2 949 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Nytt trefasuttag
Ni får ursäkta för denna kanske dumma fråga, men jag är helt novis på el!
Jag ska göra om mitt kök och den kökslösningen jag gillar bäst kräver att spis/ugn flyttas till en annan vägg. I nuläget finns ett trefasuttag vid spisen. Även om jag lät spisen vara kvar på samma ställe som tidigare antar att det behövs ett uttag till (dvs ett för häll och ett för ugn). Hur krångligt är det att flytta uttaget till en annan vägg (läs: hur lång tid tar det för en elektriker, för jag tänker naturligtvis inte göra det själv)? Vilka faktorer spelar in? På den aktuella väggen finns idag normala, dvs 230V, eluttag.
Jag funderar alltså på om det blir mycket dyrare att flytta häll/ugn eller låta dessa stå där spisen står idag.
Jag ska göra om mitt kök och den kökslösningen jag gillar bäst kräver att spis/ugn flyttas till en annan vägg. I nuläget finns ett trefasuttag vid spisen. Även om jag lät spisen vara kvar på samma ställe som tidigare antar att det behövs ett uttag till (dvs ett för häll och ett för ugn). Hur krångligt är det att flytta uttaget till en annan vägg (läs: hur lång tid tar det för en elektriker, för jag tänker naturligtvis inte göra det själv)? Vilka faktorer spelar in? På den aktuella väggen finns idag normala, dvs 230V, eluttag.
Jag funderar alltså på om det blir mycket dyrare att flytta häll/ugn eller låta dessa stå där spisen står idag.
Måste en sådan kabel dras i väggen eller kan den vara "spikad på väggen", lämpligen bakom köksstommarna? I nuläget antar jag att den går i väggen eftersom jag vara kan se ett uttag bakom spisen och ingen kabel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kabeln kan vara infälld i rör eller utanpåliggande - det spelar ingen roll även om det förespråkas att man ska använda samma förläggningssätt i hela huset. Det skulle kunna gå att klamra en kabel antingen bakom eller under köksskåpet.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om man antar att dragningen görs utanpåliggande, ex. på väggen under stommarna, och man gör saker i rätt ordning, dvs innan stommarna är monterade. Och det inte finns några andra hinder på vägen. Så skulle jag tro att en elektriker gör det där på långt under en timme, till det kommer givetvis restid och lite allmän "ställtid".
Ofta blir det rent organisatorisk så att elektrikern kommer till en köksombyggnad en gång för att dra kablar, ev. rör och dosor för infällda saker. Sedan en gång till och monterar dit uttag, brytare osv. när ytskikt är klara. Är det verkligen inget mer än de här uttagen för häll osv. så bör det gå att färdigställa på ett besök.
Tänk på att kolla hur stommarna skall hängas upp på väggen, innan man bestämmer höjd över golvet för en kabel, så det inte koliderar med ex. en planka som stommarna "hängs upp" på. Eller hur det är med rör till diskbänk, diskmaskin osv.
Har du koll på den övriga eldragningen? I ett idealt fall så drar man från centralen trefas till hällen (3X16A), enfas (16A) till ugnen, egen 10A till diskmaskinen, egen 10A till mikrovågugn. Och uttagen till övrigt uppdelade på två till tre enfas 10A grupper. En kaffebryggare, brödrost, vattenkokare bör helst inte dela säkring med varandra. Belysningen drar man lämpligen på någon av uttagsgrupperna (belysning drar försumbart med ström). Ofta vll man dessutom ha kyl o frys på en egen grupp, inte för att de drar mycket ström, utan för att undvika avbrott och förstörd mat om något annat löser säkringen.
I praktiken får man ofta kompromissa en del. Framföralltl drar man ofta en trefas till häll OCH ugn, där hällen får två av faserna, och ugnen den 3e.
Ofta blir det rent organisatorisk så att elektrikern kommer till en köksombyggnad en gång för att dra kablar, ev. rör och dosor för infällda saker. Sedan en gång till och monterar dit uttag, brytare osv. när ytskikt är klara. Är det verkligen inget mer än de här uttagen för häll osv. så bör det gå att färdigställa på ett besök.
Tänk på att kolla hur stommarna skall hängas upp på väggen, innan man bestämmer höjd över golvet för en kabel, så det inte koliderar med ex. en planka som stommarna "hängs upp" på. Eller hur det är med rör till diskbänk, diskmaskin osv.
Har du koll på den övriga eldragningen? I ett idealt fall så drar man från centralen trefas till hällen (3X16A), enfas (16A) till ugnen, egen 10A till diskmaskinen, egen 10A till mikrovågugn. Och uttagen till övrigt uppdelade på två till tre enfas 10A grupper. En kaffebryggare, brödrost, vattenkokare bör helst inte dela säkring med varandra. Belysningen drar man lämpligen på någon av uttagsgrupperna (belysning drar försumbart med ström). Ofta vll man dessutom ha kyl o frys på en egen grupp, inte för att de drar mycket ström, utan för att undvika avbrott och förstörd mat om något annat löser säkringen.
I praktiken får man ofta kompromissa en del. Framföralltl drar man ofta en trefas till häll OCH ugn, där hällen får två av faserna, och ugnen den 3e.
Det låter ju som att det inte skulle vara så krångligt. En elektriker måste jag har dit hur som för en del uttag måste flyttas och sedan finns det en och annan mystisk koppling som jag vill att någons som kan tittar på.
Hempularen: När du pratar om centralen, menar du då proppskåpet?
Hempularen: När du pratar om centralen, menar du då proppskåpet?
Klicka här för att svara
