Hur anslurer man en till kabel (N1XV 5G6) parallellt med befintlig på bästa sätt?
Finns det plåtar med dubbla anslutningar att byta till, eller hur gör man med genomföringen i skåpets botten?

Och till sist, luftledning eller nedgrävd till uthuset.
Luftledning kanske är snabbare och enklare, men det kanske inte är så bra om stolpen rör sig i höststormarna :-)
Så det lutar åt att jag gräver ner kabeln, det är ca 2,5 m det handlar om bara.

Men lite synpunkter är aldrig fel :)

Edit: verkar inte gå att få med bild från telefonen...

Redigerat:
Du kan t.ex borra ett hål och sätta en förskruvning.
Om du med "plåt" menar fläns och därmed har ett skåp av robustare slag så finns givetvis flänsar med alla möjliga kombinationer av "hål".

15458.jpg

På din andra fråga: Gräv!

Förskruvning, tänkte inte på det, fy på mig :)

Sådärja, fick inte upp bilden från appen :-/
Men så här ser plinten ut som jag ska koppla in mig på, eller ska man byta hela till en sådan som -=fullmoon=- länkar till?

2013-10-28_11-41-52_780.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då handlar jag lite rör och lägger i backen.
Hur tätar man kabelutgången på röret enklast, för att slippa få det fullt med jord?
Ett par dräneringshål i botten på lägsta punkten ska väl vara bra?

Inga idéer på vad man ska koppla med? :)

menar du plint så har du ju fått ett svar? EKS525 hade jag lagt alla trådar under iaf.

Tänkte på om det skulle komma något annat förslag när bilden kom upp :)
Men då kör jag på den du länkade till!
Tack för hjälpen!

Den du har på bild duger för många kablar till.

Oki, vad behöver man då?
Likadana kontaktstycken som sitter där, som man sätter ovanpå, eller hur gör man.
Kan ju inte klämman in EK och FK under samma.

Du behöver inget mer, den har möjlighet till fyra ledare i varje plint, två åt varje håll. En riktigt bra och smidig grej. Dessutom två skruvar att dra för varje anslutningshål, alla möjligheter till bra kontakt.

Redigerat:
GK100 menar EKS525 vilket är en mycket bra plint om du vill byta.

Men det är inget fel på den befintliga heller. Du kan lägga ett nytt tvåskruvsöverfall (bleck) ovanpå det befintliga och dra åt båda med samma muttrar, eller använda ringkabelskor.

• Gilla
-PC-
  • Laddar…
Nu har jag skaffat nya överfall och grävt ner kabeln :)
Såg att bef. kabel till huset låg på 20 cm djup, utan markering eller rör.
Det är väl lite väl grunt? Nästan så att man kan slå spettet i den om man bara ställer ifrån sig det ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.