande dragning är inkommande svart till brytaren (fas antar jag) utgående brun (tändtråd) sen går det en obruten blå tråd inne i väggen (nolla?)
Jag vill ha ett uttag bredvid brytaren, hur gör jag för att det ska bli rätt enligt alla konstens regler?
Tack på förhand.
Henke
Nuvarande dragning är inkommande svart till brytaren (fas antar jag) utgående brun (tändtråd) sen går det en obruten blå tråd inne i väggen (nolla?)
Jag vill ha ett uttag bredvid brytaren, hur gör jag för att det ska bli rätt enligt alla konstens regler?
Tack på förhand.
Henke
Om det ska bli rätt enligt konstens alla regler ska du ta dit en behörig installatör som utför allt jobb. Enklast för "montören" är att sätta en tvåfacksram och placera ett uttag där brytaren sitter och sätta brytaren i ramen, allt naturligtvis under en gemensam ram.
punkt 1 jobbet är behörighetskrävande.
Att sätta uttag bredvid brytaren kan vara OK under vissa förutsättningar. Inkopplingen går till så att uttaget ansluts mellan den blå och den svarta om dina antaganden stämmer. Problemet är att det kan behövas skyddsjordas eftersom det är en nyinstallation. Alla nya installationer skall vara skyddsjordade oavsett golvtyp och rumstyp.
Även krav på jfb finns numera, men där jag lite osäker eftersom det kan räknas som en befintlig anläggning.
Mycket handlar om att göra riskbedömning av rummet eftersom vissa av dom beskrivna åtgärderna kan behövas göras oavsett om man följer gamla eller nya regler. Vilket år elanläggning gjord??
Att sätta uttag bredvid brytaren kan vara OK under vissa förutsättningar. Inkopplingen går till så att uttaget ansluts mellan den blå och den svarta om dina antaganden stämmer. Problemet är att det kan behövas skyddsjordas eftersom det är en nyinstallation. Alla nya installationer skall vara skyddsjordade oavsett golvtyp och rumstyp.
Även krav på jfb finns numera, men där jag lite osäker eftersom det kan räknas som en befintlig anläggning.
Mycket handlar om att göra riskbedömning av rummet eftersom vissa av dom beskrivna åtgärderna kan behövas göras oavsett om man följer gamla eller nya regler. Vilket år elanläggning gjord??
Redigerat:
Det är putsade väggar i det rummet och jag hittar inte ngn dosa. Elen i min lägenhet är väldigt underligt dragen, Jag får ta hit en elektriker snarast.ion skrev:
Någon som kan rekommendera någon i Brommatrakten?
Tack
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bara gå och knacka med skaftet med en mejsel längs med väggen. Brukar oftast finnas rakt ovanför brytare ca 20cm ner från tak. Oftast vill man dock hamna i takdosor för att slippa kopplingsdosor. Man hör klara skillnader i ljudet oftast. Sen tittar man i släpljuset från olika vinklar så kan man oftast se var dosor sitter även om det är både två och tre lager tapet över.
Vill du att Elektrikern kommer så är det mycket smart att installera JFB och evt jorda upp hela anläggningen.
Vill du att Elektrikern kommer så är det mycket smart att installera JFB och evt jorda upp hela anläggningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Eftersom det saknas(?) en skyddsledare i dosan för strömbrytaren så måste en sådan dras fram.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Så tänkte jag också tills jag läste #7. Kan va bra att jorda denna frys. Sedan vet vi faktiskt ingenting om hur det är i resten av lägenheten.
Det finns gott om lågpris instrument att leta upp spänningssatt kabel med. Och är huset så gammalt att kabeln ligger i stålrör går det även med metalldetektor, tror t o m det finns app till Iphone så det är inte svårt att leta upp kabeln och kopplingspunkterna. Men du ville ha det regelrätt så då finns väl ingen anledning att bry sig vidare, bara att ringa en elektriker. Och nog är väl en jordad frys att föredra, frys & kyl, tillhör, vad jag förstått, de vitvaror som oftast orsakar brand, om anledningen är ojordade anslutningar vet jag inte. Det kan ju bero på att de går alltid och utan tillsyn.
Orsaken till att kyl/frys tar eld är väl oftast brist på rengöring, det är otroligt hur dammiga dom kan vara på baksidan, att jord skulle ha någon större inverkan på brand den typen av apparater tror jag inte. Och om den ska jordas eller ej bestäms av hur elinstallationen i övrigt är utförd och inget annat.
Jo det är sant, bristande rengöring ger mycket varm kompressor, men dock inte så varm att det skulle kunna börja brinna. Men det är inte osannolikt att ett elfel kan uppstå vid 150-200 grader, som i sin tur kan få elkabeln att glöda. Men det är bara vad jag tror, har inte fördjupat mig i det nämnvärt.elmont skrev:Orsaken till att kyl/frys tar eld är väl oftast brist på rengöring, det är otroligt hur dammiga dom kan vara på baksidan, att jord skulle ha någon större inverkan på brand den typen av apparater tror jag inte. Och om den ska jordas eller ej bestäms av hur elinstallationen i övrigt är utförd och inget annat.
Klicka här för att svara