El
111111: Suveränt :thumbup: Det var tänd elementet. Kopplade bort det , tände brännaren manuellt, så nu får vi varm i stugan igen.
nets: >> Ang 16 A, är det huvudsäkringens storlek Jag har 25A huvudsäkring. >> "större" belastningar El-värme? ex. Det är bara bergvärme, 14kw. Hade 9kw vattenburen el tidigare.
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, OVIR är för mig en annan kabeltyp, men länken på fluxio till en bra genomgång av historiska kabeltyper verkar ha dött... Men det spelar som du säger mindre roll vad den heter. Den måste ut omedelbums i vilket fall.
Mell: [citat] Jo, det var två 2x0,75...men det var jordat. :thumbup: Inte som belysningen i bastun och duschen, där var jorden inte ansluten i en dosa utanför rummet, men i övrigt såg det bra ut. :what: Det var nog en miss från då huset byggdes och inte hemmapuleri. Huset är byggt -69 med röd både som tändtråd och jord. Gäller att mäta noga och dubbelkolla allt.
el_richard: [ Läs svar #6. QUOTE=mlkjhr;1829044]Är det någon lös front av plåt som ska monteras dit så gissar jag att det är tänkt att den lösa änden ska sitta i den för i andra änden är det ju redan anslutet till inkommande jord om jag förstår dig rätt. Kjell[/QUOTE]
el_richard: Vit-blå gul-brun Det är min chansning. Självklart grön/gul-grön/gul Då det är 400v. Kan den inte kopplas fel. :) Men mät innan!!!
elmont: Har du en "propp" till spisen ska det normalt vara en 20 A ellerom man har tre proppar ska dom normalt vara 16 A. En spis drar ca 10 000W om man belastar den fullt så det är omöjligt att belasta den fullt på en 10A säkring. Man kan ju ha flera plattor på men på låg effekt och då kan säkringen hålla rätt bra. En häll brukar som max dra ca 7 - 8000W vilket är ca 30 A om allt är på
hempularen: Njoo.. Kabeln var spröd, gummiisoleringen sprack och smulades sönder om man rörde kabeln, iallafall på den del som låg på utsidan. Men självklart var förläggningen dålig oavsett vilken kabel som hade använts.
Kopparkullen: Se till att gropen är bra dränerad! Ett betongrör funkar för ändamålet.
svartöra: Jag provade nu att borra först med enbart ett 8mm borr. Hålet blev en aning avlångt när borrspetsen halkade ner i insatsens styrning. Sedan gick jag efter med hålsågen och lyckades träffa ganska bra. Men det bästa är nog en hålsåg med lite längre spets.
RichiB: Var kan man köpa en fläktmotor till en läskkyl? Dvs en riktig butik i skåne, gärna helsingborg :-)
Bo.Siltberg: Halvseriöst ;). Ett krav som ska uppfyllas är att man ska komma åt att byta ledarna. Det kanske blir svårt om du "gjuter in" en mindre dosa i den större. Sedan ska en dosa vara isolerad (eller skyddsjordad) och ej brandfarlig. Har ingen aning om hur PL600 är på den punkten. Ett annat alternativ är att montera Norwescouttaget bredvid och använda en kort kabel där emellan. Du har väl det
cpalm: [citat] Nåja - "kvalitetsmärket" Maxel har en liknande lösning med stålflärpar som skall klämma mot gipskanten, och ja - kanten på skivan blir skadad om man roddar med spottarna efter installationen.
Dajm: Snubblade för övrigt över lite trådar kring innertak och dyckert och såg att folk verkar tycka att 1,2 mm är lite väl klent...Och det var ju det jag använde till mitt innertak! 1,2x50mm T-dyckert!! :-/ Glesade C-C 300 och spikade sedan takpanelen med c-c 200. Varje skiva är ca 600x1800x11 mm och det ser ut att vara något sorts masonit. Uppskattningsvis är det ca 25-30 dyckertar i varje
Alfredo: [citat] Ja känner du dig det minsta osäker så tycker jag du tänker rätt. Ibland vore det nog bra om flera här resonerade som du!
el_richard: Obo betterman säljer öppningsbara vp-rör. 16/20/25/32 mm
thomasx: [citat] Ja just det, några automatsäkringar som jag föreslog är det helt klart inte :)
Patrik_Hed: Då kanske det inte är den sämsta utan den vanliga nylonfjädern som de flesta använder. Den är okej, men blir det en jobbig böj eller dyl. så blir det problematiskt. Denna menar jag. //Patrik
Glufsglufs: [citat] Aggressiv? Nädå inte alls, bara irriterad över fabricering av åsikter som jag aldrig haft eller uttryckt. Du behöver inte be om ursäkt men den godtas i vilket fall som helst samt att jag själv ursäktar mig för den hårda tonen, den var nog onödig i detta fall och skulle väl egentligen ha applicerats på annat ställe men i sak kavrstår jag (gällande fabricering av åsikter
Glufsglufs: Jag tror elektrikern menade på att man hoppat ner ett steg för mycket mellan arean på matningen och arean på anslutningen av aggregatet, dvs från 6mm2 så blir anslutningen 4mm2 tex. Brandrisken...ja...det beror ju på övriga omständigheter.
Zj Ik: L1 och L2 betyder 2 olika faser och får inte kopplas ihop varken hoplödda eller byglade då går säkringarna det där 220 v och 240 v betyder bara att det är 220 v mellan fas och nolla du har en spis med 2 slingor som kan kopplas som en fas eller 2 fas spis en 3 fas 380 v spis har 3 st slingor det där 3N betyder att spisen kan kopplas till ett 3 fas system fast du använder bara 2 faser för
Glufsglufs: Jag skulle ha valt en pex av samma dimension så har man lite mer "utrymme" för belastning.
emde: Ska tillägga att jag är inte säker på om det är just Philips led jag använder. Dock är det led, ingen Kina-import, och hade samma problem som du. Elektrikern bytte då snurrdimmern mot denna.
Glufsglufs: I just ett fall som på bilden då man kapar i ramen så är det väl bara ev CE märkning som drabbas. Någon brist i elsäkerhet kan jag inte se. Men självklart vid byte av brytare så sätter man ju en 18mm förhöjningsram istället för att ha sönder i brytarens ram......normalt sett alltså....